Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 157Widgets: de kortste weg naar je favoriete functies
Cover van

Face ID werkt niet: probeer deze 9 oplossingen

Auteur: Laura Grootaarts
0 reacties
Face ID gefopt

Je hebt net je iPhone opgepakt om snel even iets te checken, maar Face ID doet het niet. Het scherm blijft op het slotje staan en je moet wéér je toegangscode invoeren. Dit is een situatie die veel iPhone-gebruikers weleens hebben meegemaakt. Maar als dit steeds maar weer gebeurt, dan wordt het pas echt irritant. Face ID werkt niet meer – maar gelukkig kun je daar iets aan doen.

Lees verder na de advertentie

Ben je vaker op zoek naar oplossingen bij Apple-problemen? Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief:

Ontvang wekelijks het opvallendste Apple-nieuws, aanbiedingen en de handigste tips voor je iPhone, iPad en Mac!

Face ID werkt niet meer

Als Face ID niet beschikbaar is, dan kan dat met verschillende dingen te maken hebben. Grote kans dat je het probleem zelf kunt oplossen. Wij laten je zien wat er zoal aan de hand kan zijn.

kooptip

1) Herstart of update je iPhone

Een complex probleem vraagt om een complexe oplossing, toch? Niet per se. Veel iPhone-problemen – dus ook problemen met Face ID – zijn op magische wijze opgelost als je je iPhone een keer uit en weer aan zet. Dat is dus het eerste wat je moet doen.

Het is ook belangrijk dat je iPhone up-to-date is. iOS-updates zijn er niet alleen voor de toffe nieuwe functies, maar ook voor het verhelpen van bugs en problemen. Check dus even of je de meest recente versie hebt van iOS via ‘Instellingen>Algemeen>Software-update’.

2) Maak je camera en gezicht vrij

De Face ID-camera (of eigenlijk: TrueDepth-camera) zit in de notch of het Dynamic Island. Het is belangrijk dat er niets voor die camera zit wat het zicht blokkeert. Niet met je vingers voor de camera zitten, dus. Dat klinkt misschien als een open deur, maar ook een beetje viezigheid of beschermfolie kunnen al de boosdoener zijn.

Ook je gezicht moet goed te zien zijn. Face ID maakt een soort 3D-model van je gezicht. Daarbij wordt vooral gekeken naar je ogen, je neus en je mond. Zorg er dus voor dat vooral die elementen goed zichtbaar zijn. Hoofddeksels, sjaals, brillen, contactlenzen en zelfs zonnebrillen zouden geen probleem moeten zijn.

3) Zet je zonnebril af

Een zonnebril zou in principe geen probleem moeten zijn zeiden we net, maar er is een addertje onder het gras. Sommige zonnebrillen blokkeren infraroodlicht, en dus ook het infraroodlicht van de TrueDepth-camera. Face ID werkt niet in dat geval: heb je zo’n zonnebril, dan moet je hem even af zetten.

4) Houd je iPhone op de juiste manier vast

Om je iPhone te ontgrendelen met Face ID, moet je hem op de juiste afstand houden. De camera werkt als je hem op een armlengte afstand van je gezicht, pak hem beet op 25 tot 50 centimeter. Als je ’s ochtends denkt dat Face ID je niet herkent omdat je gezicht hevig in de kreukels ligt, dan heeft het waarschijnlijk veel meer met deze afstand te maken.

Face ID werkt op recente iPhones zowel in staande als liggende oriëntatie – zorg er wel voor dat je ten minste iOS 16 op je iPhone hebt staan. Heb je een oudere iPhone (iPhone 12 of ouder)? Dan werkt het alleen maar als je je iPhone rechtop houdt.

5) Configureer een ander uiterlijk of sta een mondkapje toe

Iedereen verandert in de loop der tijd. Met subtiele veranderingen kan je iPhone prima omgaan. Maar heb je een ‘tweede gezicht’, dan wordt het een lastig verhaal. Bijvoorbeeld als je incidenteel zeer heftige make-up draagt. In dat geval ga je – als je vol in de make-up zit – naar ‘Instellingen>Face ID en toegangscode’ en configureer je een ander uiterlijk.

Heb je een medisch beroep waarbij je een mondkapje draagt? Je kunt Face ID met mondkapje gebruiken, maar dan moet je eerst even aangeven dat je dat wilt. Onder ‘Configureer een ander uiterlijk’ vind je ook nog de knop ‘Face ID met mondkapje’.

6) Check of de volgende situaties spelen

Face ID werkt niet in specifieke gevallen, uit veiligheidsoverwegingen. Je iPhone doet dat een extra check en vraagt om je toegangscode. Dit gebeurt standaard in de volgende gevallen:

  • Je hebt je iPhone net aan gezet of opnieuw gestart.
  • Je hebt je iPhone meer dan 2 dagen achter elkaar niet ontgrendeld.
  • Je iPhone is de afgelopen vier uur niet ontgrendeld, en bovendien heb je de toegangscode 6,5 dagen niet gebruikt.
  • Je iPhone is op afstand vergrendeld.
  • Het is je iPhone vijf keer achter elkaar niet gelukt om je gezicht te herkennen.
  • Je hebt SOS-noodmelding gebruikt.

Face ID werkt niet na update

Als je je iPhone hebt geüpdatet naar een nieuwe versie van iOS, dan moet je ook altijd even je toegangscode invoeren. Na een update zal je telefoon herstarten, en dat is in feite een van die gevallen die hierboven genoemd wordt. In het vervolg werkt het dan weer als vanouds.

7) Check de instellingen

Face ID uitschakelen

Misschien heb je via de app Instellingen per ongeluk beperkingen ingesteld voor Face ID. Je merkt dan bijvoorbeeld dat Face ID vaak wel werkt, maar op specifieke momenten niet. Bijvoorbeeld als je wilt betalen met Apple Pay. Kijk goed naar de schuifjes bovenaan ‘Instellingen>Face ID en toegangscode’. Als je wilt dat Face ID het in alle situaties doet, zet je alles hier op groen.

8) Face ID opnieuw instellen

Werkt niks van het bovenstaande? Dan kun je Face ID opnieuw instellen, zoals je dat ook bij de eerste configuratie van je telefoon gedaan hebt. Hiervoor ga je naar ‘Instellingen>Face ID en toegangscode>Stel Face ID opnieuw in’. Daarna tik je op ‘Configureer Face ID’.

9) Toch maar een reparatie

Je hebt alle bovenstaande stappen keurig afgevinkt, opnieuw Face ID instellen lukt niet, je bent ten einde raad. Dat is er misschien toch iets meer aan de hand. In dat geval kun je het best contact opnemen met Apple Support. Mogelijk is er een reparatie nodig.

In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je nog veel meer handige Apple-tips. Schrijf je gratis in:

Ontvang wekelijks het opvallendste Apple-nieuws, aanbiedingen en de handigste tips voor je iPhone, iPad en Mac!