Steam Deck review: alle hens aan Deck

Auteur: Ward Edema
dock_rvw

Is de Steam Deck de gameconsole die je hebben moet? Het is een volledige PC, dus je bent vrij in waar je je games en apps vandaan haalt. En hij is heel snel, dus ook grafisch geavanceerde games draaien goed. Bovendien betaal je niet de hoofdprijs!

dock_rvw

De Steam Deck, de eerste handheld van gameproducent Valve, is de meest recente grote stap voor gaming onderweg. Het brengt alle ontwikkelingen op het gebied van online gaming, grafische kracht en ergonomie van de afgelopen jaren naar een relatief compact formaat. Het resultaat is een overtuigend apparaat met een scherpe prijs voor wat je krijgt – met een paar ruwe randjes.

Groot, maar comfortabel

dock_rvw

Om te beginnen: de hardware. De Steam Deck is voor een handheld aan de grote kant, om ruimte te maken voor goede koeling. Dat is nodig, want de AMD-chip in de Deck is behoorlijk krachtig en produceert dus de nodige hitte. Bovendien zit er aan de binnenkant een flinke accu van 40 wattuur waarmee je volgens Valve twee tot acht uur kunt genieten van je games – wij kwamen in onze tests meestal uit rond de 3,5 uur.

De plusmaat van de Deck werkt overigens in z’n voordeel. Hij is een stuk prettiger om vast te houden dan zowat alle andere handhelds tot nu toe, en zelfs na vele uren spelen krijg je geen kramp in je vingers. Dit komt ook door de goed geplaatste knoppen, die bovendien degelijk aanvoelen. Het zijn er ook best veel, want naast de normale controller-knoppen heeft de Deck nog twee touchpads aan de voorzijde en vier extra knoppen aan de achterzijde. Dit is met name bij spellen die je doorgaans met muis en toetsenbord speelt erg handig: daarover later meer.

Aan de bovenzijde vind je overigens één usb-c-aansluiting voor opladen en data, en aan de onderkant zit een microSD-kaartlezer voor opslaguitbreiding. Intern heb je 64, 256 of 512 GB opslag tot je beschikking, afhankelijk van de gekozen uitvoering.

Zodra je de Deck aanzet, springt het 7-inch touchscreen-display tot leven. Het heeft een resolutie van slechts 1280 x 800 pixels, en is daarmee significant minder scherp dan het display van een iPhone. Dit is met name om rekenkracht te besparen, want hoe minder pixels je aan hoeft te sturen, hoe beter de prestaties. Gelukkig is de lagere resolutie niet storend: door de afstand van het scherm tot je ogen valt het nauwelijks op. De maximale helderheid is verder prima in orde, maar niet exceptioneel. Wel exceptioneel is de minimale helderheid: die is erg laag, wat ‘s avonds echt een uitkomst is.

SteamOS

De Steam Deck draait op SteamOS. Dit is een door Valve aangepaste versie van Linux, die gebouwd is rondom Steam. Voor wie er niet bekend mee is: Steam is een programma waarmee je spellen kunt kopen en spelen, en waarin je je vrienden toe kunt voegen om samen te spelen. Bovendien zit er een heel sociaal netwerk in met fora en mensen die modificaties voor games delen. Steam bestaat al jaren, en is daardoor zeer compleet: zowel qua functies als qua aanbod van games.

SteamOS is dé party trick van de Steam Deck. Het maakt van de Deck namelijk de eerste handheld waarbij je gemakkelijk alles wat je maar wilt kunt aanpassen. Wil je exact instellen wat je extra knoppen doen? Modificaties installeren voor je games? De instellingen van je spel finetunen? De Steam-interface staat het allemaal toe.

Bovendien kun je gebruikmaken van de desktop-interface van Linux, waardoor de Deck eigenlijk gewoon een volwaardige computer is. Een muis, toetsenbord en scherm aansluiten kan dus ook. Spellen van andere bronnen installeren is via de desktop ook mogelijk, en dus zit je niet vast aan de prijzen van de Steam-winkel – alhoewel we over die prijzen niks te klagen hebben.

De magie van Proton

dock_rvw

Veel van de spellen die je kunt kopen in Steam zijn gemaakt voor Windows, en dus niet voor Linux. Toch kan de Deck magisch genoeg zowat ieder spel uit de Steam-winkel draaien. Dit komt door Proton, een vertaallaag die ingebouwd zit in SteamOS. Deze maakt het mogelijk om Windows-spellen te spelen zonder in te leveren op prestaties. Uit onze ervaringen werkt dit bijzonder soepel: de meeste spellen draaien inderdaad zoals je zou verwachten, zonder officieel geoptimaliseerd te zijn voor de Deck.

En eigenlijk is ‘draaien’ een understatement. De AMD-chip in de Deck is een beest: zelfs grafisch intensieve spellen zoals God of War (2018) en Horizon: Zero Dawn draaien buitengewoon soepel, zelfs als je de grafische instellingen opkrikt tot het niveau van een PlayStation 4. Dit is ongekend voor een handheld. En omdat je bij de instellingen kan, kies je zelf of je meer detail wilt met 30 beelden per seconde, of juist een zo soepel mogelijk beeld met 60 beelden per seconde.

Ook spellen die geoptimaliseerd zijn voor muis en toetsenbord zijn geen straf om te spelen op de Deck. De touchpads aan de voorkant van de Deck zijn een goede vervanging voor de muis, en de extra knoppen aan de achterkant zijn toe te wijzen aan bepaalde toetsen. Vaak hoef je dit niet eens zelf te doen, en heeft iemand in de Steam-gemeenschap al een aangepast knoppenschema voor je klaargezet.

Niet perfect

SteamOS heeft ondanks alle positieve punten wel wat problemen. Zo liepen we tijdens tests voor onze review wel eens tegen bugs op die alleen op te lossen waren door de Steam Deck te herstarten. Ook wilde een handjevol games niet opstarten, of liepen ze vast tijdens het spelen. In Steam is wel zichtbaar welke spellen geoptimaliseerd of getest zijn voor de Deck, en deze spellen werken wél altijd perfect, maar dit is maar een klein deel van het aanbod. Totdat deze selectie flink wordt uitgebreid, zul je dus soms tegen compatibiliteitsproblemen aanlopen en moet je van sleutelen houden.

Ook de hardware is niet perfect. De AMD-chip vraagt veel van de koeling, en de ventilator is daardoor duidelijk hoorbaar. Dit geldt met name bij zwaardere games. Nu is een koptelefoon toch altijd aan te bevelen om optimaal van je spellen te genieten, maar voor je omgeving kan het geblaas storend zijn. Dit geldt overigens niet als je bijvoorbeeld in het OV zit: dan komt het ventilatorgeluid niet boven het omgevingsgeluid uit.

Steam Deck review: conclusie

De Steam Deck is goed geprijsd, razendsnel en een plezier om op te spelen, maar hij heeft nog wel wat software-updates nodig.

• Krachtig genoeg voor zware spellen.