Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 157Widgets: de kortste weg naar je favoriete functies
Cover van

Alles over de Apple Car en CarPlay 2.0

Auteur: Sven Lamers
0 reacties
Apple Car CarPlay 2.0

Een échte auto van Apple laat nog steeds op zich wachten. Maar ondertussen viert CarPlay groot succes, en eind dit jaar verschijnt versie 2.0. Wat kun je daar van verwachten? Hieronder zetten we alle ontwikkelingen omtrent de Apple Car en CarPlay 2.0 op een rij.

Apple Car en CarPlay 2.0

iPod, iPhone, iPad, Apple Watch – wanneer Apple met een compleet nieuw product aan de slag gaat, moet alles kloppen. Daarom neemt het bedrijf jaren de tijd om een goed product op de markt te brengen. Zo gaf Steve Jobs bij de iPhone al in 2002 het startsein voor de ontwikkeling van een smartphone, maar uiteindelijk verscheen het pas vijf jaar later, in 2007.

Dit principe is ook na de dood van Steve Jobs in 2011 niet veranderd, maar het ontwikkelen van een nieuwe auto duurt zelfs voor Apple-begrippen vrij lang. Toen Tim Cook in 2014 het startsein voor ‘Project Titan’ gaf, was Barack Obama nog president van de Verenigde Staten, hadden iPhones een koptelefoonaansluiting en vierden wij in Nederland de eerste Koningsdag ter ere van koning Willem-Alexander. Kortom: het is allemaal een tijdje geleden.

Pas acht jaar later werd duidelijk dat het lange uitstel wordt veroorzaakt door een omstreden principekwestie. Het bedrijf wil namelijk een voertuig zonder stuur of pedalen produceren, dat het tegen de gerenommeerde automerken moet opnemen. Maar compleet autonoom rijdende auto’s zijn ingewikkeld. Dat heeft Apple (net als tientallen andere fabrikanten) op de harde manier moeten leren.

In augustus 2021 mocht een aantal zelfrijdende auto’s van Apple voor het eerst de weg op in de Amerikaanse staat Montana – dus buiten de bekende ontwikkelomgeving in Silicon Valley. Maar dat werd volgens de website ‘The Information’ een fiasco. Auto’s raakten voortdurend stoepranden en hadden problemen met het rijden op kruispunten.

Er gebeurden geen ongelukken zoals een half jaar eerder, waarbij een hardloper bijna werd aangereden. Speciaal voor dit soort gevallen zit er namelijk een bestuurder in de auto. Die kon op het laatste moment nog ingrijpen.

Bestaat de Apple Car echt?

Apple gaf geen commentaar over dit bijna-­ongeluk. En ook op vragen over de stand van zaken van het project geeft Apple geen antwoorden. Andere bedrijven zoals Waymo (van Google), Zoox (van Amazon) en Uber geven altijd meldingen over de voortgang, maar in Cupertino zwijgen ze als het graf. Maar ook Apple moet al zijn testritten melden aan de overheidsinstantie DMV (Department of Motor Vehicles).

Daaruit blijkt dat er in de VS maar liefst 37 voertuigen van Apple onderweg zijn. Dat zijn er een stuk minder dan bij Google (693) en Amazon (85), maar het is wel bewijs dat Apple ermee bezig is. Al kan het bedrijf ook buiten deze statistiek moeilijk verbergen dat het bezig is met een auto. Zoals Elon Musk op Twitter in maart 2016 treffend zei: ‘Het is moeilijk iets te verbergen, als je duizenden mensen aanneemt om het werkelijkheid te laten worden.’

Bovendien heeft Apple tientallen bekende personen uit de auto- en techwereld naar zich toe weten te lokken, onder meer van Mercedes, Volkswagen, Porsche, BMW, Tesla en Google. Zij bleven vaak niet heel lang bij het bedrijf, volgens geruchten omdat de ontwikkeling van de Apple Car heel stroef verloopt. Maar het moge duidelijk zijn dat Apple er nog steeds werk van maakt.

