Maak van je iPhone een filmstudio met Final Cut Camera
Direct aan de slag?
Final Cut Camera werkt op alle iPhones met iOS 17.4 of nieuwer. De oudere toestellen met ondersteuning hebben wel wat beperkingen. Zo werkt Apple ProRes, waarmee je video zonder compressie schiet, alleen op de iPhone 15 Pro (Max) en iPhone 16 Pro (Max). De mogelijkheid om de focus en belichting in de gaten te houden met ‘peaking’ werkt alleen op de iPhone 11 en nieuwer.
Final Cut Camera in oogopslag
Final Cut Camera is op het eerste gezicht een beetje intimiderend, zeker vergeleken met de simpele interface van de normale Camera-app. Toch duurt het niet lang voordat je alle knopjes onder de knie hebt. Al helemaal niet als je ons overzicht even doorneemt.
Duik in de knoppen
Zoals we hierboven al bespraken, vind je op het hoofdscherm van Final Cut Camera vier regelaars: voor de oriëntatie, focus, belichting en witbalans. Druk je op een van de knoppen, dan word je direct begroet door submenu’s met daarin weer allerlei extra opties. Die vergen wat uitleg, dus geven we die!
1. Oriëntatie
Schiet je een actiescène, of wil je creatieve hoeken zoals een ‘Dutch angle’ gebruiken? Dan kan het erg irritant zijn als je iPhone uit zichzelf besluit om je beeld opeens een kwartslag te draaien. Met Final Cut Camera kun je dit eenvoudig voorkomen. Druk op het slotje bij de vier regelaars, en kies in plaats van ‘Unlocked’ voor ‘Left’, ‘Right’ of ‘Portrait’. Je iPhone wordt daarmee vastgezet in een bepaalde oriëntatie, zodat je helemaal los kunt gaan met het draaien van je iPhone terwijl je filmt, zonder dat je video opeens helemaal gedraaid is. ‘Portrait’ zouden we overigens alleen gebruiken voor content op Instagram of TikTok; op ‘normale’ breedbeeldschermen zien dit soort beelden er niet uit.
2. Focus
De camera van je iPhone focust standaard uit zichzelf. Door te tikken op een persoon of object, forceer je de iPhone om de focus te verschuiven. Doorgaans werkt dit prima, maar als je iPhone tijdens het filmen onverwacht wisselt van focus, ziet dat er verre van professioneel uit. Om dit te voorkomen, kun je de focus het best vastzetten, en handmatig verschuiven waar nodig. Dit doe je door op de ‘AF’-knop te tikken, en vervolgens op ‘auto’ te drukken. Deze knop verandert dan naar ‘manual’. Vanaf nu heb je volledig de controle over waar je iPhone op focust. Verschuif de regelaar om de focus te verplaatsen – tikken op een onderwerp werkt in deze modus níét. Toch liever werken op de autopiloot? Druk dan weer op ‘manual’ om terug te gaan naar de autofocus.
3. Belichting
Een iPhone regelt automatisch de belichting van je video, maar dit is verre van ideaal. Als je shot wisselt tussen een donkerder en lichter beeld, gaat je iPhone tijdens het filmen de belichting aanpassen – dat oogt niet heel mooi. Bovendien krijg je het beste resultaat voor je filmpje als je een constante sluitertijd en iso-waarde aanhoudt. De belichtingsregelaar, die je opent met de ‘±’-knop, maakt dit mogelijk. Druk je op de knop, dan krijg je standaard een EV-regelaar te zien. Hiermee pas je de basiswaarde van je belichting aan. Zet je hem bijvoorbeeld op +0.2, dan wordt dit bovenop de automatische belichting geteld. Handig voor als je merkt dat je shots standaard te licht of te donker zijn. Je ontgrendelt nog veel meer opties door op ‘auto’ te tikken – dit verandert dan in ‘manual’. Je krijgt vervolgens regelaars voor de sluitertijd én de iso-waarde, die vast blijven staan totdat je er zelf weer aan sleutelt. Hierbij is de sluitertijdregel van belang: zie het kader hieronder.
