Terug naar Zó voorkom je een iPad-nek
Geen resultaten gevonden.
Toon meer resultaten
Nieuws

Zó voorkom je een iPad-nek

Door Laura Grootaarts19 februari 2021 11:254 min. leestijd

Vroeger werden we geplaagd door een muisarm. Daarna kwam de sms-duim. En anno 2021 halen we ons massaal een iPad-nek op de hals. Dat klinkt in eerste instantie misschien grappig, maar als je ermee te maken hebt gehad, dan weet je hoe vervelend dat kan zijn. Een groeiend aantal volwassenen en kinderen krijgt ten gevolge van hun iPad- en smartphonegebruik aanhoudende klachten aan nek, schouders en armen. Fysiotherapeuten zijn er maar druk mee.

De iPad mag dan wel ideaal zijn voor thuiswerken, video’s kijken, surfen of lezen – ergonomisch gezien valt er nog wel het een en ander op aan te merken. Door de voorovergebogen houding belast je je spieren, zenuwen, pezen en nekwervels. Dat we met gemak uren doorbrengen met een iPad op schoot, maakt dat er natuurlijk niet beter op. In dit artikel geven we je enkele eenvoudige tips om een iPad-nek (of tablet-nek) te voorkomen.

Dit artikel is een samenwerking.

iPad-nek voorkomen: dit kun je doen

tablethouder iPad

Let op je houding

Het gaat vooral mis als je de iPad plat op schoot of voor je op tafel hebt liggen, omdat je dan je nek bijna horizontaal naar voren buigt met je hoofd vooruit. Zorg dat je nek en rug recht blijven. Eigenlijk moet je niet je hoofd kantelen, maar je iPad.

Neem regelmatig pauze …

Natuurlijk gaat de tijd snel voorbij als je video’s aan het kijken bent of een game speelt. Toch is het belangrijk dat je niet uren achtereen naar het scherm staart. Las daarom om de 20 minuten een kleine pauze in van 1 à 2 minuutjes. Draai je nek en schud je armen en schouders los. Kijk in de verte om je ogen te ontspannen.

… en kom in beweging

De truc is om je houding regelmatig af te wisselen. Ga dus zo nu en dan verzitten. Of beter nog: sta regelmatig op en loop een stukje. Haal wat te drinken, zet de wasmachine aan, geef je hond te eten. Of doe wat lichte rek- en strekoefeningen.

Het juiste scherm

Ben je ook geneigd om in het scherm te kruipen? Zorg ervoor dat het scherm beter afleesbaar is. Een iPad met een groter scherm kan helpen. Of stel een groter lettertype in. Ook de donkere modus – met lichte tekst tegen een donkere achtergrond – kan helpen. Die activeer je via ‘Instellingen>Scherm en helderheid’

Gebruik een tablet-houder

Goede tablet houders zorgen ervoor dat je iPad recht voor je staat, op exact de juiste hoogte (dat wil zeggen: op ooghoogte). Het scheelt bovendien ook in de belasting van je armen, omdat je je iPad niet steeds hoeft vast te houden. Een flexibele houder waarmee je je iPad in de juiste positie brengt, is bijvoorbeeld de GOOS-E. Wat kun je hier onder meer mee?

  • Eindeloos Netflix kijken. Als je favoriete serie op staat, vliegt de tijd voorbij. Dan kun je maar beter in de juiste houding zitten. Zet de iPad naast je bank of bad. Of klem hem ondersteboven vast aan een plank boven je bed, zodat je liggend kunt kijken.
  • Thuiswerken. De iPad kun je dankzij de functie Sidecar gebruiken als tweede scherm naast je Mac. Daarmee ben je in tijden van thuiswerken al een stuk ergonomisch verantwoorder bezig. Nóg beter wordt het als je de iPad met de GOOS-E in de juiste positie en op de juiste hoogte zet.
  • Koken. Je hebt een aanrecht dat keurig afgestemd op jouw lengte en een werkblad met voldoende ruimte. En dan sta je voorovergeboven om een recept te kunnen lezen op je iPad, met je arm gevaarlijk dicht bij een hete pan. Zet de houder op je aanrecht en het gaat al stukken beter!

Wil je zo’n tablethouder kopen? Bestel een GOOS-E tablethouder compleet pakket met voet en klem. Doe je dat nu, dan krijg je er een gratis telefoonhouder bij (ter waarde van 24 euro). Deze actie geldt tot eind februari.

Wekelijks Apple nieuws in je mail
Wekelijks Apple nieuws in je mail
  • Handige Apple-tips
  • Altijd up-to-date
  • Leuke acties
Aanmelden