Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 157Widgets: de kortste weg naar je favoriete functies
Cover van

iCloud Drive werkt niet? Dit is de oplossing

Auteur: Sven Lamers
0 reacties

iCloud Drive is een superpraktische dienst van Apple. Je bewaart er belangrijke bestanden mee in iCloud, je Documenten en Bureaublad worden automatisch synchroon gehouden op al je apparaten en je kunt bestanden en hele mappen delen met andere gebruikers. Maar zo nu en dan is er een vastloper: iCloud Drive synchroniseert niet! We vertellen je wat je dan moet doen.

Lees verder na de advertentie

Help: iCloud Drive synchroniseert niet

Het gebeurt altijd op de meest onhandige momenten. Je wilt ergens heen, had nog even een bestand in je iCloud Drive geplempt, maar nu wil Apple’s cloudopslag maar niet uploaden. Je ziet het rondje naast iCloud Drive in de zijbalk van Finder wel verschijnen (die aangeeft wanneer iCloud Drive synchroniseert), maar het blijft ergens halverwege hangen. En geen mogelijkheid om het vol te krijgen. In paniek stop je je Finder geforceerd, maar iCloud Drive blijft bijwerken zonder dat er iets gebeurt. Het Dock via Terminal afsluiten? Werkt ook niet. Toch maar de Mac opnieuw opstarten dan, ook al dringt de tijd?

Nee hoor, nergens voor nodig. Wij vertellen je precies hoe je iCloud Drive binnen tien seconden weer aan de praat krijgt. In principe zijn er namelijk maar twee processen op je Mac verantwoordelijk voor het synchroniseren van je cloudopslag bij Apple. En als je die geforceerd afsluit, wordt je iCloud Drive als het ware opnieuw opgestart. iCloud synchroniseren werkt dan weer naar behoren.

kooptip

iCloud Drive werkt niet? Reset het!

Als je apps geforceerd wilt afsluiten, dan gebruik je daar normaal gesproken de sneltoets ‘Option+Cmd+Esc’ voor. Maar systeemprocessen verschijnen niet in deze lijst, daarom moet je iets meer moeite doen. Hieronder leggen we uit hoe het werkt om een soort reset van iCloud Drive te doen.

  1. Toets Cmd+Spatie in om Spotlight te openen. Zoek en open ‘Activiteitenweergave’.
  2. Zorg dat je op het tabblad ‘CPU’ bent en zoek in de lijst naar de processen ‘bird’ en ‘cloudd’. Het zoekvakje rechtsboven kan ook heel handig zijn hiervoor.
  3. Selecteer ‘bird’ en klik op de knop met het stopbord bovenin. Kies ‘Forceer stop’.
  4. Herhaal de procedure nu voor ‘cloudd’.

Open Finder en je zult zien dat het rondje naast iCloud Drive in de zijbalk nu is verdwenen. Open de map om ervoor te zorgen dat de synchronisatie weer wordt opgestart.

Meer lezen over iCloud?