4. Witbalans
Het licht is bij iedere lamp of weersomstandigheid weer anders, dus je iPhone moet constant zijn witbalans aanpassen. Dit houdt in dat je iPhone bij blauw licht de beelden iets warmer moet maken, en bij geel licht juist weer iets koeler. Dit doet hij automatisch en werkt prima, maar als je meerdere shots gaat combineren, dan wil je dat al je video’s dezelfde witbalans hebben. Klik hiervoor op het peertje, en pas vervolgens de lichttemperatuur aan met de regelaar in het midden. Je kunt ook op ‘auto’ of ‘fixed’ ernaast tikken: daarmee krijg je opties voor veelvoorkomende lichtomstandigheden. Ook wissel je via dit menu weer terug naar de automatische modus.
Voor de beste filmbeelden met natuurlijke bewegingsvervaging, moet je altijd filmen met een sluitertijd die het dubbele is van de beeldsnelheid van je film. Schiet je bijvoorbeeld met 24 beelden per seconde, dan moet je sluitertijd 1/48e seconde zijn, en met een soepele 60 beelden per seconde is het juist 1/120e seconde. Met de iso-waarde zorg je er vervolgens voor dat de belichting juist is: hoe lager, hoe donkerder. In sommige gevallen komt dit niet uit: met daglicht zorgt 1/48e seconde sluitertijd zelfs met de allerlaagste iso-waarde nog voor een overbelicht filmpje. Op een normale camera kun je hiervoor compenseren door het diafragma – het gaatje waardoor het licht gaat – te verkleinen. Maar de iPhone heeft helaas een vast diafragma waarbij dit niet kan. Wat voor opties heb je dan wel? Toch een hogere sluitertijd gebruiken (bij voorkeur in combinatie met een hogere beeldsnelheid), of een zogenaamd ND-filter op je iPhone klikken. Laatstgenoemde is een soort zonnebril voor je camera, waarbij de hoeveelheid licht die de lens bereikt sterk wordt verminderd.
Sleutel aan de instellingen
Niet alle opties van Final Cut Camera staan prominent in beeld. Onder het tandwieltje stel je namelijk van alles in, inclusief opties die het filmen gemakkelijker maken. We leggen uit wat alle knopjes doen!
1. Beeldinstellingen
2. Tools
Het derde tabblad in de instellingen van Final Cut Camera is vrij simpel: hier vind je een knopje om een microfoon voor je filmproject te selecteren. Standaard zie je hier alleen de microfoon van je iPhone zelf, maar als je bedraad of draadloos een externe microfoon hebt aangesloten, dan vink je die hier aan. Denk bijvoorbeeld aan een Rode VideoMic of een DJI Mic 2, maar je kunt ook gewoon de bedrade Apple-oortjes gebruiken als microfoon – die zijn ideaal voor een snelle voice-over!
Multicam
Heb je een iPad met daarop Final Cut Pro? Dan kun je meerdere iPhones met Final Cut Camera inzetten om een scène met meerdere perspectieven tegelijk te filmen. Daarbij maakt het niet uit of al die toestellen verbonden zijn met hetzelfde Apple Account, of dat het allemaal persoonlijke toestellen zijn met ieder hun eigen accounts.
