Zo voorkomt Apple dat mails je volgen
Lees verder onder de advertentie
Zeg je Apple, dan zeg je privacy – privacy is een van de kernwaarden van het bedrijf. Deze week werden iOS 15, macOS Montery en andere nieuwe besturingssystemen aangekondigd, en daarmee ook enkele nieuwe privacy-functies. Met name Mail heeft vernieuwingen om blij van te worden – ténzij je een online marketeer bent. Dit is er nieuw!
Privacy-bescherming in Mail
Je weet het misschien niet, maar in veel commerciële mails en nieuwsbrieven zit een zogenaamde onzichtbare pixel of trackingpixel verstopt. Die is letterlijk 1 x 1 pixel groot, en je ziet hem niet. Want hij is transparant of heeft dezelfde kleur als de achtergrond van de mail.
Als jij een mail binnenhaalt, wordt deze pixel ingeladen, precies zoals alle andere plaatjes. Bij het binnenhalen van de pixel wordt er informatie over je geregistreerd: zo wordt je IP-adres opgehaald. De verzender weer dan of jij de mail al dan niet geopend hebt.
Met de nieuwe iOS 15-optie ‘privacy-bescherming in Mail’, wordt het voor verzenders onmogelijk om aan de hand van deze pixel nog informatie over je te verzamelen. Je schermt er je IP-adres mee af, zodat er geen koppeling kan worden gemaakt met je andere online activiteiten of je huidige locatie.
Verberg je e-mailadres
En dan is er nog een andere handige nieuwe Mail-functie. Waarschijnlijk ken je de wat oudere optie ‘Log in met Apple’ al: als je in de zoveelste app weer eens een nieuw account aanmaakt, kun je ervoor kiezen om je mailadres af te schermen. Er wordt dan een uniek en willekeurig mailadres gegenereerd dat berichten doorstuurt naar je echte mailadres.
Wat zou het handig zijn als zoiets ook kon in de mail-app. En dat kan binnenkort! Als je een betaald iCloud-abonnement hebt (vanaf 1 euro), dan krijg je daar voortaan automatisch iCloud+ bij. En daarmee krijg je de optie om unieke mailadressen te genereren. Zo hoef je niet je persoonlijke mailadres te verklappen.
iOS 15 en macOS Monterey
Apple kondigde iOS 15 en macOS Montery eerder deze week aan tijdens de WWDC-keynote. Dit najaar kun je je iPhone en Mac updaten, ze krijgen er dan diverse nieuwe functies bij!
Dit is niet alleen vervelend voor online marketeers, maar ook voor redacties en uitgevers die zwaar leunen op nieuwsbrieven en e-mailmarketing. Zeg maar gedag tegen het A/B-testen van onderwerpregels, of überhaupt het meten van de kwaliteit van een nieuwsbrief. What’s next, het blokkeren van trackingdomeinen zodat er ook geen inzicht meer is in de kliks die gedaan worden? Ik heb Apple’s privacy-initiatieven altijd toegejuicht, maar vraag me echt af of Apple hiermee niet uitgevers meetrekt in het gevecht tegen de datahonger van marketeers. Wellicht onbedoeld? E-mailmarketing is voor uitgevers (en individuele contentmakers) de afgelopen jaren juist een heel waardevol, stabiel… Lees meer »
Beste Jelle, Ik ga juist van Samsung ( “Android” -Google ) naar iPhone vanwege de privacy en kernwaarden van dit bedrijf.. Miljoenen mensen zijn juist het verdienmodel van “E-mail” marketing etc. zat.. Steeds meer mensen gaan na denken, wat bedrijven als Google, Facebook, whatsapp allemaal stelen 24/7 van je privé gegevens.. In januari 2021 toe whatsapp zijn nieuwe gebruikersvoorwaarde verplicht stelde zijn er meer dan 50 miljoen mensen weggegaan in 24u ! en Signal groeit nog steeds.. Het is juist van de gekke dat je tegenwoordig een VPN moet hebben om veilig over het internet te kunnen gaan en een… Lees meer »
Alle voorbeelden die je noemt zijn helemaal valide, maar hebben niks te maken met deze “privacy bescherming” in de Mail-app. Deze functie voorkomt dat het voor makers van nieuwsbrieven inzichtelijk is hoe vaak een nieuwsbrief wordt geopend (en door wie). Dat is enorm belangrijke data, in de meeste gevallen bedoeld om de kwaliteit van een nieuwsbrief te verbeteren. Wat veel gebruikers niet beseffen is dat het blokkeren van cookies en pixels als neveneffect heeft dat productverbeteringen steeds lastiger, zo niet onmogelijk worden. Ja, het voorkomen dat je gevolgd wordt is een goed recht van elke internetgebruiker, maar in veel gevallen… Lees meer »
(@ Jelle:Wat veel gebruikers niet beseffen is dat het blokkeren van cookies en pixels als neveneffect heeft dat productverbeteringen steeds lastiger) Deze techniek wordt door de reclame wereld maar al te graag gebruikt in hun b.v (ongevraagde)reclame mails. Waar kijkt die persoon naar hoe kunnen zorgen dat hij/zij dit product gaat kopen bij ons! Het is al getest en gebruiksklaar en zal wel eerdaags zijn intreden doen in Nederland, alle metadata die op een gemiddelde telefoon wordt verzameld door de apps ( groot verzamelaars 24/7 als Whatsapp zins 2014 en Facebook kennen de mensen nu wel!) maar de reclame wereld… Lees meer »