Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 156iOS 17-geheimen onthuld
Cover van

Adverteren op iOS? Liever op Android!

Auteur: Ward Edema
0 reacties
Apptracking op iOS


Lees verder na de advertentie

Sinds iOS 14.5 moeten apps vragen of ze apptracking mogen gebruiken voor gepersonaliseerde advertenties. Deze nieuwe functie schrikt adverteerders enorm af, blijkt uit een rapport van The Wall Street Journal.

Transparante apptracking

Met de komst van Apple’s transparante apptracking in iOS 14.5 is het lastiger geworden voor apps om je te kunnen volgen voor reclamedoeleinden. Voorheen konden apps een unieke reclame-ID aan een gebruiker koppelen, die kon tracken wat je buiten de app deed. Zo kon de app gemakkelijk gepersonaliseerde advertenties tonen.

Apps moeten sinds iOS 14.5 specifiek vragen of ze je activiteit mogen volgen. Je kunt apptracking zelfs volledig uitzetten zodat apps er niet eens naar mogen vragen. Dit heeft nu een interessant effect: adverteerders stappen over naar Android, waar het uitzetten van apptracking niet mogelijk is. In het verleden was juist iOS nog populairder bij adverteerders.

Overstap naar Android

The Wall Street Journal meldt dat de prijzen van advertenties op iOS door transparante apptracking de laatste maanden zijn gezakt, terwijl die op Android juist gestegen zijn. Hierdoor zijn advertenties op Android nu 30% duurder dan op iOS.


kooptip

Een ander effect van transparante apptracking wordt duidelijk uit gegevens van het advertentiebureau Tinuiti Inc. Hieruit blijkt dat de uitgaven van adverteerders op Facebook voor iOS-gebruikers minder hard groeien dan in het verleden. In mei was er nog een groei van 42% ten opzichte van een jaar geleden, in juni was deze groei nog maar 25%. Op Android gaat het juist de andere kant op: 46% groei in mei, 64% groei in juni.

Populaire functie

Data-analysebedrijf Flurry Analytics heeft sinds de komst van iOS 14.5 bijgehouden hoeveel gebruikers tracking van apps toestaan op hun apparaat. De laatste cijfers tonen dat ongeveer 15% van de wereldwijde iOS 14.5-gebruikers apptracking toestaan. In de VS is dit slechts 6%.

Bedrijven kunnen nu dus voor het overgrote deel van de iOS-gebruikers niet meer gepersonaliseerde advertenties leveren die ze met apptracking konden maken. Dit maakt adverteren op iOS nu duidelijk een stuk minder aantrekkelijk, gezien de bovenstaande cijfers.

De vraag is nu of appmakers dit ‘gat’ in hun advertentie-inkomsten enkel kunnen opvullen via meer advertenties op Android, of dat er in de toekomst ook andere stappen genomen moeten worden. Dit kan bijvoorbeeld de vorm aannemen van meer betaalde apps, of abonnementskosten om van een app gebruik te kunnen maken.

Bron: via 9to5mac