reviews Camera

Sony ZV-E10: vlogcamera voor gevorderden

Auteur: Ward Edema
Sony ZV-E10

Vorig jaar lanceerde Sony de ZV-1, een zeer compacte camera met vaste lens die specifiek gericht is op onze vloggende medemens. Dit jaar komt daar Sony’s tweede ‘vlogcamera’ bij: de Sony ZV-E10 (€ 749 body / € 849 kit). Hij is groter, geavanceerder, en heeft een verwisselbare lens. Is dit waar vloggers naar op zoek zijn?

Sony ZV-E10: wat is er nieuw?

Je hoeft maar een blik te werpen op de ZV-E10 (te koop bij Coolblue) om te zien dat hij echt gemaakt is voor video. Waar je normaal gesproken een zoeker zou verwachten, vind je een raster voor de ingebouwde microfoon. Er is geen wieltje om te wisselen van cameramodus: dat heeft plaatsgemaakt voor een extra grote filmknop. Het scherm klapt volledig uit zodat je gemakkelijk jezelf kunt filmen. Een ingebouwde flitser ontbreekt. In dat opzicht is deze camera duidelijk familie van de ZV-1, die al deze eigenschappen deelt.

Het verschil tussen de twee camera’s zit ‘m vooral in de lens: waar de ZV-1 een ingebouwde lens had (24-70mm, f/1.8-2.8) heeft de ZV-E10 een Sony E-Mount. Hierdoor heb je een stuk meer vrijheid wat betreft de ‘look’ van je beelden: je kunt immers iedere E-Mount-lens gebruiken, van groothoek tot telelens. De kitlens (16-50 mm, f/3.5-5.6) is qua bereik bijna gelijk aan de ZV-1: als je even rekent met de cropfactor, oftewel de grootte van de sensor ten opzichte van 35mm-film, is het bereik 24-75mm.

Grotere camera, dezelfde accu

Als vlogger heb je natuurlijk het liefst een lichte en compacte camera die je gemakkelijk overal mee naartoe neemt. De ZV-E10 is qua body slechts enkele millimeters groter dan de ZV-1, maar de relatief compacte kitlens steekt wel een stukje uit ten opzichte van de camera zelf. Dit maakt het wat minder handig om ‘m in je broek- of jaszak te stoppen. Daar komt bij dat het gewicht met 100 gram is toegenomen ten opzichte van de ZV-1, waar het gewicht van de lens nog bij komt. Hij is echter nog steeds licht genoeg om een langere tijd voor je uit te houden als je jezelf filmt.

Opvallend is dat, ondanks het toegenomen gewicht, de accu gelijk is gebleven aan die van de ZV-1. Sony geeft zelf een accuduur op van ongeveer tachtig minuten tijdens het filmen, wat enigszins beperkt is voor een vlogger die de hele dag ermee aan de slag wil. Gelukkig heeft de ZV-E10 in tegenstelling tot de ZV-1 een standaard usb-c-aansluiting, waardoor je met gemak een powerbank kunt gebruiken en dus niet per se meerdere accu’s mee hoeft te nemen.

Scherp, scherper, scherpst

Naast de E-mount heeft de ZV-E10 ook een nieuwe 24 megapixel APS-C-sensor gekregen. Deze is een stuk groter dan de 20 megapixel 1-inch sensor van de ZV-1, en zorgt hierdoor voor een betere beeldkwaliteit. Filmbeelden zijn waanzinnig scherp, ook binnen met minder licht. De sensor zorgt ook voor betere bokeh (wazige achtergrond), wat vooral prettig is bij het filmen van ’talking heads’. Er zit zelfs een knopje op de camera om alle instellingen van de camera in een keer aan te passen naar minimale scherptediepte en dus maximale bokeh. Voor de rest zijn de filmopties gelijk aan de ZV-1: 4K tot 30fps en 1080p tot 120fps. Met een bandbreedte tot 100 Mbps is de compressie van de video’s beperkt, wat top is voor de beeldkwaliteit. De kleurdiepte is wel beperkt tot 8-bit, maar 10-bit en hoger is meestal toch alleen in het hogere segment beschikbaar.

