Als je een Amerikaanse Apple Store bezoekt, zie je hem staan: de Genius Bar. Achter deze bar staan pientere Apple-medewerkers, getraind om al je Mac-problemen op te lossen.
Je zou denken dat Apple deze knappe koppen op handen draagt. Dit blijkt echter niet het geval. Het bedrijf zou de medewerkers slecht behandelen en niet de verplichte rustperiodes gunnen. Een groep ‘Genius Bar’-medewerkers heeft Apple daarom aangeklaagd. Deze aanklacht is niet nieuw, hij speelt sinds 15 september 2009. De zaak is nu weer actueel aangezien oud-medewerkers wordt gevraagd deel te nemen aan het geschil.
‘Apple faalde in het goedkeuren, toestaan en aanbieden van wettelijk verplichte rustpauzes,’ volgens de aanklacht. Het is toch wat, recht hebben op pauze en deze vervolgens niet krijgen. Maar de aanklacht gaat zelfs nog een stapje verder: ‘Apple is zich ervan bewust is dat de “Geniuses” niet toegestaan wordt pauzes te nemen, maar weigeren deze gemiste rustpauzes te compenseren.’
De iPhone 14 Pro nu tot €10 korting per maand!
• €72 korting én extra inruilvoordeel
• Heb je al internet van KPN thuis? Profiteer dan van extra voordelen
De aanklacht bestrijkt alle ‘Genius Bar’-medewerkers van de afgelopen vijf jaar. Volgens de aanklagers hebben ze recht op een financiële vergoeding ten grootte van de onbetaalde compensaties, rente en een aanvullend bedrag dat tijdens de zitting bepaald moet worden.
Wat een grap, dacht ik aanvankelijk. Ik heb zelf in de retail gewerkt en soms is het simpelweg te druk om (lang) pauze te nemen. Zeuren deze ‘geleerden’ maar wat, of moeten we deze aanklacht bloedserieus nemen? De feiten: Volgens punt 37 in de aanklacht heeft een medewerker in Californië recht op 10 minuten pauze per 4 uur werk. 4 uur werk, 10 minuten pauze! Dat moet er toch vanaf kunnen. Mocht dit niet nageleefd worden, dan is de wet eenduidig: een compensatie van 1 uur loon per werkdag waarin de rustperiode niet is gehandhaafd.
Nu deze feiten boven tafel zijn, steun ik de medewerkers van de Genius Bar van harte.
Praat mee!