Terug naar 9 onmisbare tips tegen spam en phishing
Geen resultaten gevonden.
Toon meer resultaten
Workshops

9 onmisbare tips tegen spam en phishing

Door Sven Lamers7 maart 2016 13:576 min. leestijd0

Meer dan de helft van het e-mailverkeer bestaat uit reclame en phishing. Reclame is irritant maar op zich onschuldig. Erger is het zogeheten phishing. Hierbij wordt in een e-mail geprobeerd om aan je persoonlijke gegevens te komen. Het simpelste voorbeeld is de Nigeriaanse prins die graag zijn erfenis met je wil delen, als je hem maar je bankgegevens toestuurt. We noemen de negen beste tips in de strijd tegen reclame en phishing.

De onderstaande tips zijn een voorproefje van De ultieme Mail-gids uit iCreate 76.

1. Markeer berichten als ongewenste reclame

Tips tegen spam en phishing

Exclusief bij T-Mobile: de Apple Watch Series 8, SE of Ultra met multsim!

Exclusief bij T-Mobile: de Apple Watch Series 8, SE of Ultra met multsim!

• Blijf altijd verbonden, ook zonder iPhone!
• Alleen mogelijk met een mobiel abonnement van T-Mobile

In de volgende tips leer je hoe je spam herkent en hoe je ermee moet omgaan. Maar wat doe je ermee in Mail? Verwijderen uiteraard, maar markeer zo’n mail eerst als ‘Ongewenste reclame’. Dat doe je met de knop met het duimpje naar beneden. Het bericht krijgt dan een lichtgele kleur, bovendien verschijnt er een papieren tasje naast de naam van de zender. In het vervolg worden soortgelijke (nieuwe) mails automatisch als ongewenste reclame gemarkeerd, je leert de functie dus hoe die spam moet herkennen. Op die manier wordt het dus steeds gemakkelijker om het kaf van het koren te scheiden. Onder ‘Voorkeuren>Accounts>Postbusinstellingen’ vind je de mogelijkheid om ongewenste reclame automatisch te laten verwijderen. Hierbij kun je kiezen tussen na een dag, week of maand. Of als alternatief bij het stoppen van Mail.

2. Zoek uit waar een mail vandaan komt

Tips tegen spam en phishing

Het eerste waaraan je ziet of een mail spam of specifieker nog phishing is, is de afzender van de mail. Deze kan echter eenvoudig gemanipuleerd worden. De enige betrouwbare methode om de ware zender van een mail te achterhalen, is de koptekst van een mail. Deze geef je weer via ‘Weergave>Bericht>Alle kopteksten’. Een normale koptekst van een e-mail geeft verschillende regels weer, beginnend met ‘Received’. Deze term komt een aantal keer terug, let vooral op de laatste regel ‘Received’. Als de gegevens daar niet overeenkomen met het e-mailadres van de afzender of het bedrijf dat in de e-mail wordt voorgesteld, betekent het meestal dat de e-mail niet echt afkomstig is van die persoon of onderneming.

3. Let op de aanhef

Een phishing-mail begint meestal met een algemene aanhef, zoals ‘Gewaardeerde klant’ of ‘Beste gebruiker’. Vaak wordt ook gebruikt gemaakt van een naam die in je e-mailadres voorkomt. De meeste bedrijven proberen echter om je gericht aan te spreken in een e-mail. Om het persoonlijker te maken, om aan te geven dat je een account in hun database hebt en natuurlijk om aan te geven dat dit geen phishing is.

4. Wees voorzichtig met koppelingen

Zowel reclame- als phishing-mails bevatten vaak links naar websites. Klik er niet op als je niet zeker weet waar de koppeling naartoe gaat. In het geval van reclame bevestig je met een klik op de koppeling namelijk dat je de mail echt doorgelezen hebt en krijg je als resultaat nog meer spam. Bij phishing word je vaak naar een site geleid waarop getracht wordt aan je persoonlijke inloggegevens te komen, bijvoorbeeld van een betaaldienst als PayPal. Om te kijken waar een link in een mail echt naartoe wijst, houd je de muiscursor er eventjes boven. Een kleine pop-up verschijnt met het adres. Als de link of het adres in een e-mail niet overeenstemt met het adres in de pop-up, is dit een goede aanwijzing dat het om reclame of spam gaat.

