Aan de slag met Final Cut Pro 10.7
Direct aan de slag?
Lees hier stap voor stap hoe het werkt
Open je project
Klik een project aan in de browser linksboven, of maak via ‘File>New>Project’ een nieuw project aan. Voeg vervolgens met ‘File>Import>Media’ wat filmbestanden toe, of sleep ze vanuit Finder naar Final Cut Pro.
Vul de tijdlijn
Maak nu een lekker chaotische tijdlijn. Voeg video’s, muziek, geluidseffecten, titels en meer toe. Hoe groter de brij, hoe beter, want juist met een volle tijdlijn worden de nieuwe functies van Final Cut Pro handig.
Instelling
Aan de slag met de eerste vernieuwing: de verbeterde afspeelkop. Deze moet je eerst zelf aanzetten. Ga in de menubalk naar ‘Final Cut Pro>Settings’, kies ‘Playback’, en zet het vinkje bij ‘Scroll timeline …’ aan.
Afspelen
Sluit de instellingen, en zoom in op je tijdlijn door de Command-toets ingedrukt te houden en op de ‘+’-toets te drukken. Speel je je project nu af met de spatiebalk, dan blijft de afspeelkop in het midden van je scherm.
Index
Ook de index is op de schop gegaan. Open hem met de ‘Index’-knop links van je tijdlijn, en klik op ‘Roles’ voor de nieuwe rollen-weergave. Selecteer een rol, zoals ‘Dialogue’, om alle fragmenten met die rol te selecteren.
Rollen
Klik onderaan de index op ‘Edit roles’ om een nieuwe rol toe te voegen. In ons project hebben we bijvoorbeeld veel achtergrondgeluiden van Japanse straten, dus die voegen we toe met de ‘+’ naast ‘Audio Role’.
Toewijzen
Sluit de rol-bewerker en Ctrl-klik op een fragment in je tijdlijn om een rol toe te wijzen. Wij selecteren alle achtergrondgeluiden, en geven ze de rol ‘Achtergrondgeluiden’ die we zojuist hebben aangemaakt.
De kluts gevonden
Klik in de index op een rol, en dan op de eerste van de drietal knoppen naast die rol. Hiermee worden alle fragmenten van die rol verborgen of getoond in hun eigen ‘lane’, en staan ze dus voortaan mooi op een rijtje.
Ook de Object Tracker is bijgewerkt met Final Cut Pro 10.7. Heb je een M-chip in je Mac, dan worden objecten in je video gevolgd met een nieuw algoritme. Sleep een effect naar een object in de voorvertoning van je video, klik op ‘Analyze’, en de rest gaat vanzelf – het effect wordt automatisch aan het object ‘vastgeplakt’.
In de rol-bewerker (zie stap 6) is het ook mogelijk om de kleuren van rollen aan te passen. Standaard heeft Final Cut Pro erg subtiele kleuren, maar misschien wil je juist dat bepaalde fragmenten erg opvallen. Kies dan een extra felle kleur voor een rol met het kleurenwiel, zodat je de fragmenten niet uit het oog verliest.