Apple bezoekt CES en spreekt in het geheim met producenten AR-brillen
Apple wordt doorgaans niet in één adem genoemd met CES, ’s werelds grootste technologiebeurs. Het bedrijf kondigt zijn producten liever aan op eigen evenementen, zoals de september-keynote. Toch was Apple wel degelijk aanwezig op de beurs in Las Vegas, meldt Bloomberg.
Volgens techsite Bloomberg spraken verschillende vertegenwoordigers van Apple met producenten van augmented reality-technologie. Apple was echter niet de enige tech-gigant: diezelfde leveranciers spraken ook met Google, Facebook, Snap (het bedrijf achter Snapchat) en smartphone-fabrikant Xiaomi.
Bijna al deze bedrijven hebben vergaande interesse in het maken van een eigen AR-headset, melden bronnen aan Bloomberg. Samsung en LG werken achter de schermen zelfs al aan een eerste prototype.
Tip
Gratis iCreate e-book voor ondernemers
iOS 18, ChatGPT en heel veel handige tips en apps om het maximale uit je werkdag te halen
Toch lijkt de ontwikkeling van de AR-bril nog tijd nodig te hebben. Clay Bavor, Google’s AR-baas, stelt dat er eerst nog verschillende technologische doorbraken nodig zijn. Samsung’s Brendon Kim meent dat de technologie inclusief optica er nog niet klaar voor is en Barra, hoofd VR van Facebook, zegt dat ze ‘ver verwijderd’ zijn van een AR-headset.
‘Even revolutionair als de smartphone’
Van alle bedrijven lijken de verwachtingen van Apple’s AR-bril het meest hooggespannen. Apple’s CEO Tim Cook gaf eerder te kennen dat AR in potentie even revolutionair is als de de smartphone en zet vol in op augmented reality. Al jaren haalt het AR-experts binnen, zoals Jeff Noris van NASA.
Apple hoopt de technologie voor de bril eind 2019 klaar te hebben, zo meldde Bloomberg eerder in november. De planning is echter ‘erg agressief’ en kan nog veranderen.
Praat mee
0