Terug naar Leer filmen met je iPhone en tover hem om tot filmcamera
Geen resultaten gevonden.
Toon meer resultaten
PremiumWorkshops

Leer filmen met je iPhone en tover hem om tot filmcamera

Door Ward Edema9 augustus 2022 09:0018 min. leestijd0

Vaak is je iPhone veel beter in filmen dan je volwaardige spiegelreflex of compact camera. Althans, mits je weet wat je doet. Zelfs met de geavanceerde cameratechniek in de iPhone zie je regelmatig filmpjes voorbijkomen die alsnog lijken alsof ze met een camcorder zijn gemaakt. En dat is geen compliment. Met de tips in dit artikel leer je hoe je het maximale uit je iPhone-camera haalt, en til je je filmbeelden tot een hoger niveau. Zo maak je met jouw (zomer)film straks helemaal de blits.

Welke iPhone heb ik nodig?

In principe maak je met alle iPhone-­modellen sinds de iPhone 6s (Plus) uit 2015 goede filmbeelden. Wel geldt: hoe nieuwer het model, hoe beter je filmkwaliteit. Dit merk je met name als het gaat om het dynamisch bereik: nieuwere iPhones tonen meer detail bij fel zonlicht of donkere schaduwen, terwijl bij oudere modellen beelden sneller over- of onderbelicht zijn. Ook geven de ultragroothoeklens en telelens in nieuwere modellen je wat meer flexibiliteit bij het filmen.


Premium

Verder lezen?

Al vanaf slechts €5,99 per maand heb je als abonnee toegang tot al onze premium-artikelen. Zo haal je gegarandeerd nog meer uit je Apple-producten!

Kies je abonnement >Al abonnee? Log hier in


Filmen voor beginners

Met deze basistips maak je direct betere filmbeelden met je iPhone.

Hou het horizontaal

Sinds de iPhone zijn verticale video’s gemeengoed geworden. Maar die zien er op alle andere schermen – van je tv, je Mac, of zelfs de bioscoop – vrij suf uit. Probeer daarom altijd horizontaal te filmen. Een uitzondering is als je film alléén op Instagram, TikTok of Snapchat komt, maar zelfs dan is het voor de toekomstbestendigheid van je video beter om je telefoon even een kwartslag te draaien.

Stabiliseer

Je iPhone heeft ingebouwde stabilisatie die je beelden … stabiliseert. Dat is erg handig, maar deze techniek verricht geen wonderen. Heb je je iPhone met één ­onstabiele arm ver van je lichaam vast, dan worden je beelden nog steeds erg schokkerig. Pak je telefoon daarom met twee handen vast, en houd je ellebogen tegen je lichaam om je iPhone goed te stabiliseren tijdens het filmen.

Korter is beter

Ga je naar een concert en wil je dit goed vastleggen? Ga voor sfeerbeelden! Film een kort stukje waarbij je het podium en het publiek filmt, en leg daarna je iPhone weer weg. Het hele concert filmen lijkt misschien leuk voor later, maar je kijkt het waarschijnlijk nooit helemaal terug. En je familie en vrienden al helemaal niet. Dit geldt overigens bijna altijd bij het filmen met je iPhone: kort en krachtig is beter om je publiek vast te houden dan lang en saai.

Ruimte, mijn koninkrijk voor wat ruimte

Filmbeelden nemen flink wat ruimte in beslag. Houd hier rekening mee, en kijk voordat je eropuit gaat even bij ‘Instellingen>Algemeen> Info’ hoeveel opslag je nog vrij hebt. Zit je krap, en weet je even niet wat je moet verwijderen? Ga dan in Instellingen naar ‘Camera>Neem video op’ en selecteer een lagere kwaliteit die minder ruimte in beslag neemt.

Je ziet onder je opties hoeveel opslag van je iPhone een minuut filmen in beslag neemt: dit varieert van 45 MB per minuut tot 440 MB per minuut. Wel adviseren wij om eerder ruimte vrij te maken dan de kwaliteit lager te zetten. Film je namelijk niet in 4K, dan is de kans groot dat je hier in de toekomst spijt van krijgt.

