Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 156iOS 17-geheimen onthuld
Cover van

Apple’s strijd tegen apptracking houdt stand in China

Auteur: Ward Edema
0 reacties
Apptracking in China


Lees verder na de advertentie

Een poging van grote techbedrijven uit China om Apple’s transparante apptracking te omzeilen is door Apple tegengehouden, aldus The Financial Times. Wat is hier precies aan de hand?

Niet de minsten

Met apptracking kunnen apps je buiten de app blijven volgen om een unieke reclame-ID van je op te bouwen. Hiermee worden gepersonaliseerde advertenties gemaakt, die een stuk effectiever zijn dan algemene advertenties.

Sinds de komst van iOS 14.5 moeten apps om toestemming vragen om van apptracking gebruik te kunnen maken. Als je toestemming geeft, dan mag de app alleen de ‘Identifier for Advertisers’ (IDFA) van Apple gebruiken om een reclame-ID op te bouwen. Diverse grote Chinese techbedrijven zijn het blijkbaar niet eens met deze zet van Apple, en hebben een poging gewaagd om het te omzeilen.

Het gaat hier niet om de minsten: Baidu, Tencent en ByteDance (TikTok) werkten samen aan een nieuw trackingsysteem wat jou kan volgen buiten Apple’s IDFA om. Dit systeem, CAID genaamd, zou geïmplementeerd worden via toekomstige app-updates van Chinese apps.

Regels zijn regels


kooptip

Apple heeft inmiddels diverse app-updates die CAID zouden toevoegen geblokkeerd. Daarmee geeft Apple een duidelijk signaal: de regels voor transparante apptracking op iOS gelden voor alle ontwikkelaars, ook in China.

Door de zet van Apple neemt in China de interesse in het implementeren van CAID al af voordat de grotere Chinese apps met soortgelijke updates zijn gekomen. Maar ook voordat er vanuit Peking steun voor het trackingsysteem is gekomen. Dit is gunstig voor Apple, die met de stevige houding maatregelen vanuit China riskeerde. De kans dat deze maatregelen er komen is nu sterk afgenomen omdat CAID dus al in de kiem gesmoord is.

Apptracking in China: Android volgt?

Volgens The Financial Times wordt er in China ook gewerkt aan een nieuw trackingsysteem voor Android. Dit systeem zou een voet achter de deur kunnen zijn voor Chinese techbedrijven, mocht Google besluiten om net als Apple transparante apptracking in zijn besturingssysteem te implementeren.

Momenteel maakt adverteren op Android echter een opleving mee door Apple’s trackingbeleid. Ook berust een groot deel van Google’s verdienmodel zich juist op advertenties. De vraag is dus in hoeverre Google bereid is om dit op te geven.

Bron: The Financial Times