Senic MoodPlay review: mini-platenspeler voor je Sonos-speakers

Auteur: Ward Edema
MoodPlay review

In het streamingtijdperk snakken we soms naar iets analoogs, en met de MoodPlay haal je dat in huis. Is deze mini-platenspeler ook iets voor jou? Dat lees je in onze Senic MoodPlay review.

MoodPlay review

De manier waarop we naar muziek luisteren is in de laatste twee decennia drastisch veranderd. Eerst werden cd’s en walkmans vervangen door iTunes en de iPod. En vervolgens werden ook die weer obsoleet door Spotify en je iPhone. Om nog niet te beginnen over de wereld van slimme speakers zoals de HomePod en Sonos-systemen, en streamingtechnieken als AirPlay en Spotify Connect.

Maar met al deze ontwikkelingen verliezen we ook een stukje gemak. Wilde je vroeger een cd afspelen? Dan duwde je hem in je cd-speler en je was klaar. Wil je een album op je Sonos-systeem streamen? Dan kun je met een stemassistent stoeien, maar de kans is groot dat je dan niet eindigt met de muziek waar je werkelijk naar wil luisteren. Dus pak je je iPhone erbij, open je je favoriete muziek-app, zoek je naar het album, tik je hem aan, open je het AirPlay-menu, tik je op de juiste speaker en … hèhè, geluid. Nu is dit geen onoverkomelijke irritatie voor als je het systeem door en door kent, maar als iemand anders bij je thuis even wat muziek wil opzetten, dan komt al snel de vraag ‘hoe werkt dat hier?’. Dat kan beter. En dat dacht Senic, een techbedrijf uit Berlijn, ook.

Een stukje analoog

Met de MoodPlay wil Senic het afspelen van muziek weer versimpelen. Het apparaat doet denken aan een stijlvolle platenspeler die in ‘Honey, I Shrunk the Kids’ terecht is gekomen: hij is slechts 18cm breed en diep. Maar in plaats van een naald heeft de MoodPlay een sleuf waar je zogenaamde MoodBlocks in kunt plaatsen. Dit zijn kleine plaatjes met een NFC-chip waar muziekdata op staat. Schuif er eentje in de MoodPlay, en de bijbehorende muziek wordt direct afgespeeld op je Sonos-systeem – die koppel je tijdens de installatie met de MoodBlocks-app.

Senic MoodPlay

De MoodBlocks zijn er in verschillende varianten. Zo heb je versies met een vast Sonos Radio-station, maar ook blanco plaatjes die je zelf kunt toewijzen. Zoek een album of afspeellijst op in Apple Music of Spotify, kopieer de link ernaar, en plak hem in de MoodBlocks-app. Daarna hou je het kaartje tegen je iPhone, en wordt de juiste muziek op het kaartje gezet.

Erg gemakkelijk

Is de MoodPlay daadwerkelijk zo gemakkelijk in gebruik als Senic beweert? Ja! Als je eenmaal een voorraadje MoodBlocks hebt ingesteld, wissel je in een handomdraai tussen je favoriete afspeellijsten en albums door ze in de MoodPlay te plaatsen. Het werkt snel, en het werkt altijd – zelfs na een paar maanden testen hebben we geen moment meegemaakt dat de MoodPlay weigerde.

Ook fijn is dat er op de MoodPlay direct wat knoppen zitten om je Sonos-installatie te bedienen. Met de draaiknop pauzeer je je muziek en stel je het volume in. En met het touchoppervlak op de bovenkant veeg je naar het vorige of volgende nummer. Met name als je de MoodPlay op een centrale plek zet, is dit een stuk handiger dan te moeten lopen naar je speakers om op een knopje te drukken. Bovendien is de bediening ook voor gasten toegankelijk, in tegenstelling tot de bedieningsknoppen op je iPhone.

Nog niet perfect

Wel zijn er nog wat verbeterpuntjes. Zo zou het instellen van MoodBlocks wat ons betreft gemakkelijker kunnen: we zouden liever zien dat je gewoon een album of afspeellijst uit je bibliotheek aan kunt tikken in de MoodBlocks-app, in plaats van dat je in de weer moet met linkjes. Ook missen we nog integratie met YouTube (Music), wat het muziekaanbod flink uit zou breiden. Gelukkig geeft Senic al aan met beide functies bezig te zijn.

MoodPlay Sonos

Dan is er nog het laatste punt: de prijs. De MoodPlay kost maar liefst € 249,99. Daar krijg je drie MoodBlocks bij. Wil je er meer, dan betaal je € 29,99 voor een setje van vijf. Dat zijn nogal forse bedragen, al helemaal als je bedenkt dat zowel de MoodPlay als de MoodBlocks ‘gewoon’ van plastic zijn gemaakt. Goed, nu heb je ook een Sonos-speaker nodig voor de hele setup, dus de MoodPlay is sowieso voor een hoger segment – maar wij hadden toch liever een iets lagere instapprijs gezien.

MoodPlay review: conclusie

De MoodPlay is verreweg de meest gemakkelijke manier om muziek te streamen op je Sonos-systeem: plaats een kaartje, en de rest gaat vanzelf. Daarnaast is het gewoon een mooi apparaat om naar te kijken. Maar die schoonheid heeft helaas ook een prijs – en dat maakt de MoodPlay niet voor ieders buidel geschikt.

• Gemakkelijk in gebruik
  • Stijlvol en compact design
  • Dient als handige afstandsbediening voor je Sonos-speakers