Kies je lens …

Heb je een iPhone met twee of drie lenzen, dan kies je in de Camera-app met welke je filmt. Je hebt, afhankelijk van je iPhone-model, de keuze uit 0,5x (ultragroothoek), 1x (groothoek) en 2x/2,5x/3x (tele). De groothoeklens is de meest technisch geavanceerde camera van je iPhone, en levert daarmee altijd de beste filmbeelden op. De ultragroothoeklens en telelens bieden minder hoge beeldkwaliteit, en filmen alleen bij goed licht écht scherp.

Overigens: bij een iPhone zonder telelens geeft inzoomen wazige beelden, omdat je dan eigenlijk alleen knipt in het camerabeeld. Zoom dus alleen in bij Pro-modellen, de iPhone X(s), iPhone 8 Plus of iPhone 7 Plus.

… en kies je framerate

De framerate of fps is het aantal beelden per seconde. Hoe meer beeldjes, hoe soepeler. Je hebt bij ‘Instellingen>Camera>Neem video op’ drie opties: 24, 30 en 60 fps. 24 is de snelheid van speelfilms, 30 is de standaard voor internetvideo’s (en meestal de beste optie), en 60 zie je vaak bij sportvideo’s. Wat je ook kiest: gebruik altijd dezelfde framerate voor je hele film.

Kwaliteit on-the-go

Filmen met iPhone

De kwaliteit van je filmbeelden stel je in via ‘Instellingen>Camera>Neem video op’, maar ook in de Camera-app zelf. Tik hiervoor op de icoontjes linksboven – of rechtsboven als je de telefoon verticaal houdt. Met de één wissel je tussen resoluties – 4K en HD (1080p) – en met de ander verander je de framerate.

Kader

Goed filmen met je iPhone wordt een stuk gemakkelijker als je weet of je horizon recht is. Gebruik hiervoor het ingebouwde raster: die vind je onder ‘Instellingen>Camera’. Zet het schuifje achter ‘Raster’ op groen, en het raster is vervolgens altijd in beeld als je de Camera-app opent. Dit komt ook van pas als je bezig gaat met het framen van je beeld. Daarover lees je later meer.

To zoom or not to zoom

Hiervoor beschreven we al dat het gebruik van de ‘1x’ groothoeklens de voorkeur heeft voor de beste filmbeelden. Wil je toch wisselen van camera, dan kun je dit het beste niet doen terwijl je filmt, tenzij je wilt dat je publiek zeeziek wordt. De stappen tussen de zoomniveau’s – bijvoorbeeld als je soepel van 1x naar 3x zoomt door je vinger over de zoomregelaar te vegen – zijn bovendien vrij wazig. Probeer dus met name tussen opnames door van zoomniveau te wisselen!

Extra opties

Door te tikken op dit knopje verschijnen er rechts in beeld extra opties. Hiermee bedien je de flitser, belichting en ProRes. De flitser kun je gebruiken als permanent filmlampje: tik hiervoor op het (extra) flitsicoontje en daarna op ‘Aan’. Met de belichtingsknop stel je de belichting handmatig bij met een schuifregelaar. De laatste knop voor ProRes is alleen beschikbaar op de iPhone 13 Pro (Max). Hiermee zet je het ProRes-formaat aan, waarmee je met extreem hoge kwaliteit filmt. Dit kost alleen wel 6 GB per minuut.


Kies je frame

Je iPhone is zo snel uit je broekzak gehaald, dat het aantrekkelijk is om snel de Camera-app te openen en lukraak te schieten. Vooral als je al je instellingen al goed hebt gezet met de bovenstaande tips. Toch is het beter om eerst na te denken over wat je precies aan het vastleggen bent.

Als je weet dat je van verschillende korte filmbeelden later een montage gaat maken, dan is het handig om alvast na te denken over wat je tijdlijn is. Ga je bijvoorbeeld een dagje naar het strand filmen? Maak dan beelden van de weg ernaartoe, de mensen met wie je bent, dat ene tentje waar je gaat eten en verzin een mooi eindshot. Zo heb je een afgebakende set video’s met een goed te volgen verhaal.

