Heb jij wifi-problemen? Doe de iCreate-wifitest!
Veel mensen denken problemen te hebben met het bereik en de snelheid van hun wifi in huis. Apparaten die helemaal geen verbinding kunnen maken omdat ze te ver van de router verwijderd zijn of videostreams die haperen omdat de verbinding juist te traag is. Maar hangt het probleem echt samen met de wifi of zijn het misschien toch instellingen op de apparaten zelf? Met de onderstaande tips kom je erachter of je wifi aan verbetering toe is.
Is dat het geval, haal dan vooral onze nieuwe uitgave iCreate 117 in huis. Daarin vind je een grote feature over het verbeteren van je wifi met tientallen handige wifi-tips.
Test je wifi-verbinding op je Mac
Op de Mac kun je de kwaliteit van je wifi met een standaard programma van macOS testen. Option-klik op het wifi-icoontje in de menubalk en kies ‘Open ‘Wifiprobleemoplossing’’. Negeer de assistent die geopend wordt, maar open in de menubalk ‘Venster>Prestaties’. Het diagram in het midden is het belangrijkste: het geeft aan hoe goed de signaalkwaliteit van je wifi-netwerk is. Vanaf een waarde van 25 is de verbinding oké, bij lagere waardes is het nuttig om aan de slag te gaan met onze tips. Op de manier weet je dus precies waar je wifi-problemen in huis hebt.
Test je wifi-snelheid op je iPhone
Voor iOS is er geen vergelijkbare manier om je wifi te meten, maar de gratis app ‘Wi-Fi Sweetspots’ is een goed alternatief. Hiermee zie je in een diagram de overdrachtssnelheden van je wifi. Met een tik op de knop met de luidspreker in het midden activeer je een soort geigerteller voor je wifi. Deze geeft met geluid aan hoe snel de wifi is. Op die manier heb je snel de plekken in je huis gevonden waar je een slechte wifi-verbinding hebt.
Extra tip: meet je internetsnelheid
Misschien is je wifi ook helemaal niet traag, maar je internetverbinding! Ook dat kun je testen. Ga in Safari naar Speedtest.net en klik of tik op de grote knop ‘Ga’. Nu wordt een meting uitgevoerd en krijg je aan het einde een download- en upload-snelheid te zien. Deze vergelijk je met de snelheid die door je provider geadverteerd wordt. Ligt de gemeten snelheid in de buurt van de geadverteerde, dan weet je in ieder geval al dat er met je internetverbinding niets aan de hand is. Is de snelheid veel lager, dan kun je het beste contact opnemen met je provider.
Praat mee
0