Het ontbreekt veel iPad-apps aan een goede gebruikersinterface, zo blijkt uit een onderzoek onder beginnende gebruikers. Volgens het onderzoek zouden veel apps niet erg intuïtief zijn en zouden gebruikers vaak niet weten hoe een app precies werkt. Aan het onderzoek deden zestien personen mee die slechts twee maanden ervaring hadden met de iPad. Iedere persoon moest een aantal iPad-apps gebruiken en websites bekijken, maar dat ging allerminst vlotjes. Zo hadden de testpersonen problemen met het lezen van artikels in de krant-app The Daily en het luisteren naar podcasts, wat voor veel frustratie zorgde.
Problemen met navigeren
Tappen, swipen en knijpen – het navigeren in apps bleek voor de testpersonen een grote opgave. Zo vonden de testers het lastig om terug naar het beginscherm van de app te gaan en wilden ze tappen op knoppen die niet tapbaar waren. De apps die werden getest hadden een irritante gebruikersinterface, zo oordeelden de proefpersonen.
De iPhone 14 Pro nu tot €10 korting per maand!
Heb je al internet van KPN thuis? Profiteer dan van extra voordelen
Aandachtspunt voor ontwikkelaars
Hoewel ervaren iOS-gebruikers weinig moeite hebben met de interface van de meeste apps, duidt de uitslag van het onderzoek erop dat ontwikkelaars meer aandacht moeten besteden aan de wensen van beginnende gebruikers. Zouden je ouders bijvoorbeeld meteen met apps als Flipboard, Google Earth of zelfs Safari overweg kunnen? Wij veronderstellen dat ze, net als de proefpersonen, al snel in de problemen zullen komen.
Afbeeldingen: 9to5mac.com
Het probleem zit er voor mij niet zo zeer in dat ik de interface niet begrijp, maar dat het bij iedere app compleet anders is geregeld. Dat is echt bloedje irritant.
Over het algemeen vind ik dat het swipen bij de meeste apps werkt zoals je zou verwachten. Welke elementen tapbaar zijn en welke niet, daar mogen ontwikkelaars wel wat duidelijker over zijn.