Spoor problemen van je iPhone of Mac op met Apple Diagnose
Direct aan de slag?
Over Apple Diagnose
Apple moedigt zelfreparatie de laatste jaren steeds meer aan. Dat begon in 2021: toen werd het ‘Self Service Repair’-programma geïntroduceerd, ook wel Apple Zelfservice-reparatie genoemd. Dit kun je als Apple-gebruiker raadplegen wanneer je een defect apparaat hebt en het liever niet naar een monteur brengt. Je kunt hier namelijk de nodige onderdelen en gereedschappen bestellen – zo weet je zeker dat je officieel Apple-materiaal hebt. Vervolgens mag je zelf sleutelen aan de batterij, speaker, camera of een ander component van je toestel.
Meer keuzevrijheid is altijd fijn, maar hoe weet je überhaupt zeker dat je apparaat kuren heeft? En welk onderdeel is dan de boosdoener? Daarvoor heeft Apple iets bedacht: ‘Apple Diagnose’. Dit is een online tool die je iPhone, Mac of Studio Display analyseert en zo probeert op te sporen of er defecten zijn en zo ja, waar.
De tool is vooral een uitkomst wanneer je de oorzaak zelf niet weet te achterhalen – aan de buitenkant oogt je apparaat vast prima. Voorheen werd de tool alleen gebruikt door werknemers in Apple Stores en erkende serviceproviders, maar sinds juni 2024 is deze in Nederland, België en dertig andere landen ook beschikbaar voor ‘gewone’ gebruikers.
Hoe handig Apple Diagnose is, ontdek je hieronder. Zo leer je stap voor stap hoe de tool werkt, verdeeld in drie etappes. Met als eerste, de juiste voorbereiding: wat heb je zoal nodig en waar moet je aan denken voordat je de diagnostische tool raadpleegt? Ten tweede, hoe je de iPhone of Mac in de diagnosemodus zet en hoe dit per apparaat werkt. Ten slotte hoe je met een tweede toestel aan de slag gaat met Apple Diagnose, waarmee je het apparaat dat in de diagnosemodus staat zal analyseren. Aan het einde van de rit weet je dan precies wat er mis is. Hopelijk is het vals alarm!
Voordat je begint
Voordat je Apple Diagnose start, zijn er wat voorwaarden waaraan je moet voldoen. Doorloop hier de checklist!
Up-to-date
Om Apple Diagnose te gebruiken, moet je defecte apparaat up-to-date zijn. Voor een iPhone heb je minstens iOS 17 nodig. Een Mac vereist macOS Sonoma 14.1 of nieuwer en een Apple Silicon-chip. Voor het Studio Display is geen noodzakelijke firmware bekend.
Serienummer
Apple Diagnose vraagt je straks om het serienummer van je apparaat. Dit vind je op een iPhone via ‘Instellingen>Algemeen>Info’, op een Mac ga je naar ‘Systeeminstellingen>Algemeen>Info’. Bij het Studio Display staat dit op de onderkant van de standaard.
Secundair apparaat
Voor Apple Diagnose heb je een tweede apparaat nodig. De tool werkt in Safari op een iPhone met iOS 13 of nieuwer, een iPad met iPadOS 13 of nieuwer, een Mac met macOS Catalina of nieuwer, of op een pc met Google Chrome, Firefox of Microsoft Edge (nieuwste versies).
Wifi-verbinding
Het apparaat dat je gaat analyseren heeft een internetverbinding nodig. Bij een iPhone is dan een wifiverbinding vereist – in de diagnosemodus kun je geen mobiele data gebruiken. Ga je een Mac analyseren, dan kun je ook kiezen voor een Ethernet-kabel.
Internetverbinding
Het secundaire apparaat (waarop je Apple Diagnose bedient) heeft ook een internetverbinding nodig. Hiervoor maakt de soort verbinding niet uit: internet via wifi, mobiele data of een Ethernet-kabel is allemaal prima.
Opladen!
Zorg ervoor dat beide apparaten aan de oplader liggen. Zo voorkom je dat de problemen erger worden, mocht een van de twee plots leeg zijn. Ga je een iPhone analyseren? Steek de kabel voor nu nog niet in de aansluiting.
Activeer de diagnosemodus
Het voorwerk is afgerond, dus je defecte apparaat is klaar voor de diagnosemodus. Hoe activeer je die?
