Moment T-Series review: professionele lenzen voor je iPhone

Auteur: Ward Edema

De nieuwe Moment-lenzen voor je iPhone zijn groter dan ooit – maar zijn ze ook beter? Je leest het in onze Moment T-Series review.

Moment T-Series review

Het maken van iPhone-accessoires is niet bepaald gemakkelijk. Vroeg of laat verandert Apple een vorm hier, een aansluiting daar, en is jouw accessoire zo goed als nutteloos. Tegen dit probleem liep ook lenzenmaker Moment aan. De opklikbare smartphonelenzen van dit merk gaan al heel wat jaren mee, maar met de komst van steeds grotere camerasensoren op de iPhone ging het mis. Want de sensor is nu zó groot op de iPhone 15, dat de randen van de oude lenzen zichtbaar zijn in foto’s en video’s – en dat is niet bepaald wenselijk. Nu komt Moment met een nieuwe serie lenzen, de T-Series, die dit probleem moet verhelpen.

Ontvang wekelijks het opvallendste Apple-nieuws, aanbiedingen en de handigste tips voor je iPhone, iPad en Mac!

Om te beginnen: de T-Series-lenzen zijn tamelijk gigantisch. Althans, sommige modellen. Er zijn er in totaal zeven: de 58mm telelens, 18mm groothoeklens, 14mm fisheyelens, anamorfe lenzen in 1,33x- en 1,55x-formaat, en nog twee 10x-macrolenzen van 35mm en 75mm. Met name de telelens, groothoeklens en 75mm macrolens zijn dusdanig lomp dat ze niet zouden misstaan op een kleine fotocamera. Dit komt door de stevige metalen behuizing, maar ook de grote hoeveelheid glas die nodig is om de gehele sensor van je iPhone-camera te dekken. Begrijpelijk dus, maar het voelt een beetje onhandig.

Moment T-Series

Het vastklikken doe je overigens met Moments eigen hoesje (voor de iPhone 13 en nieuwer), met daarin een kliksysteem voor de hoofd- en telecamera van de iPhone. Hiermee is je lens altijd goed uitgelijnd, in tegenstelling tot veel andere lenzen, die je met een klemmetje vastzet. Op de iPhone 15 Pro Max ben je echter wat beperkt: daarop werken de Moment-lenzen alléén op de hoofdcamera. De 5x-telecamera raakt namelijk in de war van externe lenzen, en geeft zwart beeld.

Flexibel schieten

Dankzij het flinke aanbod lenzen kun je creatief helemaal losgaan – mits je het budget hebt, want een setje van vijf kost maar liefst 490 dollar. Dat is voor de meeste mensen te gek, maar ze zijn ook los verkrijgbaar, en gelukkig is niet iedere lens even essentieel. Met name de anamorfe lens voegt écht wat toe: daarmee krijg je een extreem breed beeld dat zo uit een bioscoopfilm zou kunnen komen. Ook met de fisheye haal je een unieke stijl in huis, met een brede kijkhoek die doet denken aan een MTV-videoclip uit de jaren negentig. En de macrolenzen zijn erg interessant voor wie graag planten en insecten in detail vastlegt.

Moment Anamorphic
Zei er iemand breedbeeld?

Met de tele- en groothoeklens maak je wat minder unieke plaatjes. Het resultaat (qua kijkhoek) lijkt namelijk erg op wat je met de camera’s van de iPhone sowieso al vastlegt. Een voordeel is wel dat je de lenzen kunt monteren op de hoofdcamera van je iPhone, wat zorgt voor mooiere bokeh, veel betere prestaties in het donker, en meer detail. Alle lenzen bieden overigens perfecte dekking van je camera, zonder donkere randjes, en met weinig vertekening – wat dat betreft is de missie van de T-Series geslaagd.

Handige app

Om alles uit de lenzen van Moment te halen, moet je gebruikmaken van de Moment Pro Camera-app. Hiermee kies je handmatig welke lens van je iPhone je wilt gebruiken, en dat maakt het werken met Moment-lenzen een stuk gemakkelijker. Ook moet je voor de anamorfe lenzen het beeld uitrekken om de juiste verhoudingen te krijgen, en dat doet de app al voor je.

Pro Camera by Moment

Fijn is dat Pro Camera ook direct toegang geeft tot allerlei handige handmatige controls. De sluitertijd, iso-waarde, witbalans – je stelt het allemaal in met de app. Ook de kwaliteit van je filmbestanden, het kleurbereik van de camera en zelfs de ingebouwde stabilisatie is met de app in te stellen. En dat is voor een iPhone-filmmaker echt onmisbaar.

Moment T-Series review: conclusie

Je iPhone dient al als een fantastische camera, maar met de nieuwe lenzen van Moment maak je hem nog beter en veelzijdiger. Het is verreweg de fijnste optie als je zoekt naar een lenssysteem voor je iPhone, maar daar is de prijs ook naar.

• Groot aanbod lenzen
  • Anamorfe lens en fisheyelens geven uniek effect
  • Degelijk gebouwd