Dat blijkt ook uit het aantal patenten over autotechniek dat Apple de afgelopen 22 jaar heeft aangevraagd: maar liefst 248. Deze hebben deels te maken met Apple’s ‘core business’, oftewel digitale techniek. Maar ze draaien ook om wielophangingen, stoelen, navigatie, accumanagement en nog veel meer.

Volgens Apple-kenner Mark Gurman wil Apple de auto direct aan klanten verkopen, de presentatie verwacht hij ergens in 2025. Een andere Apple-expert, Neil Cybart, verwacht echter een Apple Car als dienst. Je gaat geen auto van Apple kopen: je neemt een abonnement op een speciale taxi-dienst die gebruikmaakt van de Apple Cars.

Als je het aan ons vraagt, klinkt dit aannemelijker dan het verkopen van auto’s boven de 100.000 euro. Bovendien heeft het service-model het voordeel dat Apple zijn auto kan lanceren in gebieden waar autonoom werken goed werkt. Zij het door duidelijkere wegen en verkeersvoering of beter kaartmateriaal.

Wie werkt er bij Apple aan?

Op dit moment lijkt de hoofdverantwoordelijkheid voor de Apple Car bij Kevin Lynch te liggen, ook al heeft Apple dit nooit officieel bevestigd. Hij mag dan geen expert zijn op gebied van auto’s, kunstmatige intelligentie of machine-learning, maar hij weet wel hoe je complexe projecten werkelijkheid laat worden. Zo is hij de vader van de Apple Watch, en heeft hij ervoor gezorgd dat Apple met de productcategorie ‘Wearables’ ieder kwartaal een miljard dollar aan omzet maakt.

Het blijft onduidelijk hoeveel steun Lynch binnen Apple geniet. Vooral software-baas Craig Federighi geldt als criticus binnen het bedrijf, maar volgens bronnen is Federighi al jaren sceptisch over de Apple Car. The Information zou dit hebben gehoord van twee personen waarmee Federighi privé had gesproken. Ook onduidelijk is de houding van Apple-CEO Tim Cook, die een goede relatie met Federighi heeft.

Dat Apple ieder jaar één miljard dollar ter beschikking stelt voor het auto-project, zegt niet zo veel. Al is dit voor andere bedrijven een waanzinnig bedrag. Ter vergelijking: voor Volkswagen heeft de ontwikkeling van de nieuwe Golf zo’n 1,8 miljard gekost, terwijl Apple’s auto inmiddels waarschijnlijk al het vijfvoudige gekost zal hebben – zonder dat er ooit iets op de markt is verschenen.

Maar: Apple kan dit gemakkelijk betalen. In de negen jaar waarin Apple aan de Car heeft gewerkt, werd er al meer dan 430 miljard dollar uitgegeven om eigen aandelen te kopen. Puur om de aandelenkoers stabiel te houden en aandeelhouders tevreden te stellen.

Successen met CarPlay 1.0

Terwijl er rondom de Apple Car nog heel veel onduidelijkheden zijn, hebben we van CarPlay een veel helderder beeld. Deze software werd voor het eerst genoemd tijdens de WWDC in 2013 en heette toen ‘iOS in the Car’. Via het display in je auto en de spraakassistent Siri kun je ermee bellen, naar muziek luisteren, meldingen ontvangen en Apple Kaarten voor navigatie gebruiken.

Het systeem werd in maart 2014 officieel gelanceerd in Genève, maar sinds de eerste versie is er al een hoop veranderd. Zo hoef je je iPhone niet meer bekabeld aan te sluiten, maar kun je ook draadloos via wifi verbinding maken. Sinds iOS 12 mogen ook apps van derden CarPlay gebruiken. Je hoeft dus niet meer per se Apple Kaarten te gebruiken – ook Google Maps, Waze en TomTom zijn compatibel.

