Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 162Aan de slag met alles in macOS Sequoia 🐿️
iCreate 162

Wordt Apple Support vervangen door een chatbot?

Auteur: Annemiek Lourensen
0 reacties
Apple Support chatbot

Apple werkt stiekem aan een nieuwe AI-tool voor Apple Support, maar betekent dit dat je voortaan een chatbot om hulp vraagt?

Lees verder na de advertentie

Wil je wekelijks op de hoogte worden gebracht van het laatste tech-nieuws, zoals over chatbots en andere AI’s? Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief.

Ontvang wekelijks het opvallendste Apple-nieuws, aanbiedingen en de handigste tips voor je iPhone, iPad en Mac!

Apple Support chatbot

kooptip

De iPhone 15 nu tot €486 voordeel!
De iPhone 15 nu tot €486 voordeel!

Maximale korting en dubbele data als je thuis internet van Ziggo hebt

Apple richt zich steeds meer op de ontwikkeling van AI, en nu zijn ook de adviseurs van Apple Support daarbij betrokken. Volgens de Amerikaanse Apple-website MacRumors heeft een select aantal van deze medewerkers namelijk toegang gekregen tot een gloednieuwe AI-tool genaamd ‘Ask’, oftewel ‘Vraag’. Hier kunnen de adviseurs technische vragen aan stellen over Apple’s apparaten, besturingssystemen en meer.

De chatbot dient als hulpmiddel voor de Apple Support-adviseurs. Want wanneer een klant een complexe of onbekende vraag stelt, hebben Apple’s medewerkers soms ook wat hulp nodig. Door deze vraag vervolgens in te voeren in de nieuwe AI-tool, genereert de chatbot automatisch een antwoord. En dat kunnen de adviseurs vervolgens doorgeven aan de klant die om hulp heeft gevraagd – zowel in een online chat als aan de telefoon. Als klant praat je dus alsnog tegen een van Apple’s medewerkers, maar het antwoord komt mogelijk vanuit de nieuwe Apple Support-chatbot.

De deelnemende adviseurs worden aangespoord om de ChatGPT-achtige AI zoveel mogelijk te gebruiken. Pas als een antwoord niet klopt, kunnen ze zelf naar een oplossing zoeken of een senior adviseur om hulp vragen. Maar de kans dat dit nodig is, is behoorlijk klein: de tool is gekoppeld aan Apple’s eigen kennisbank. Overigens kunnen de adviseurs aangeven hoe nuttig het antwoord was, en per onderwerp vijf extra vragen stellen. Op deze manier kan Apple feedback verzamelen, en de chatbot in de toekomst voor een grotere groep adviseurs beschikbaar stellen.

iOS 18 & AI

Ook als Apple-gebruiker krijg je binnenkort toegang tot allerlei AI-functies, want iOS 18 belooft een enorme AI-update te worden. Volgens Apple-analist Mark Gurman van Bloomberg komen er namelijk ook AI-functies naar Siri, Spotlight, Berichten, Gezondheid, Pages, Numbers, Keynote en meer. Apple zou volgens hem zelfs zó geïnteresseerd zijn in de techniek, dat het bedrijf maar liefst één miljard dollar per jaar wil investeren in AI-gerelateerd onderzoek en productontwikkeling.

Zelfs Apple CEO Tim Cook vertelde eerder deze maand nog dat het bedrijf hard werkt aan generatieve AI’s, en dat het hier ‘later dit jaar’ details over zal onthullen. Waarschijnlijk doelt hij hier op de WWDC in juni. Hier presenteert Apple ieder jaar de aankomende besturingssystemen voor hun apparaten, en dit jaar is onder andere iOS 18 aan de beurt.