Mac
Schakel je Mac uit
Ook de Mac moet je eerst uitschakelen. Dit kan op verschillende manieren, maar het handigst is om linksboven in de menubalk op het appeltje te klikken, ‘Zet uit’ te kiezen en je keuze te bevestigen. Wacht daarna dertig seconden.
Startknop
Druk de start- of Touch ID-knop in en houd deze vast totdat ‘Opstartopties laden…’ verschijnt. Wanneer je de opstartopties ziet, houd je de toetsen Command+D ingedrukt. Nogmaals, Apple Diagnose werkt niet met Intel-Macs.
Internet
De Mac vraagt je om een taal te kiezen: ga voor Nederlands en kies ‘OK’ – misschien start hij opnieuw op. Check daarna je internetverbinding bij het wifi-icoontje rechtsboven. Zodra de voorwaarden verschijnen, ben je er klaar voor.
iPhone
Schakel je iPhone uit
Wil je een iPhone testen op defecten, dan schakel je die eerst uit. Houd hiervoor de vergrendelknop en één van de volumeknoppen tegelijkertijd ingedrukt. Er verschijnt vanzelf een regelaar met ‘Zet uit’: schuif die naar rechts.
Volumeknoppen
Laat de iPhone minstens dertig seconden uit. Daarna doe je het volgende: houd beide volumeknoppen ingedrukt en steek ondertussen een oplader in de aansluiting van de iPhone. Laat de knoppen los zodra het Apple-logo verschijnt.
Diagnosemodus
Na even wachten zie je een wit scherm met de titel ‘Diagnose en reparatie’. Je iPhone staat nu in de diagnosemodus! Staat de tekst er in het Engels? Tik linksonder op het icoontje met de wereldbol en vink ‘Nederlands’ aan.
Het Studio Display heeft geen diagnosemodus. In plaats daarvan stop je een usb-c-kabel in de Thunderbolt-aansluiting van het beeldscherm, het andere uiteinde sluit je aan op een Mac. Ook dien je de app ‘Apple Service Utility’ te installeren. Die download je op de website van Apple Diagnose – daarover zo meer.
Aan de slag met Apple Diagnose
Wat is er loos met je iPhone, Mac of Studio Display? Zo kom je er (eindelijk) achter.
Apple Diagnose
Pak je secundaire apparaat, open hierop je gewenste browser en ga naar icreatemagazine.nl/diagnose. Welkom bij Apple Diagnose! Ga naar ‘Ga door’ en kies het type apparaat dat je wilt analyseren: een iPhone, Mac of Studio Display.
Serienummer
Eerder moest je het serienummer van het apparaat dat je wilt analyseren checken – voer dit nu in bij Apple Diagnose. Klik daarna in de tool op ‘Start sessie’. Op een iPhone kies je nu ook ‘Start sessie’, op een Mac ‘Akkoord’.
Laden
Je secundaire apparaat gaat je Mac zoeken, maar ga je een iPhone analyseren, dan moet je hier mogelijk eerst weer een wifiverbinding kiezen. Vervolgens moet je de voorwaarden accepteren: kies ‘Akkoord’. Nu kun je weer verder.
Diagnosesuite
Na even wachten verschijnt er een lijst met ‘diagnosesuites’ op je secundaire apparaat. Daarmee geef je aan welk onderdeel van je toestel je wilt analyseren. Denk aan Face ID, de geluidstoevoer of de beeldkwaliteit van de camera.
Diagnose?
Kies bij je gewenste diagnosesuite voor ‘Start diagnose’. Je secundaire apparaat gaat je toestel analyseren, op beide schermen zie je de voortgang. Nu is het wachten: na een paar minuten is Apple Diagnose klaar en zie je het resultaat.
Meer diagnoses
Misschien wil je nog meer testen. Kies in dat geval op je secundaire apparaat voor ‘Kies een andere diagnosesuite’. Je belandt weer in de lijst met beschikbare opties. Herhaal vervolgens stap 5. Probeer zoveel diagnosesuites als je wilt.
Stoppen
Ben je klaar? Scrol op je secundaire apparaat naar beneden en kies ‘Beëindig sessie’. Pak nu je geanalyseerde apparaat. Bij een iPhone houd je de vergrendelknop vast en kies je ‘Verlaat>Verlaat’ om opnieuw op te starten. Bij een Mac klik je op ‘Zet uit’ of ‘Herstart’.