Mail op je iPhone werkt niet? Deze 6 tips lossen je probleem op!
Werkt Mail op de iPhone plots niet? Wat het probleem ook is: met deze 6 tips krijg je de Mail-app vast weer aan de praat.
Lees verder na de advertentie
Wil je op de hoogte worden gebracht van de beste tips voor je Apple-apparaten? Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief.
Mail-app iPhone werkt niet
kooptip
Maximale korting en dubbele data als je thuis internet van KPN hebt
De app Mail is een van de belangrijkste Apple-apps op je iPhone. De naam zegt het al, maar hiermee kun je altijd en overal je e-mailaccounts beheren. Check bijvoorbeeld of je nieuwe berichten hebt ontvangen, typ zelf een mailtje of antwoord, of beheer de verschillende mappen en andere functies van je account. Bovendien kun je tegelijkertijd inloggen met verschillende e-mail-accounts, zodat je gemakkelijk tussen het ene en het andere account wisselt. Of die nou van Gmail, Outlook of een andere provider zijn.
De app is voor veel gebruikers onmisbaar, dus het is ontzettend vervelend wanneer je iPhone plots aangeeft dat Mail niet werkt. De vraag is dan echter wat er precies mis is. Moet je mails plots handmatig inladen, of komt mail überhaupt niet binnen op je iPhone? Ook kan het zijn dat je iPhone steeds een melding stuurt over een fout in je mail-account. Wat je probleem ook is: hieronder vind je 6 tips die je helpen om het op te lossen.
Probeer deze tips!
1. Opnieuw opstarten
Wie een iPhone-probleem heeft en om hulp vraagt, krijgt standaard hetzelfde antwoord: ‘Heb je je telefoon al opnieuw opgestart?’ Het ligt misschien voor de hand, maar vaak is je probleem al opgelost door je iPhone even uit en in te schakelen. Hoe suf het ook klinkt.
Hoe je je iPhone opnieuw opstart, ligt aan het toestel dat je hebt:
- Voor iPhones zonder thuisknop: houd de vergrendelknoppen en een van de volumeknoppen tegelijkertijd ingedrukt.
- Bij iPhones met thuisknop (zoals een iPhone SE): houd de vergrendelknop vast.
- Sleep de schuifknop bij ‘Zet uit’ naar rechts.
- Wacht 30 seconden.
- Houd de vergrendelknop ingedrukt om je toestel weer op te starten.
Overigens, nu we het toch over basale tips hebben: werkt je internetverbinding wel? Zonder internet krijg je immers geen mail binnen, en kun je ook niets versturen. Om te controleren of je verbinding hebt, ga je naar ‘Instellingen>Wifi’. Open een andere app of browser om te checken of deze verbinding daadwerkelijk werkt. Zo niet, dan werkt Mail op je iPhone ook amper tot niet.
2. Instellingen aanpassen
Kun je je account in Mail wel openen, maar moet je nieuwe mails plots handmatig inladen? Terwijl dat voorheen automatisch gebeurde? Onhandig, want wanneer je er even niet aan denkt, kan er zo een belangrijk mailtje aan je voorbij schieten. Waarschijnlijk staat een van je instellingen gewoon verkeerd, en komt je mail daardoor niet vanzelf binnen op je iPhone:
- Open de app ‘Instellingen’.
- Tik op ‘Apps’.
- Kies ‘Mail’.
- Tik op ‘Mail-accounts’ en kies ‘Nieuwe gegevens’.
- Staat onderin de optie ‘Handmatig’ aangevinkt? Tik dan op ‘Automatisch’ om dit om te zetten. Wanneer je iPhone is verbonden met wifi, zal Mail voortaan vanzelf nieuwe berichten inladen.
