Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 157Widgets: de kortste weg naar je favoriete functies
Cover van

Nieuw in Schermtijd: communicatielimieten instellen

Auteur: Laura Grootaarts
0 reacties
schermtijd


Lees verder na de advertentie

Met de functie Schermtijd kun je in de gaten houden hoeveel tijd je bezig bent met je telefoon. Ook houd je zo een oogje in het zeil bij je kinderen. Loopt het allemaal uit de hand, dan kun je beperkingen kunt opleggen. Nieuw sinds iOS 13.3 zijn de Communicatielimieten, waarmee je aangeeft voor wie je bereikbaar bent. Daarmee geef je bijvoorbeeld aan dat je kinderen ’s avonds alleen contact kunnen hebben met familie. Zo kun je in Schermtijd Communicatielimieten instellen.

Schermtijd: communicatielimieten instellen

Schermtijd communicatielimieten instellen

Met de nieuwe functie in Schermtijd kun je aangeven met welke specifieke personen jij of je kind contact mag hebben. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen de apparaatvrije tijd en de tijd waarin gebruik van de iPhone wel is toegestaan. De functie werkt alléén voor de communicatie-apps van Apple: dat wil zeggen Telefoon, FaceTime en Berichten. Zo kun je communicatielimieten instellen:

  • Ga naar ‘Instellingen>Schermtijd’.
  • Wil je een communicatielimiet instellen voor je kind? Tik dan eerst op de naam van het kind. Doe je het voor jezelf, dan kun je meteen door naar de volgende stap.
  • Tik op ‘Communicatielimieten’.
  • Je hebt nu twee opties. Met ‘Tijdens toegestane schermtijd’ stel je in met wie er gecommuniceerd kan worden in tijdens de toegestane schermtijd, bijvoorbeeld overdag. Je kunt ook limieten instellen ‘Tijdens apparaatvrije tijd’, bijvoorbeeld ’s nachts.
  • Tik eerst op ‘Tijdens toegestane schermtijd’. Je kunt hier de toegestane communicatie aangeven: met ‘Iedereen’ of ‘Alleen contacten’ uit je Contacten-lijst.
  • Ga terug en tik op ‘Tijdens apparaatvrije tijd’ om in te stellen welke communicatie er in die tijd mogelijk is. Geef aan of er communicatiemogelijk is met ‘Iedereen’ of ‘Alleen specifieke contacten’.
  • Kies je voor ‘Alleen specifieke contacten’, dan moet je nog aangeven wélke contacten dat dan zijn. Je kiest ze uit de Contacten-lijst of voegt nog een nieuw contact toe.

Probeer jij iemand te bellen of een berichtje te sturen terwijl er voor diegene communicatielimieten gelden, dan krijg je een een melding dat dat niet kan omdat er beperkingen gelden. Belt zo iemand jou? Dan krijgt hij of zij de voicemail. Bij een appje ziet de ander dat het bericht wel is ‘afgeleverd’ maar nog niet gelezen is.

Goed om te weten


kooptip


De iPhone 15 nu tot €7,50 korting per maand


De iPhone 15 nu tot €7,50 korting per maand

• Maximaal voordeel als je thuis Ziggo hebt

Het noodnummer 112 is altijd bereikbaar, hoe strikt je communicatielimieten ook zijn ingesteld. Houd er rekening mee dat je je SOS-contactpersonen en je ingestelde Favorieten niet automatisch altijd bereikbaar zijn – je moet ze toevoegen bij ‘Alleen specifieke contacten’.

De limieten gelden alleen voor apps van Apple, Telefoon, Berichten en FaceTime. Via apps als WhatsApp, Facebook Messenger en Instagram kan er dus nog volop gechat worden. Je zou voor die apps app-limieten kunnen instellen via ‘Instellingen>Schermtijd>App-limieten’. Hierbij leg je beperkingen op qua tijd, niet qua contactpersonen.