Over de autofocus kunnen we kort zijn: die werkt perfect. De camera kan erg snel veranderen van focus, wat bij het filmen zeer prettig is. Bij gezichten focust de camera goed op de ogen, en laat deze focus ook niet snel los bij beweging. De SteadyShot-stabilisatie is een iets minder groot succes: het zorgt voor soepele beelden, maar het op en neer bewegen van de camera terwijl je loopt wordt er niet echt door gecompenseerd. Doorgaans is dit voor een video in vlogstijl geen groot probleem. Wel storend is dat het beeld soms ook wat wordt vervormd door de stabilisatie, wat zonde is van de anders zo goede beeldkwaliteit.

Ben ik te horen?

Als vlogger wil je natuurlijk, naast dat je goed in beeld bent, ook dat je duidelijk te horen bent. De ingebouwde directionele microfoon pikt op armlengte goed je stem op ten opzichte van het achtergrondgeluid, en het meegeleverde windscherm maakt het ook gemakkelijk om buiten opnames te maken.

Als jij of je onderwerp wat verder van de camera staat, worden de beperkingen van de microfoon wel merkbaar. Het volume neemt dan af en het geluid wordt wat ‘hol’. In deze gevallen blijft een externe microfoon dus een must. Gelukkig heeft de ZV-E10 een standaard 3,5 mm-microfoonaansluiting, dus heb je een externe microfoon gemakkelijk aangesloten. Sony levert zelf ook solide opties, zoals de draadloze W2BT en de LV1 lavalier-microfoon. Ook is er een 3,5 mm-hoofdtelefoonaansluiting zodat je direct kunt controleren of je geluid goed wordt opgenomen. Een verbetering ten opzichte van de ZV-1, waar deze aansluiting ontbrak.

Touch-bediening, maar niet echt

Qua interface en bediening laat de ZV-E10 een beetje te wensen over. Met zo’n scherp en helder touchscreen is het apart dat Sony gekozen heeft voor een interface die enkel te bedienen is met de knoppen van de camera. Touch wordt alleen gebruikt voor het wijzigen van de focus tijdens het fotograferen of filmen.

Door deze bediening is het wat minder gemakkelijk om door de vele menu’s en opties te navigeren. Daarnaast heeft Sony ervoor gekozen om het gebruikelijke wieltje waarmee je van cameramodus wisselt niet op de ZV-E10 te zetten. Dat heeft als gevolg dat je de cameramodus alleen via de instellingen of het ‘Function’-menu kunt wijzigen. Je bent uiteindelijk dus veel in de weer met alle kleine knopjes, terwijl het touchscreen dat juist had kunnen verhelpen. Dat hebben de concurrenten beter voor elkaar.

Een andere aparte keuze is dat de geïntegreerde kleurprofielen (die zijn erg handig voor videobewerking met latere kleurcorrectie) niet bij naam genoemd worden. In plaats daarvan heten ze PP1 t/m PP10, waardoor je de handleiding nodig hebt om te zien wat je precies selecteert. Hopelijk wordt dit met een update ook zichtbaar op de camera zelf.

Wat Sony wel zeer goed voor elkaar heeft, is de integratie van de los verkrijgbare grip (VPT2BT), waarmee je gemakkelijk de camera bedient terwijl je hem op jezelf gericht hebt. De grip dient ook als driepoot, en is eigenlijk een must-have voor vloggers. Bovendien is de ZV-E10 via de usb-c-aansluiting zonder extra software gemakkelijk te gebruiken als webcam, wat vooral voor het thuiswerken zeer handig kan zijn.

Conclusie Sony ZV-E10

Sony heeft met de ZV-E10 een interessante vlogcamera neergezet, die met de E Mount een stuk veelzijdiger is dan zijn voorganger. Hij is zeker niet perfect: hij is minder compact dan de ZV-1, de accuduur is beperkt, de stabilisatie had beter gekund en de bediening is wat onhandig. Het is echter alsnog een mooi totaalpakket voor vloggers: zeer goede beeldkwaliteit, een prima geïntegreerde microfoon met genoeg mogelijkheden voor externe microfoons, een helder uitklapbaar scherm en een handige optionele grip. Een mooie nieuwe optie voor de vlogger die de keuzevrijheid van een verwisselbare lens wil.

• Zeer goede beeldkwaliteit
  • Prima geïntegreerde microfoon voor vlogs
  • Helder uitklapbaar scherm