Naast het van tevoren verzinnen van een tijdlijn, is het ook van belang om na te denken over hoe je beelden eruit moeten zien. Want hoewel het met een iPhone misschien simpel lijkt om iets te filmen, is het stiekem best een kunst om het góéd te filmen. Waar moet je onderwerp staan? Op welke hoogte moet de horizon? Hoe dichtbij of veraf moet je filmen? Er zijn allemaal regeltjes voor compositie die je beelden uiteindelijk een stuk prettiger doen ogen als je eraan houdt. Wij zetten ze voor je op een rij.

Regel van derden

Filmen met iPhone

De meest essentiële vuistregel voor de compositie van je beelden is de zogenaamde regel van de derden. Hiermee verdeel je je beeld in negen vlakken door middel van vier lijnen die elkaar kruisen. Dit zie je op het camerabeeld van je iPhone als je het raster hebt ingeschakeld bij ‘Instellingen>Camera’.

Het idee is dat je de belangrijkste elementen van je shot langs de lijnen plaatst, of bij de ­kruisingen van de lijnen. Dit moet voor een interessanter beeld zorgen dan wanneer je heel symmetrisch filmt. Hierboven zie je een voorbeeld hiervan: we plaatsen de horizon op de bovenste horizontale lijn, en het midden van de zeilboot op een kruising van twee lijnen. De regel van derden is ook toe te passen op foto’s: laat je raster dus vooral altijd aanstaan!

Regel van ruimte

Tijdens het filmen met je iPhone is het van belang om je onderwerp genoeg ruimte te geven. Hadden we bij het bovenstaande beeld van de zeilboot geen ruimte aan de rechterzijde gemaakt, dan heb je geen beeld van waar de boot naartoe gaat. Dit zou het frame minder interessant maken, en het geeft de kijker (onbewust) een meer ingesloten gevoel. De regel van ruimte is ook van belang als je personen filmt: kijkt iemand in een bepaalde richting, houd dan ruimte over in die richting.

Hoofdruimte

Filmen met iPhone

Bij het filmen van personen speelt naast de regel van ruimte ook de hoofdruimte een rol. Dit houdt in dat de bovenkant van het hoofd niet te dicht bij de bovenkant van je frame mag komen – maar ook niet te ver ervan af. Pak hiervoor de regel van derden er weer bij. Zitten de ogen ter hoogte van de bovenste horizontale lijn? Dan zit je goed.

Ga je iemand van heel dichtbij filmen met je iPhone en is de bovenkant van het hoofd niet zichtbaar, zoals in een spaghettiwestern? Dat kan, maar probeer dan de ogen op de kruisingen te plaatsen van de bovenste horizontale lijn en de twee verticale lijnen. Zo houd je genoeg ruimte over aan de zijkant van het gezicht, zodat je voldoet aan de regel van ruimte.

Bewegingen

Je richt je iPhone gemakkelijk alle kanten op tijdens het filmen. Links, rechts, boven, onder: alles is mogelijk, maar het is van belang om je bewegingen met mate te doen. Voor de kijker is het namelijk prettiger als ieder shot één hoofdbeweging heeft, zoals een verschuiving van links naar rechts, een soepele draaibeweging, of het volgen van je onderwerp.

Denk er ook aan dat het prettiger kijkt als twee shots achter elkaar niet een tegenovergestelde beweging hebben. Beweeg je in het ene beeld naar voren, dan voelt het onnatuurlijk als het volgende beeld juist naar achteren gaat.

Shots

Door dichterbij of verderaf van je onderwerp te staan – of door te wisselen tussen de lenzen van je iPhone – kun je allerlei verschillende soorten shots maken, van extreme close-ups tot full shots. In het voorbeeld zie je hoe ze eruitzien. In de basis gebruik je close-ups om emoties en details goed te tonen, medium shots om gesprekken te filmen, en full shots om je onderwerp én de omgeving goed in beeld te krijgen.

