Terug naar Gelekte Apple-memo waarschuwt personeel om niet te lekken
Geen resultaten gevonden.
Toon meer resultaten
Nieuws

Gelekte Apple-memo waarschuwt personeel om niet te lekken

Door Laura Grootaarts16 april 2018 10:532 min. leestijd0

Apple probeert nieuwe producten en software altijd geheim te houden, maar slaagt daar de laatste jaren nog maar nauwelijks in. De grootste boosdoeners werken bij Apple zelf, en dat moet maar eens afgelopen zijn: Apple treedt stevig op tegen medewerkers die informatie lekken naar de media. Dat blijkt uit een interne memo van Apple die nu ironisch genoeg op straat ligt.

29 medewerkers betrapt op lekken

In de memo haalt Apple enkele grote lekken aan. Bijvoorbeeld de Golden Master van iOS 11, die details prijsgaf over onder meer de iPhone X. En over een bijeenkomst met Craig Federighi over het uitstellen van enkele grote iOS-functies naar 2019. In het voorbije jaar zijn 29 medewerkers en partners van Apple betrapt op lekken en 12 daarvan werden zelfs gearresteerd. De consequenties zijn niet mals, zegt Apple: ‘Deze mensen verliezen niet alleen hun baan, het kan extreem moeilijk zijn om elders nog werk te vinden.’

Waarschuwing Appel personeel

Als er informatie naar buiten komt, kan dat een negatieve gevolgen hebben voor de verkoop van Apple-producten. ‘Gelekte informatie over een nieuw model kan een negatieve impact hebben op de verkoop van het huidige model. Concurrenten krijgen een voorsprong bij het bedenken van een antwoord op het nieuwe product. En wanneer het nieuwe product verschijnt, worden er minder van verkocht’, aldus Apple. ‘We willen de kans krijgen om onze klanten zélf te vertellen waarom een product geweldig is. Niet dat iemand anders dat eerder al doet, op een schrale manier’, zo voegt marketing-manager Greg Joswiak daaraan toe.

Verleidelijk om te lekken

Apple snapt ook wel waarom het zo vaak verkeerd gaat en meent dat medewerkers er niet op uit zijn om te lekken.

‘Mensen die werken voor Apple worden vaak benaderd door de pers, analisten en bloggers. Die zoeken contact via zakelijke en sociale netwerken als LinkedIn, Twitter en Facebook en bedelen dan om informatie. Het streelt natuurlijk je ego als je benaderd wordt, maar realiseer je dat ze een spelletje met je spelen. Het succes van deze buitenstaanders hangt af van het verkrijgen van Apple’s geheimen en het publiek maken hiervan. Een scoop over een toekomstig Apple-product kan veel verkeer genereren, en de blogger of reporter heeft daar financieel baat bij. Een Apple-medewerker echter, heeft alles te verliezen.’

De complete gelekte memo is te lezen bij Bloomberg.

Wekelijks Apple nieuws in je mail
Wekelijks Apple nieuws in je mail
  • Handige Apple tips
  • Altijd up-to-date
  • Leuke acties
Aanmelden

Praat mee!

avatar