5. Controleer de echtheid van een website

Tips tegen spam en phishing

Als je goed gecontroleerd hebt waar een koppeling in een mail naartoe gaat, mag je erop klikken. Vervolgens is het nog een goed idee om naar de adresbalk van je browser te kijken. Zie je daar een groen slotje, dan betekent dit dat de echtheid van de site is geverifieerd. Is de adresbalk zo grijs als normaal, dan is de website niet echt. Voer nooit op een site zonder groen slotje belangrijke inloggegevens in, zoals het wachtwoord van je e-mail of je bankrekening.

6. Wees voorzichtig met bijlagen

Nog gevaarlijker dan koppelingen zijn bijlagen in een reclame- of phishing-mail. Krijg je ongevraagd een mail van een onbekende afzender met een bijlage, dan moeten alle alarmbellen bij je gaan rinkelen. Open nooit een bijlage waarvan je niet zeker weet waar die vandaan komt. Een onschuldig lijkende foto kan theoretisch een virus bevatten, zelfs een dat werkt in OS X, maar het kan ook gebeuren dat je de bijlage per ongeluk verstuurt naar mensen met een Windows-computer.

Twijfel je over de echtheid van een bijlage in een mail? Neem dan even contact op met het bedrijf dat of de persoon die de mail gestuurd heeft. Doet dat niet via de ontvangen mail zelf, maar via de website van het bedrijf of via een nieuwe mail naar de persoon die blijkbaar het bericht met bijlage heeft gestuurd.

7. Geef geen persoonlijke gegevens prijs via mail

Als je een ongevraagde e-mail ontvangt waarin persoonlijke gegevens worden gevraagd, geef je de informatie pas als je contact hebt opgenomen met het bedrijf dat naar de informatie vraagt. Beantwoord het bericht niet of klik niet op de links in het bericht. In plaats daarvan ga je naar de website van het bedrijf en zoek je een e-mailadres om contact op te nemen voor dit probleem, of bel je even naar het bedrijf.

8. Laad extern materiaal niet automatisch

Tips tegen spam en phishing

Veel e-mails bevatten plaatjes die niet in de mail zelf, maar op een externe server staan. In feite wordt er dus gewoon een website opgebouwd. Dat heeft het effect dat de zender weet dat je de mail geopend hebt – de plaatjes zijn immers geladen. Voor de veiligheid is het beter om extern materiaal niet automatisch te laden. Dit stel je in via ‘Voorkeuren>Weergave’: haal daar het vinkje weg bij ‘Laad extern materiaal in berichten’. Als je zeker weet dat een e-mail echt is, kun je het externe materiaal alsnog laden met een knop boven de mail.

9. Stop je abonnement van een nieuwsbrief

Veel nieuwsbrieven zijn nuttig en leuk – bijvoorbeeld die van iCreate – maar er zijn er ook een hoop waar je niet op zit te wachten. Vaak heb je je hier onwetend voor ingeschreven, bijvoorbeeld wanneer je een account op een website aanmaakt of aan een actie hebt meegedaan. Bij officiële nieuwsbrieven is het echter een kleine moeite om je abonnement weer op te zeggen. Meestal vind je onder in de nieuwsbrief een link ‘Afmelden’ of ‘Unsubscribe’. Klik erop en je abonnement stopt. Maar let op: doe dit alleen als je zeker weet dat dit een officiële nieuwsbrief is. Anders geldt namelijk tip 4: klik op een koppeling in een reclame-mail en je ontvangt nog meer reclame.

Meer weten over Mail?

Deze tips zijn afkomstig uit het artikel De ultieme Mail-gids in iCreate 76. In dit artikel lees je verder nog over:

  • Zo werkt Mail: een spoedcursus.
  • Sorteer je mails op een slimme manier.
  • Handige tips en trucs voor mail.

Deze uitgave is te bestellen in onze webshop.

De iPhone 14 Pro nu tot €10 korting per maand!

De iPhone 14 Pro nu tot €10 korting per maand!

Heb je al internet van KPN thuis? Profiteer dan van extra voordelen

Praat mee!

avatar