Voor communicatie gebruik je Berichten, maar ook WhatsApp, Telegram of Teams. En Apple Music heeft concurrentie in de vorm van Spotify, Deezer en YouTube Music. Vanaf iOS 15 is het zelfs mogelijk om HomeKit-apparaten zoals garagedeuren, lampen of sloten te bedienen. In iOS 16 zijn ten slotte twee nieuwe app-categorieën goedgekeurd voor CarPlay.

Met de sterk gestegen brandstofprijzen zullen automobilisten bijzonder blij zijn dat er voor CarPlay nu brandstof-apps worden toegelaten. Deze laten zien waar je op dit moment het goedkoopst kunt tanken. Er zijn al veel van dit soort apps beschikbaar voor de iPhone en ze behoren tot de populairste in de App Store, maar in CarPlay zocht je er voorheen nog tevergeefs naar.

Ook apps voor zogeheten ‘rijtaken’ zijn nu toegestaan. Volgens Apple zijn dit bijvoorbeeld apps die een wegsleepdienst kunnen oproepen, hulp bieden bij tolwegen of extra informatie geven over je route. In de VS, waar je het tanken vaak direct bij de pomp en met een creditcard afrekent, kun je zelfs met CarPlay en Apple Pay betalen. Dat werkt nu al bij 1600 tankstations van het Amerikaanse HF Sinclair, maar zal ongetwijfeld ook nog naar Nederland en België komen.

CarPlay 2.0 verovert je hele auto

Apple Car CarPlay 2.0

Nog veel spannender dan de kleine verbeteringen voor CarPlay die Apple tijdens de WWDC afgelopen jaar had aangekondigd, was de onthulling van een nieuwe CarPlay-generatie. Met een beetje geluk verschijnen eind 2023 al de eerste auto’s die dit ondersteunen – al is een lancering in 2024 waarschijnlijker. Het grote verschil van CarPlay 2.0 ten opzichte van de voorganger? CarPlay neemt niet meer alleen het display van je auto­radio over, maar álle displays in je auto.

‘Er is een hoop veranderd sinds 2013’, aldus Apple’s marketingbaas Greg Joswiak op de WWDC: ‘Vroeger kon je blij zijn met een display dat groot genoeg was voor wat we met CarPlay wilden bereiken. Nu zitten auto’s vol met displays en ingewikkeldere systemen, dus hadden we een nieuwe generatie CarPlay nodig voor een betere gebruikservaring.’

Het toverwoord is ‘integratie’. Zo hoef je bijvoorbeeld niet meer de CarPlay-­omgeving te verlaten om de airco aan te passen of van radiostation te wisselen. Alles is geïntegreerd in CarPlay.

Tegelijkertijd heeft CarPlay straks toegang tot veel meer gegevens. Dat zijn onder meer de actuele snelheid, aantal toeren, tankvulling, laadtoestand van de accu (en actieradius), evenals instellingen van de airco, stoelen en cruise-control. Deze gevoelige gegevens houden de autofabrikanten tot nog toe verborgen voor CarPlay.

Wat de voordelen hiervan zijn, weten we al dankzij de CarPlay-app ‘A Better Routeplanner’. Slimme auto-eigenaren lieten die app met behulp van de diagnostische ODB2-aansluiting (die in iedere auto vanaf 2001 zit) al gebruikmaken van gegevens zoals laadtoestand van de accu. De navigatie-app kon daarmee dan veel beter laadstops inplannen en deze zelfs aanpassen op basis van rijgedrag en energieverbruik.

Met CarPlay 2.0 wordt dit concept duidelijk uitgebreid. Enerzijds liggen alle gegevens van de auto klaar om geanalyseerd te worden, anderzijds kun je met de Apple-interface ook alle functies van de auto besturen die je eerst alleen via de auto-interface kon gebruiken. Als we dit even verder denken, kan de auto ook de portieren ontgrendelen en de motor starten – mits de fabrikant digitale sleutels toestaat.

Het enige wat CarPlay (nog?) niet mag besturen, zijn de rijfuncties. Sturen, remmen en gas geven moet je zelf blijven doen. Wat dat betreft zul je dus toch op de Apple Car moeten wachten.

