Deze rode iPhone-klok jaagt iedereen de stuipen op het lijf – zet hem uit!
Er wordt online volop over geklaagd: de enge rode klok op de iPhone. Die doemt plotseling op, meestal midden in de nacht. Wat is er precies aan de hand? En hoe zet je deze ‘handige functie’ weer uit?
Lees verder na de advertentie
Niemand vindt die rode klok fijn
De reacties op Reddit liegen er niet om. Even een korte bloemlezing:
“De eerste keer dat het mij overkwam was ik aan het oppassen, helemaal alleen, in een onbekend huis. Ik werd midden in de nacht wakker en probeerde mijn nachtlampje aan te doen, maar dat ging niet aan – best creepy. Toen pakte ik mijn telefoon en zag ik voor het eerst die kwaadaardige rode klok. Ik dacht oprecht dat ik in gevaar was.”
kooptip
Heb je al internet van KPN thuis? Ontvang tot €10 korting per maand en dubbele data!
“Bij mij laat hij vage foto’s uit mijn filmrol op de achtergrond zien, helemaal rood en creepy. Eerlijk gezegd voel ik me hier al maanden ongemakkelijk en paranoïde door, maar ik ga er maar vanuit dat het waarschijnlijk geen complot is om me te vermoorden… hoop ik.”
“Oké prima, maar waarom moet de standaardkleur rood zijn?? Dat ding liet me de eerste keer dat ik het zag echt schrikken 🥲”
Maar waar hebben deze mensen het over?

Als je je iPhone oplaadt en hem daarbij horizontaal neerzet, dan komt automatisch Stand-by in beeld. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je hem op een MagSafe oplader ‘kleeft’. Je iPhone verandert dan in een slim klokje dat je helemaal naar wens kunt inrichten met de tijd, widgets en foto’s – ideaal voor op je nachtkastje.
Voor hele hordes iPhone-gebruikers is deze functie op zich al een verrassing. Want als je je iPhone tijdens het opladen plat neerlegt, dan ga je dat hele Stand-by nooit opmerken. Maar er is meer: in de avonduren kleurt het klokje soms spookachtig rood. Maar waarom dan?
Nachtmodus
In het donker veranderen de sprankelende kleuren van je nachtklokje in een palet van rode tinten. Niet om mensen bang te maken, overigens. Rood licht is ’s avonds rustiger voor je ogen dan fel wit of blauw licht. Je hersenen denken door blauw licht dat het nog dag is, waardoor je moeilijker slaperig wordt. Met rood of warm licht kan je lichaam makkelijker ontspannen en slapen.
De iPhone is niet het enige Apple-apparaat dat een nachtmodus heeft. De Apple Watch Ultra heeft ook een nachtmodus. Die houdt in dat er een rode wijzerplaat verschijnt. Ook die is minder belastend.
Gelukkig kun je hem uitzetten
Dat doe je zo:
- Open de app Instellingen.
- Tik op Stand-by.
- Tik op Scherm.
- Zet de schakelaar achter Nachtmodus op grijs.
Nu blijft het klokje altijd zijn gewone kleuren houden!


Wat een ge zeur over die rode klok, lees beter je hand leiding dan hoef je dat niet te zien.
ik vind het makkelijk vooralsnog ik s’nachts wakker word om te kijken hoe laat het is. En die rode kleur is nacht kleur, beter dan het felle licht.als je het niet wilt zet het dan uit of zet je tel rechtop op de oplader.
Het is veel lastiger dat als je gebruik wil maken van deze functie, de tijd op de klok niet overeenkomt met de werkelijke tijd en/of de juiste tijd die je wel ziet als de iPhone niet op z’n kant ligt. Ik krijg het niet opgelost….
Heb je het over het klokje op het allereerste scherm? Staan er toevallig drie letters in (cup)? Je moet de tijdzone dan nog even aanpassen door het klokje even ingedrukt te houden, zoals bij de normale klok-widgets.