Een beetje in de gaten houden wat je kinderen uitspoken op de iPad of iPhone? Met begeleide toegang open je één app, en daar moet je kind het op dat moment mee doen. De app afsluiten en naar een andere app gaan? Dat kan niet meer. Bovendien kun je een timer instellen of voorkomen dat zomaar alles op het scherm aangetikt wordt. Begeleide toegang is overigens ook handig voor docenten, bij het afnemen van proefwerken of tentamens. Geef je leerlingen bijvoorbeeld wél toegang tot de app van de Van Dale maar blokkeer Safari, zodat ze niet de juiste antwoorden bij elkaar googelen. Hieronder leggen we uit hoe het werkt.
1. Begeleide toegang
Open de app Instellingen. Ga naar ‘Algemeen>Toegankelijkheid>Leren>Begeleide toegang’ en zet de schuif achter ‘Begeleide toegang’ op groen.
Bereid je Mac voor op macOS Sonoma
Ruim je Mac op en zorg ervoor dat hij zo goed als nieuw is voor macOS Sonoma.
2. Kies je code
Tik op ‘Toegangscode-instellingen’ en daarna op ‘Stel code voor begeleide toegang in’. Voer een toegangscode in en herhaal deze. Vergeet de code niet! Je hebt hem nodig om begeleide toegang straks weer te beëindigen.
3. Alarmsignaal
Ga terug naar het vorige scherm (Begeleide toegang) en tik op Tijdslimieten. Hoe lang je kind mag gamen, voer je straks pas in. Hier geef je aan wat voor signaal er klinkt vlak voordat de tijd verstrijkt: een geluid dat en/of een stem die aangeeft hoeveel tijd er nog resteert.
4. Spelen zonder tijdslimiet
Open de app waarmee je kind aan de slag wil en druk drie keer op de thuisknop. Als je rechtsboven meteen op start duwt, kan je kind de app gebruiken zoals gewoonlijk, maar is het niet mogelijk om de app af te sluiten.
5. Stoppen met spelen
Is je kind klaar met de app? Zelf kan hij de app niet stoppen. Je moet opnieuw drie keer op de thuisknop drukken. Daarna voer je de code in die je hebt aangemaakt bij stap 2. Hiermee beëindig je de begeleide toegang en is alles weer zoals het was.
6. Spelen met tijdslimiet
Een iets strakkere begeleiding kan ook. Wil je niet dat de iPad te lang in gebruik is? Dan kun je een tijdslimiet instellen. Herhaal stap 4, maar stel voordat je op start tikt rechtsonder een tijdslimiet in via de knop ‘Opties’.
7. Ping! De tijd is om
Is de tijd bijna voorbij, dan hoor je het geluid dat je hebt ingesteld bij stap 3. Het speelkwartier is voorbij: in beeld verschijnt de melding dat de tijd verstreken is. Druk drie keer op de thuisknop en voer je code in om de iPad in normale staat terug te krijgen.
8. Kraak de code
Probeert je kind de code te kraken door lukraak wat cijfers in te voeren? Succes. Wanneer er een foute code is ingevoerd, vergrendelt de iPad automatisch tien seconden. Bij iedere foute poging loopt deze wachttijd op.
Een tijdslimiet is een van de manieren om het iPad-gedrag van je kinderen onder controle te houden, maar er is nog meer mogelijk. Schakel bijvoorbeeld het touchscreen (gedeeltelijk) uit of blokkeer de volumeknop. De opties verschillen per app. In iCreate 75 lees je meer over begeleide toegang en over andere manieren om je iPad geschikt te maken voor kinderen. iCreate 75 bestel je in onze webshop.
Praat mee!