Doe je nog een stap terug en is je onderwerp klein in beeld, dan kom je aan bij het zogenaamde ‘wide shot’. Hierbij is de omgeving belangrijker dan je onderwerp. Door de verschillende soorten shots te combineren, en ze op het juiste moment in te zetten, houd je je video interessant.

Perspectieven

Vaak zijn we geneigd om te filmen op oog- of schouderhoogte. Dat is immers waar je je iPhone houdt, en het voelt natuurlijk om naar te kijken. Maar het leuke van filmen is dat je hier behoorlijk mee kunt spelen. Je kunt je iPhone dichter bij de grond houden, of juist helemaal boven je onderwerp: omdat hij zo licht en klein is, gaat dit bij een iPhone erg gemakkelijk. Speel hiermee, en je film voelt al snel wat minder steriel.


Helemaal handmatig

Filmen met iPhone

Je iPhone is de slimste camera die je ooit hebt gebruikt. Tijdens het filmen stelt hij zelf de juiste witbalans, iso-waarde en sluitertijd in, en het resultaat is eigenlijk altijd goed. Toch kan het soms handig zijn om handmatig de camera in te stellen. Zo is het bijvoorbeeld prettig als je beelden een vaste witbalans hebben. Of dat je je belichting zelf in kunt stellen voor wat meer creatieve vrijheid.

Met de standaard Camera-app op de iPhone is er weinig in te stellen: je kunt de belichting met één schuifregelaar bijstellen, maar echt precieze controle krijg je niet. En opties als witbalans, sluitertijd en iso-waarde zijn überhaupt niet zichtbaar voor de gebruiker. Dat kan beter! Met handmatige camera-apps als FiLMiC Pro (€ 14,99) en Pro Camera by Moment (€ 6,99) stel je zelf alles in.

In een oudere workshop leggen we precies uit hoe je FiLMiC gebruikt. Wij gaan de belangrijkste instellingen langs die je in deze (en andere) camera-apps vindt, en hoe je ze gebruikt om nog betere beelden te maken.

Witbalans

De automatische witbalans van je iPhone balanceert de kleuren van je camera, zodat je ongeacht het licht een natuurlijke foto krijgt. Bij daglicht maakt het je beelden minder blauw, en bij licht van lampen juist minder geel. Maar doordat dit automatisch verandert, kan het ook tijdens het filmen met je iPhone aangepast worden. Dit maakt het uiteindelijk lastiger om een mooie film te maken, omdat je zo kleurwisselingen krijgt wanneer je dit niet wilt. Door handmatig je witbalans in te stellen, voorkom je dit.

Iso-waarde

Vroeger was de iso-waarde de lichtgevoeligheid van je filmrol: hoe hoger de iso-waarde, hoe gevoeliger de film. En hoe gemakkelijker het werd om bij slecht licht nog bruikbare opnames te maken. Tegenwoordig kun je de iso digitaal instellen. Dit heeft invloed op de signaalsterkte van je beeldchip. Zet je de iso hoger, dan wordt het signaal van je sensor sterker, en wordt hij gevoeliger voor licht.

Het enige nadeel is dat een hogere iso-waarde ook voor veel meer ruis zorgt. Je iPhone kiest automatisch een hogere iso-waarde als het te donker wordt, en dit is dus slecht voor je beeldkwaliteit. Hier wil je dus liever handmatig controle over hebben, zodat je ziet wanneer de iso-waarde te hoog wordt en je dus wat extra licht nodig hebt.

Je loopt overigens bij de ultragroothoek- en telelens sneller tegen een hoge iso-waarde op, omdat deze camera’s minder licht vangen. In het donker raden we daarom aan om altijd de normale groothoeklens van je iPhone te gebruiken.


Sluitertijd

Filmen met iPhone

Zet je schrap: dit wordt een lang verhaal over de grootste beperking van de camera van je iPhone. Het heeft te maken met het diafragma van de camera, oftewel de grootte van het gat waar het licht doorheen gaat voor het op de beeldsensor komt.

Bij een volwaardige camera (zoals een spiegelreflex) kun je de grootte van het diafragma aanpassen, en dus meer of minder licht doorlaten. Bij een iPhone kan dit niet: die heeft een diafragma met een vaste grootte. En die grootte is fors, zodat er genoeg licht binnenkomt om in het donker goede foto’s te kunnen maken.

