Scifi-serie Constellation (Apple TV+) is buitenaards goed

Constellation

In Constellation op Apple TV+ raakt een astronaute verzeild in een fataal ongeluk. Daarna is niets meer hetzelfde.

Soms kijk je een serie omdat er veel over te doen is geweest in de media of omdat anderen er enthousiast­­ over zijn. Soms omdat het precies jouw genre is. Maar soms omdat er een acteur in meespeelt die je waardeert. ‘Mike!’, brulde ik toen ik een korte preview van ‘Constellation’­­ zag. Mike (gespeeld door Jonathan Banks) is mijn favoriete slechterik in ‘Breaking Bad’ en de spin-off ‘Better Call Saul’. Ik mis Mike. In ‘Constellation’ blijf ik hem stug Mike noemen, hoewel hij nu voormalig astronaut Henry Caldera speelt. Dan duikt er een evenbeeld van hem op: Bud Caldera, Mike 2. Is er ook een Mike 3? Misschien.

International Space Station (ISS)

Bud Caldera

Mike (of was het nou Henry? Of Bud?) heeft lang geleden een ongeluk gehad in de ruimte, en nu lijkt de geschiedenis zich te herhalen. De serie begint opnieuw met een akelig ruimteongeluk, om precies te zijn: in het International Space Station (ISS). Lijdend voorwerp is dit keer astronaute Jo Ericsson. Als je nog geen claustrofobie hebt, dan krijg je dat wel na het zien van deze scènes in het ISS. Zet ook vooral het geluid van je televisie goed hard. De laatste keer dat ik me zo opgejaagd voelde door geluid, was toen ik als elfjarige een woeste dinosaurus door de bioscoop hoorde dreunen bij ‘Jurassic Park’.

Voor fans van 1899 en Dark

Zonder al te veel weg te geven: Jo komt terug op aarde als een ander mens – letterlijk. Of komt ze terug in een ander universum? Komt ze überhaupt­­­ terug?­­­ ‘Constellation’ is er voor fans van Netflix-series als ‘Dark’ en ‘1899’. Oftewel, voor fans van parallelle universa. Over parallelle universa gesproken: we hebben thuis twee kampen. Kamp 1 wordt heftig geïrriteerd bij alle dingen die niet direct te begrijpen zijn. Kamp 2 stuitert dolblij rond bij ieder snippertje informatie of ieder detail dat wel direct bodem vindt. Je weet van jezelf vast wel bij welk kamp je hoort en dus of deze serie een match is.

Enige kritiek op ‘Constellation’: kamp 2 voelt zich veel slimmer dan de hoogbegaafde hoofdpersonen­­­ in het verhaal. Wanneer hebben­­­ die nou eens door wat er aan de hand is? Dat duurt op een gegeven moment net wat te lang. Ook is Apple uitgeschoten met product placement:­­­ in welk universum je je ook bevindt, ze worden allemaal bevolkt door iPhones, iPads en Macs. Zelfs de pilletjes die de astronauten moeten slikken, komen rechtstreeks van je emoji-toetsenbord.