Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 156iOS 17-geheimen onthuld
Cover van
nieuws Facebook

Sneakpreview: dit is het nieuwe design van Facebook in de browser

Auteur: Sven Lamers
0 reacties


Lees verder na de advertentie

Nadat Facebook Messenger en de Facebook-app al een compleet nieuwe lay-out hebben gekregen, mag de browser-versie niet achterblijven. Daarom heeft Facebook nu het nieuwe ontwerp voor een select aantal gebruikers geactiveerd – waaronder een lid van de iCreate-redactie. Waarschijnlijk wordt het redesign binnenkort op grotere schaal uitgerold.

Het sociale netwerk kondigde de nieuwe lay-out vooraf al aan op de jaarlijkse F8-conferentie. Je kunt je verheugen op een aantal nuttige nieuwe functies, maar ook grote visuele veranderingen.

Nieuwe Facebook: redesign in de browser

‘Nadat we ons de afgelopen jaren vooral hebben geconcentreerd op de mobiele Facebook-ervaring, hebben we nu intensiever gewerkt aan de browserversie’, aldus het bedrijf op zijn Newsroom-pagina. De feedback van gebruikers heeft daarbij een belangrijke rol gespeeld. Het resultaat is een lay-out dat er, volgens ons, veel eenvoudiger en duidelijker uitziet. Het bedrijf heeft ook drie nieuwe functies gelanceerd om de gebruikerservaring voor alle gebruikers te verbeteren.

Drie nieuwe functies


kooptip

Het meest populair is wel de toevoeging van een donkere modus op Facebook.com. Deze functie is bijzonder geliefd op Facebooks andere diensten zoals Instagram of WhatsApp. De donkere lay-out is niet alleen chiquer, maar ook minder belastend voor je ogen en in theorie ook beter voor de accu van bijvoorbeeld je MacBook. De donkere modus wordt automatisch geactiveerd als je de donkere modus van macOS gebruikt.

Daarnaast is er een nieuwe gebruikersinterface die erg lijkt op de app op de iPhone. Hiermee moet je sneller kunnen vinden wat je zoekt en gemakkelijker heen en weer schakelen tussen de afzonderlijke pagina’s. De laatste nieuwe functie die Facebook noemt, is een verbetering van de beheer-opties. Gebruikers kunnen nu gemakkelijker pagina’s, groepen en evenementen beheren.

Als je toegang krijgt tot het nieuwe lay-out, mag je nog wisselen tussen het oude en het nieuwe ontwerp. Tegen het einde van het jaar moet het herontwerp echter standaard worden voor alle gebruikers.

Bron: Facebook