Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 157Widgets: de kortste weg naar je favoriete functies
Cover van

Volkswagen XL1: We reden in de zuinigste auto ter wereld

Auteur: Sven Lamers
0 reacties
Volkswagen XL1


Lees verder na de advertentie

De kans dat je de Volkswagen XL1 op straat tegenkomt, is miniem. Hij wordt als kleine serie geproduceerd en wereldwijd rijden er slechts zo’n 200 modellen rond. Daarom hebben wij bij iCreate ook niet lang gewacht toen we de kans kregen om een dagje met deze auto rond te rijden. Want met zijn unieke looks en het ongewone aandrijfconcept schreeuwt deze auto: ‘Ik ben de toekomst!’. Dat idee hadden we immers ook toen we in 2008 voor het eerst de MacBook Air van Apple zagen. En het was dan ook niet de laatste keer dat we tijdens het rijden van de XL1 aan Apple’s dunste laptop moesten denken.

The looks

Laten we beginnen met het uiterlijk. De XL1 ziet er ontzettend futuristisch uit. Het is heel duidelijk dat aerodynamica de meest belangrijke factor was bij het ontwerpen van deze auto. Ten eerste is hij ongelofelijk plat en smal. Hij meet maar 167 cm in de breedte en 115 cm in de hoogte. Qua lengte komt hij met zijn 389 cm ongeveer overeen met een Volkswagen Polo. Het gewicht is met zo’n 800 kg extreem laag.

De sigaarvorm levert de XL1 een cW-waarde van 0,189 op – geen andere auto biedt minder luchtweerstand. Zelfs de zijspiegels hebben de designers van Volkswagen weggerationaliseerd, deze zijn vervangen door twee camera’s. We vatten samen: de XL1 is plat, licht en breekt met bestaande conventies. Komt je dat bekend voor?

Volkswagen XL1

The drive


kooptip


De iPhone 15 nu tot €7,50 korting per maand


De iPhone 15 nu tot €7,50 korting per maand

• Maximaal voordeel als je thuis Ziggo hebt

Aangedreven wordt de Volkswagen XL1 door twee motoren: een tweecilinder dieselmotor met 48 pk wordt ondersteund door een elektromotor met 27 pk. Dat klinkt op papier niet indrukwekkend, maar dankzij de aerodynamische vorm en het lage gewicht haalt de XL1 met zijn hybride motor toch nog een koppel van 140 Nm. We vergelijken: de MacBook Air was bij uitkomst op papier ook niet geweldig, maar hij voelde wel veel sneller aan dan de specificaties deden vermoeden, dankzij de SSD.

Bij Volkswagen XL1 gaat het strikt genomen ook helemaal niet om prestaties, net als bij de Air overigens. Eigenlijk is het zaak om met deze auto zo zuinig mogelijk te rijden, want daarvoor is hij gemaakt. In theorie moet de XL1 0,9 liter op 100 km verbruiken – ofwel 1 op 111. Puur elektrisch kan de XL1 zo’n 50 km rijden, daarna komt de dieselmotor in actie. Moeten we vermelden dat zuinigheid en mobiliteit ook bij de MacBook Air het meest belangrijk zijn?

Volkswagen XL1

The experience

De VW XL1 is natuurlijk ook helemaal geen praktische auto. Binnen is er nauwelijks ruimte voor twee personen, een kofferbak bestaat in principe niet en de tweecilinder diesel klinkt als een tractor. Met een prijs van 111.000 euro is zijn doelgroep erg beperkt. Je moet de Volkswagen XL1 dan ook meer zien als concept voor de toekomst. Een auto die bestaande conventies overhoop gooit om echt bij iets nieuws uit te komen.

Wat ons weer terugbrengt naar de MacBook Air. Die was toen hij uitkwam ook veel te duur en leek onpraktisch, maar uiteindelijk was die wel een voorbode van alle toekomstige mobiele computers. De gevolgen ervan merken we ook vandaag de dag nog. En wie weet, misschien pakken nu andere autofabrikanten het idee van Volkswagen op en rijden over een paar jaar allemaal in superzuinige auto’s.