Start voor deze functie een (nieuw) project in Final Cut Pro op de iPad, en kies vervolgens ‘Record with Live Multicam’. Volg de instructies om de multicam-sessie te starten. Open daarna op alle iPhones de Final Cut Camera-app en kies de multicamknop (camera met drie vierkantjes). Hier stel je in dat je iPhone zichtbaar wordt voor Final Cut Pro op de iPad. Bluetooth en wifi moeten hiervoor zijn ingeschakeld. Daarna ga je in Final Cut Pro op de iPad naar de camera met het plusje en voeg je de iPhones toe die je wilt gebruiken als cameraperspectieven. Als alles is verbonden, start je vanaf de iPad of een van de iPhones de opname. Alle filmbestanden worden na het filmen draadloos en op de achtergrond naar de iPad verstuurd, dus je hoeft niks handmatig over te zetten om te starten met bewerken. Je kunt zelfs al gaan editen terwijl de bestanden nog worden overgezet, aan de hand van preview- bestanden met een lagere resolutie. Handig! Één nadeel: Final Cut Pro werkt alléén op iPads met een M1-chip of nieuwer, dus de normale iPad en iPad mini zijn vooralsnog uitgesloten. Behalve de allernieuwste iPad mini 7: deze heeft een A17 Pro-chip, maar gek genoeg wel ondersteuning voor Final Cut Pro.
Final Cut Camera slaat alle beelden standaard op in een eigen mapje; dus niet in Foto’s, zoals bij de normale Camera-app het geval is. Je vindt de beelden terug in opslag. Dit werkt op de iPhone 15 Pro (Max) en iPhone 16 Pro (Max). Hang een externe ssd aan je iPhone en de app detecteert vervolgens automatisch dat er een nieuwe opslaglocatie is. Vooral als je een groot project wilt filmen, is dit ontzettend handig. Ten eerste omdat je zo niet afhankelijk bent van de ruimte op je iPhone zelf, ten tweede omdat je de ssd zo loskoppelt en aan je Mac of pc hangt om de beelden te bewerken. Bovendien maakt een externe ssd het mogelijk om ProRes-video’s te schieten met 60 beelden per seconde; dit kan niet op de interne opslag van je iPhone, omdat de filmbestanden daarvoor te groot zijn.
Essentiële gadgets
Alles-in-één-filter
Eerder in deze Academy bespraken we de sluitertijdregel, en hoe de iPhone door het gebrek aan een instelbaar diafragma vaak niet aan die regel kan voldoen. Zoals genoemd los je dit op met een ND-filter, een soort zonnebrilglas voor je iPhone. De Moment Mobile VND is misschien wel de meest praktische variant die je kunt kopen. Je klikt hem gemakkelijk op Moments eigen iPhone-hoesje, en hij heeft een draaiwieltje waarmee je de sterkte van het filter gemakkelijk aanpast. Zo ben je voorbereid op alle lichtomstandigheden: stel je iPhone in op de juiste sluitertijd, kies de laagst mogelijke iso-waarde, en draai vervolgens aan de Mobile VND totdat de belichting in orde is. Filmische bewegingsvervaging gegarandeerd!
Stabiliteit tot de max
Of je nou lopend, fietsend, skateboardend of rijdend filmt: met een gimbal vang je de schokken van je bewegingen op, en schiet je in elke situatie superstabiele beelden. Het neusje van de zalm qua mobiele gimbals is dan de DJI Osmo Mobile, die inmiddels alweer op versie 6 zit. Hij is gemakkelijk te bedienen, heeft een bijbehorende app die goed is uitgedacht, en je kunt hem zelfs uit elkaar trekken om er een soort hypergeavanceerde selfiestick van te maken. Ook fijn: hij kan automatisch je onderwerp midden in beeld houden, en je klikt je iPhone er gewoon magnetisch op. Geen gehannes met een onhandige klem, dus.
Filmische lenzen
Je iPhone heeft al een set fantastische lenzen, maar met de lenzen van Moment breid je je creatieve mogelijkheden nog verder uit. Denk aan een filmische anamorfische lens voor Hollywood-achtige beelden, of een fisheye-lens voor dramatische shots in de stijl van de jaren negentig. Je klikt ze met een speciaal Moment-hoesje vast op je iPhone, waardoor je zeker weet dat de lens altijd goed uitgelijnd is met de camera van je toestel. Lees meer in onze review van de Moment-lenzen.