Er zijn ook geen hints te vinden dat CarPlay bepaalde functies overneemt die we al kennen van Tesla. In de zogeheten ‘Sentry Mode’ neemt een geparkeerde Tesla zijn omgeving op als er een verdachte beweging wordt vastgesteld. Wisselt een Tesla in deze modus, dan krijgt zijn bezitter een melding op zijn telefoon. Overigens is dit volgens privacy-experts in de EU illegaal, omdat de personen je eerst toestemming moeten geven voordat je ze mag vastleggen.

Zien de automerken dit zitten?

Analisten vragen zich nu overigens wel af waarom de autofabrikanten zo veel controle wat betreft digitale vormgeving uit handen geven. Tijdens de WWDC liet Apple namelijk veertien autofabrikanten zien die meedoen met de volgende generatie CarPlay. Het gaat hierbij om Mercedes, Porsche, Audi, Ford, Nissan, Honda, Acura, Infiniti, Lincoln, Land Rover, Volvo, Polestar, Jaguar en Renault.

Hoe controversieel dit onderwerp in de autobranche is, zie je aan een van ‘s werelds grootste autofabrikanten: Volkswagen. Na de aankondiging van de nieuwe CarPlay-generatie was de toenmalige Volkswagen-CEO Herbert Diess helemaal niet enthousiast. Volgens hem had zijn bedrijf twee mogelijkheden: stoppen met het ontwikkelen van software en een ‘buigmachine’ worden, of zelf software blijven ontwikkelen.

Hij zag de aankondiging verder als poging om de hele infotainmentsector in de autowereld over te nemen – en uiteindelijk ook de klanten. ‘Met CarPlay in de auto is de kans groot dat alle systemen er wereldwijd hetzelfde uitzien. En de klantgegevens gaan allemaal naar Apple’, aldus de CEO van Volkswagen. Wat hij niet zei, is dat verzekeringen en ook Volkswagen zelf veel interesse hebben om die gegevens in handen te krijgen. Zo kunnen ze er ook na de aankoop van een auto nog geld mee verdienen.

Terwijl Volkswagen dus duidelijk negatief was over de nieuwe CarPlay, waren ze bij de dochteronderneming veel positiever. ‘We hebben traditioneel een nauwe samenwerking met Apple, omdat we op dezelfde manier denken’, zei Porsche-baas Oliver Blume nog vóór de WWDC. Tegelijkertijd kondigde hij aan de ondersteuning voor CarPlay uit te breiden.

Daarom hoort Porsche tot de officiële partners van CarPlay 2.0. Dit terwijl het Volkswagen-logo nergens te bekennen is. Overigens: Diess is inmiddels ontslagen, en Blume is de baas van Volkswagen geworden.

Bovendien heeft Apple juist over het probleem van Volkswagen nagedacht. Zo moet het voor autofabrikanten altijd mogelijk zijn om hun eigen merk en stijl te integreren in het CarPlay-systeem. Marketing-baas Joswiak belooft: ‘We willen dat autofabrikanten in staat zijn om hun merken te presenteren.’

Software-baas Federighi zegt verder dat Apple met autofabrikanten heeft samengewerkt om iets te ontwikkelen dat het merk nog steeds naar voren laat komen. ‘De klanten weten wat voor auto ze hebben gekocht. Ze willen ook zien dat het deze auto is.’

In minder dan een jaar zullen we ervaren of de autofabrikanten deze offerte van Apple (of van Google, voor vergelijkbare systemen) accepteren en een deel van hun controle uit handen geven. Joswiak weet zeker dat veel autofabrikanten CarPlay 2.0 gaan integreren: ‘Ze willen meer auto’s verkopen, toch? En de klanten houden ervan, juist?’ Klopt, want CarPlay heeft onder gebruikers een tevredenheidspercentage van 98 procent.

Zoals we eerder al op iCreate schreven: we zouden nooit weer een auto zonder CarPlay willen.