Apple Vision Pro dreigt flop te worden: wijzigt Apple zijn koers?

De Apple Vision Pro verkoopt véél minder goed dan verwacht, en dreigt een flop te worden. Wat kan Apple nog doen om zijn eerste mixed reality-headset te redden?
Lees verder onder de advertentie
Wordt de Apple Vision Pro een flop?
De Apple Vision Pro werd vorig jaar nog met veel enthousiasme ontvangen. Een mixed reality-bril met knalscherpe displays, revolutionaire hand- en oogtracking en de mogelijkheid om virtuele objecten in de echte wereld te plaatsen? Gaaf!
Houd het laatste Apple-nieuws bij via onze nieuwsbrief:
kooptip

Maximale korting en dubbele data als je thuis internet van KPN hebt
Toch zijn de gevoelens rondom Apple’s eerste headset de afgelopen maanden flink veranderd. Sinds de bril eerder dit jaar in de winkels verscheen, is er nog steeds geen echte ‘killer-app’ voor de bril uitgekomen – oftewel, een app waar je de bril voor zou kopen. Bovendien valt het draagcomfort bij langdurig gebruik tegen, en is de batterijduur (te) kort. Door die kritiek, evenals de hoge prijs van $ 3499, lopen de verkoopcijfers nu flink achter op wat Apple verwachtte.
Verwachting vs. (virtuele) realiteit
Apple had beoogd om in 2024 zo’n 800.000 Apple Vision Pro’s te verkopen. Een relatief lage oplage voor een nieuw Apple-apparaat, maar door de hoge prijs en het feit dat hij alleen in de VS verkocht wordt is dit geen gekke schatting. Toch lopen de verkopen nu zo ver achter, dat Apple slechts 400.000 brillen denkt te verkopen in het hele jaar, aldus analist Ming-Chi Kuo. Dat is dus een halvering van de originele schatting.

Daarnaast denkt Apple dat de verkopen in 2025 nóg lager uit zullen vallen. Er zijn dus flinke koerswijzigingen nodig om het zinkende schip te redden – en Apple zou die op dit moment al voorbereiden.
Opvolger uitgesteld
De verbeterde versie van de Apple Vision Pro, die eind 2025 al in productie zou gaan, is nu uitgesteld. In plaats daarvan werkt Apple er hard aan om de huidige Vision Pro efficiënter te kunnen produceren, met mogelijk een lagere prijs in de nabije toekomst tot gevolg.
Ook denkt Kuo dat Apple zich moet focussen op het ontwikkelen van killer-apps en comfortabelere hoofdbanden, om zo meer kopers te overtuigen van de headset. Als die basis is gelegd, kan Apple weer aan de slag met eventuele opvolgers van de bril. Anders kan de eerste Vision Pro ook wel eens de laatste worden.
Praat mee
0