Geen beweging

Doordat het diafragma zo groot is, komt er bij normaal daglicht érg veel licht op de beeldsensor. Om hiervoor te compenseren, wordt de sluitertijd door je iPhone erg kort gehouden. Hierdoor komt er maar heel even licht op de sensor – vaak korter dan 1/3000ste van een seconde – en wordt je beeld niet overbelicht. En film je bijvoorbeeld met 24 beelden per seconde, dan maakt je iPhone­-camera dus 24 keer per seconde een foto met zo’n extreem korte belichting.

Het probleem: in 1/3000ste van een seconde gebeurt er vrijwel niets. Het is te kort om water, mensen of dieren te zien bewegen. Ieder beeldje van je video is dus een perfect plaatje zonder enige motion blur, oftewel bewegingsvervaging. En dat terwijl die vervaging nou net iets is wat je bij filmbeelden wél wilt, omdat het een stuk natuurlijker oogt. Om die reden filmt een professionele filmcamera, mede dankzij een veel kleiner diafragma, met een sluitertijd van 1/48ste van een seconde. Dat is dus véél langer dan bij een iPhone.

ND-filters

Filmen met iPhone

Gelukkig is het alsnog mogelijk om natuurlijke bewegingsvervaging op je iPhone te krijgen met behulp van een zogenaamd ND-filter. Dit moet je zien als een zonnebril voor je iPhone, die veel minder licht op je beeldchip laat komen. Hierdoor kun je veel langere sluitertijden gebruiken, en krijg je dus mooie motion blur!

Deze filters komen in verschillende vormen en maten. Zo heb je filters die je op je iPhone klemt, zoals de Sandmarc Scape ND, en filters die je met een speciaal hoesje aan je iPhone draait, zoals de Polar Pro Litechaser. Ook zijn ze beschikbaar in verschillende sterktes, die bepalen hoe veel licht ze doorlaten: ND64 en ND128 zijn de beste opties als je buiten filmt, maar vaak krijg je meerdere sterktes in één set en hoef je dus niet te kiezen.

Het gebruik is verder vrij simpel: klik het filter op je telefoon, en gebruik een app als FiLMiC om je sluitertijd in te stellen. Maak dit altijd het dubbele van je framerate. Film je met 24 beelden per seconde, dan is 1/48 dus je sluitertijd. En mocht je beeld door het ND-filter net iets te donker worden, dan kun je je iso-waarde hoger zetten om hiervoor te compenseren – of een lichter filter op je iPhone klikken!


Filmen met iPhone-gadgets

Als je de bovenstaande tips onder de knie hebt, kun je tijdens je vakantie en daarna waanzinnig mooie beelden maken met je iPhone. Maar er kan altijd nog een schepje bovenop! Eerder bespraken we al ND-filters, maar er zijn zoveel meer kleine gadgets die het filmen met je iPhone nog leuker maken, en je beelden nóg beter. Wij zetten de beste accessoires voor je op een rij.

Gimbal

ftr_film_140

De stabilisatie van je iPhone kan nog zo goed zijn, hij vangt de schokken van je voeten terwijl je loopt niet helemaal op. Film je terwijl je beweegt, dan zul je dus zien dat je camerabeeld op en neer gaat. Dit kun je echter opvangen met een zogenaamde gimbal. De techniek hiervan doet denken aan de kop van een kip, die wonderbaarlijk genoeg perfect stil in de lucht blijft hangen als je de kip optilt en beweegt. De gimbal doet hetzelfde: klik je iPhone erin, balanceer hem, schakel de gimbal in en je iPhone is nu volledig gestabiliseerd.

Een gimbal geeft je ook behoorlijke creatieve vrijheid. Je kunt de camera laten draaien en kantelen met supersoepele bewegingen, en bijvoorbeeld bewegende timelapse-filmpjes maken waarbij je iPhone langzaam draait. En al die camerabewegingen kun je extra interessant maken als je ze met subtiele overgangen aan elkaar koppelt in je montage.

