Red eten met Too Good To Go
Direct aan de slag?
Supermarkten, bakkers en horeca-gelegenheden gooien dagelijks flink wat eten weg. Eeuwig zonde, want vaak gaat het om voedsel dat nog prima te eten is. Via de app Too Good To Go kun je ‘magic boxes’ met overgebleven eten kopen. Zo kan het zijn dat je bij de bakker voor een euro of vijf drie broden, een bananenbrood en een halve vlaai krijgt. Bij de sushitent scoor je voor een klein bedrag misschien wel een heerlijke pokébowl met een toetje op de koop toe.
Oud eten? Valt mee: vaak is het verser dan wat je zelf nog in de koelkast hebt liggen. Het brood van de bakker gaat aan het einde van de dag weg, maar is nog prima in te vriezen. Wat je krijgt, weet je niet: dat blijft tot het laatste moment een verrassing. Het voelt eigenlijk als een kerstpakket. Download de app in de App Store, maak een account aan en red een maaltijd.
In de buurt
Ons favoriete startpunt in de app is het tweede paneel, ‘Bladeren’. Tik bovenin op ‘Kaart’ en zet de schakelaar achter ‘Uitverkocht’ aan om alle deelnemende winkels te zien, ook al hebben ze nog even geen aanbod. Soms zit die schakelaar verstopt achter de knop met de schuifjes.
Zoek aanbieders
Via de druppel rechtsboven kies je een locatie (plus omliggend gebied) om te zien wat daar zoal beschikbaar is. Heb je specifieke wensen, dan stel je met de knop daarnaast filters in. Bijvoorbeeld het soort eten en de ophaaltijd.
Check je opties
Tik op de kaart op een aanbieder die je wel aanstaat. Onderaan in het scherm verschijnt een balkje; tik daarop om te zien wat je opties zijn. Door op een optie én rechtsboven op het hartje te tikken, voeg je de aanbieder toe aan je ‘Favorieten’.
Favorieten
Onderin vind je je Favorieten. Als er iets over is, dan zie je dat hier meteen. Je kunt dan een pakket reserveren (en direct vooraf betalen). Wees snel: populaire pakketten zijn sneller weg dan dat de app meldingen verstuurt!
Ophalen in de winkel
Onderaan staat info over de ophaaltijd van je pakket. Als je in de winkel bent, tik je hierop. Er verschijnt dan een schuifbalk in beeld die je op verzoek van de winkelmedewerker wegveegt – ter bevestiging van je aankoop.
Wat vond je ervan?
Als je in de winkel bent geweest, vraagt de app je na een tijdje wat je ervan vond. Dit gebeurt met een korte enquête, waarbij je ook een sterwaardering geeft. Dit helpt andere klanten om een goede keuze te maken.
Timing
Op welk moment er nieuwe pakketten online verschijnen, is ook al zo’n verrassing. Soms staat er een indicatie of, zoals hier, een heel specifiek tijdstip. Fijn? Niet per se, want dan zijn er vaak veel kapers op de kust.
Bestellingen
Via ‘Profiel’ vind je eerdere bestellingen terug. Om een beoordeling te geven (mocht je dat nog niet gedaan hebben), maar ook om hulp te vragen als er iets mis is met je aankoop. Onze ervaringen hiermee zijn positief.
Het tijdvenster waarin je jouw pakket kunt ophalen is heel specifiek: vaak is het een kwartiertje of halfuurtje voor sluitingstijd. Zorg er dus voor dat je op tijd bent. Je kunt pakketten tot een uur voor ophaaltijd annuleren. Heel soms annuleert ook de aanbieder jouw pakket en krijg je je geld terug. Eigenlijk is dat goed nieuws, want blijkbaar is er die dag geen eten verspild.