FCP: Monteer creatieve overgangen zonder effecten
Direct aan de slag?
Let er maar op bij films: zelden tot nooit volgen videoclips elkaar op met een overgangseffect. Professionele video-editors gaan ze liever uit de weg, want de effecten maken de beelden vaak juist onrustiger. Bijna altijd wordt er gekozen voor een harde overgang, waarbij het ene beeld naar het andere springt, zonder een effect.
Toch zijn video-editors wel degelijk bezig om een reeks van videoclips zo vloeiend mogelijk te laten verlopen. Niet door zich uit te leven met overgangseffecten, maar wel met professionele montagetechnieken. Twee bekende zijn de J-cut en de L-cut. Hierbij verplaats je het audiospoor. Het geluid van een clip loopt dan bijvoorbeeld door, terwijl het beeld van de volgende clip al in beeld komt. Het is een manier om de overgang wat minder abrupt te maken. Dit en meer creatieve opname- en montagetechnieken om clips vloeiend in elkaar over te laten lopen, leer je in deze Final Cut Pro-workshop. Maak gebruik van de workshopbestanden van iCreate 129.
Voor je begint: belangrijke begrippen uitgelegd
Whip pan
Een whip pan is een camerabeweging waarbij de camera zo snel draait, dat het beeld vervaagt. Door met de camera snel weg te draaien aan het einde van een clip en er een video achter te plaatsen die begint met een whip pan, creëer je een haast naadloze camerabeweging.
J-cut
Door het geluid van de volgende clip alvast te starten terwijl het beeld van de vorige nog te zien is, bereid je de kijker voor op wat er komen gaat. Het is een techniek om de ‘cut’ wat minder abrupt te maken. In de tijdlijn ontstaat een soort J-vorm; vandaar de term J-cut.
L-cut
Bij een L-cut loopt het geluid nog even door, terwijl je alvast het beeld van de volgende clip ziet. Zo horen we aan het begin van Clip03 nog steeds de ganzen snateren, terwijl onze acteur in beeld komt. Deze techniek herken je aan de J-vorm in de tijdlijn.
Jump cut
Om een lange clip wat vlotter te maken, hak je er stukken uit. Monteer zulke jump cuts alleen in videoclips die zijn opgenomen met een statief; dan verspringen alleen de bewegende onderwerpen. Zo blijft de overgang subtiel.
Lees hier stap voor stap hoe het werkt
Importeren
Maak een nieuw Event aan in Final Cut Pro en geef het de naam ‘Overgangen’. Toets Cmd+i en importeer de clips die je van onze website hebt gedownload. Sleep Clip01 en Clip02 naar de tijdlijn.
Trim de clip
Ctrl-klik op Clip02 en kies ‘Detach Audio’. Daarmee koppel je de audio los van de video. Haal de eerste acht frames van Clip02 weg, zodat de audio ervan nu belandt onder Clip01.
J-cut
Clip01 eindigt waarmee Clip02 begint: met een whip pan. Op deze manier lijkt het bijna één soepele beweging. De zogeheten J-cut draagt bij aan een extra vloeiende overgang.
L-cut
Voeg Clip03 toe aan de tijdlijn. Versleep het einde van Clip02 naar links en kort het in met -1:13 seconden. De audio van Clip02 loopt nu door tot onder het begin van Clip03, waardoor er een L-cut ontstaat.
Net een wipe
Haal 24 frames aan het eind van Clip03 af, zodat je knipt op het moment dat de voorbijganger de man verdoezelt. Voeg Clip04 toe. Op deze manier creëer je een soort wipe-overgang
Tijdens beweging
Voeg Clip05 toe. Trim het einde van Clip04 en het begin van Clip05, zodat de houding van de man overeenkomt. Door in dezelfde beweging te knippen, maak je een geheel van de twee clips.
Jump cuts
Clip05 is aan de lange kant. Gebruik het Blade-gereedschap (B) om de clip in vijf stukken te hakken. Verwijder het tweede en vierde brokstuk. Zulke ‘jump cuts’ brengen snelheid in je film.
Ga abstract
Voeg Clip06 toe aan de tijdlijn. De ietwat abstracte opname fungeert als een alternatief voor een overvloei- of vervagingsovergang, waardoor je de beeldenreeks op een ‘zachte’ manier afsluit.
Geluidseffecten
Een andere techniek om clips soepeler in elkaar over te laten lopen, is door gebruik te maken van geluidseffecten. Zoek in het Sound Effects-paneel naar geschikte vogelgeluideffecten en zet ze onder de clips.