3. Wachtwoord opnieuw invoeren
Misschien laat Mail steeds een melding zien die er ongeveer als volgt uitziet: ‘E-mail ophalen mislukt. Geen wachtwoord opgegeven voor [e-mailadres]’. Of denk aan ‘Voer in Instellingen het wachtwoord voor [e-mailadres] in’. De tekst zegt al genoeg: je moet je wachtwoord opnieuw invoeren, omdat je iPhone denkt dat er een fout in je mail-account zit. Mogelijk is die fout ontstaan doordat je bent overgestapt naar een nieuwe iPhone, of er is ergens iets misgegaan met het synchroniseren.
Om een wachtwoord opnieuw in te voeren, doe je het volgende:
- Open de app ‘Instellingen’.
- Tik op ‘Apps’.
- Kies ‘Mail’.
- Tik op ‘Mail-accounts’.
- Selecteer het account waarvoor je je wachtwoord opnieuw wilt invoeren.
- Bovenin staat nu weer een tekst die aangeeft dat er een probleem is. Tik op ‘Voer wachtwoord opnieuw in’ en volg de stappen op het scherm om het probleem op te lossen.
4. Log uit op je iPhone
Heb je helemaal geen toegang tot Mail op je iPhone, maar op een ander apparaat wel? En wordt daar ook gewoon alles ingeladen? Dan raden we je aan om op je iPhone het account weg te halen en daarna opnieuw in te loggen in de Mail-app:
- Open ‘Instellingen’.
- Scrol naar beneden en kies ‘Apps’.
- Tik op ‘Mail’.
- Kies ‘Mail-accounts’ en tik op het account waarmee je problemen ervaart.
- Tik onderin op ‘Verwijder account’ en bevestig je keuze.
- Ga terug naar het kopje ‘Mail-accounts’ en kies ‘Nieuwe account’.
- Volg de stappen op het scherm om opnieuw in te loggen.
5. Gegevens controleren
Lukt het opnieuw inloggen nog steeds niet? Mogelijk heb je de verkeerde gegevens bij de hand. Het e-mailadres zelf weet je vast wel uit je hoofd, maar misschien heb je ooit het bijbehorende wachtwoord gewijzigd en dit niet opgeslagen op je iPhone.
Om je gegevens te controleren, kun je met iOS 18 en nieuwer de Wachtwoorden-app raadplegen. Hier vind je alle inloggegevens die je ooit hebt bewaard, en kun je dus een wachtwoord achterhalen op je iPhone. Open de app, ontgrendel je toestel en tik op ‘Alle’. Zoek nu naar het account die je nodig hebt, tik hierop en tik daarna op de bolletjes bij ‘Wachtwoord’. Komt het wachtwoord hier overeen met wat je zojuist hebt ingevoerd? Zo niet, probeer dan dit wachtwoord uit!
Komen de gegevens wel overeen en kun je nóg niet inloggen, dan heb je het wachtwoord ooit bijgewerkt en niet opgeslagen. Het is dan tijd voor de laatste tip…
6. Contact opnemen
Wanneer de bovenstaande opties niet werken en je op geen enkel apparaat toegang hebt tot je mail, is het verstandig om contact op te nemen met je e-mailaanbieder of systeembeheerder. Wellicht kampen zij met een storing, waardoor weinig tot geen gebruikers toegang hebben tot hun mail. Of je hebt ooit twee-staps-verificatie ingesteld, een extra beveiligingsmaatregel waarmee je een code moet invoeren. Wat het probleem ook is: zij zoeken het met je uit en kunnen je waarschijnlijk verder van dienst zijn.
Bedankt! 🙂 Mijn kanttekening: ik zou proberen om de fout te plaatsen: in de app, de verbinding, het account, de mail provider? Dan is het handig om een andere mail client op je apparaat te hebben en om ook een mail account te hebben bij een andere mail provider. Dan kun je testen of de andere app wèl werkt, of je andere account toegankelijk is, en zo. Terzijde: ik vind het toch al handig om verschillende mail clients geïnstalleerd te hebben, bijvoorbeeld om tijdens het schrijven van een bericht een ander bericht te kunnen raadplegen. Soms heb ik drie mail… Lees meer »