Lenzen

ftr_film_140

Een lens boven op je lens klinkt misschien niet heel logisch, maar toch is het een geweldige manier om je beelden een make-over te geven. Het Amerikaanse Moment maakt verschillende soorten lenzen, die je vastklikt met behulp van hun eigen iPhone-hoesjes.

Zo is er een fisheye-lens voor extreem brede beelden, een telelens voor portretten en andere shots waarbij je minder vertekening wilt, en een ‘anamorphic’-lens die je film een haast Hollywood-achtige look geeft. De lenzen zijn zo’n 100 euro per stuk, en alleen te koop via Moment zelf.

Lamp

ftr_film_140

Hoewel de iPhone-camera veel vast kan leggen in donkere omgevingen, zijn er wel beperkingen. Wordt het te donker, dan ontstaat er veel ruis in je beeld, en zie je niet meer goed wat je filmt. Gelukkig is daar zestig jaar geleden al een uitvinding voor verzonnen: de ledlamp. Voor je iPhone kun je ontzettend veel verschillende ledlampen voor het filmen kopen, waaronder de Manfrotto Lumimuse (vanaf € 49,95) en de vele lampen van Lume Cube.

Er is veel verschil in grootte en sterkte: bedenk dus van tevoren goed in welke omstandigheden je de lamp wilt gaan gebruiken. Hoe groter de afstand is tussen je iPhone en het onderwerp dat je in het donker wilt vastleggen, hoe sterker je lamp moet zijn.

Klem

ftr_film_140

Hoe bevestig je al die accessoires op je iPhone? Dat doe je met een klem, zoals de Manfrotto PIXI Clamp (€ 17,50). Klik je iPhone erin, en je hebt twee bevestigingspunten: een ‘cold shoe’ aan de bovenkant waar je een lamp of microfoon op kunt bevestigen, en een 1/4-inch-­aansluiting aan de zij- en onderkant voor het aansluiten van een statief. Er zijn ook klemmen die werken met MagSafe, de magnetische connector van de iPhone 12 en nieuwer. Een voorbeeld hiervan is de nieuwe Moment Mobile Filmmaker Cage.

Statief

ftr_film_140

Een rustig stilstaand shot van je omgeving? Een filmpje op je fiets, motor, of jetski? Een video waarin je zelf voor de camera staat? Voor al die dingen is een statief essentieel. Die komen in vele vormen en maten: grote driepoten voor filmen op ooghoogte, mini-driepoten die je gemakkelijk meeneemt, hippe flexibele Gorillapods die bijna óveral op te bevestigen zijn … voor elk wat wils!

Ons advies is om het vooral compact te houden, zodat je statief past bij je even compacte iPhone. Ook handig: sommige statieven komen standaard met een telefoonklem, zoals de Joby Griptight One (€ 34,99) en de Manfrotto Pixi Smart (€ 39).

Microfoon

ftr_film_140

De microfoon op je iPhone is verbazend goed in het oppikken van stemmen in drukke omgevingen. Maar zodra de wind er tegenaan waait, ga je dit helaas wel horen. Gelukkig kun je ook een externe microfoon op je iPhone aansluiten, zoals de Rode VideoMicro (€ 59,99). Deze wordt standaard geleverd met een zogenaamde deadcat die de wind tegenhoudt. Ook heeft hij een handige schokbestendige houder.

Eén nadeel: je hebt wel een extra kabeltje nodig, de Rode SC7 (€ 14,95), om hem op je iPhone aan te kunnen sluiten. De bijgeleverde kabel is namelijk alleen geschikt voor camera’s.

De nieuwe iPhone 14: Krijg nu tot €400,- terug bij inruil van een iPhone 12

De nieuwe iPhone 14: Krijg nu tot €400,- terug bij inruil van een iPhone 12

• Én tot €10 korting per maand!
• Extra voordeel met KPN Hussel

Wekelijks Apple nieuws in je mail
Wekelijks Apple nieuws in je mail
  • Handige Apple-tips
  • Altijd up-to-date
  • Leuke acties
Aanmelden

Praat mee!

avatar