WhatsApp toont voortaan advertenties: tijd om over te stappen? (update)

WhatsApp gaat voortaan advertenties tonen in de app. En hoewel je er nog niet veel last van gaat krijgen, is de vraag of dat in de toekomst zo blijft. Is dit hét moment om over te stappen naar een andere chatdienst?
Lees verder onder de advertentie
Meta heeft aangekondigd toch niet te beginnen met advertenties in WhatsApp voor gebruikers in de EU. Dit heeft te maken met zorgen van Europese wetgevers rondom advertenties op basis van je Facebook- en Instagram-activiteit, die ook in WhatsApp getoond zouden worden. Meta geeft zichzelf tot 2026 om hier een oplossing voor te vinden – daarna moeten de advertenties alsnog naar de EU komen.
Wekelijks Apple-nieuws in je mail
WhatsApp krijgt advertenties
Reclame in WhatsApp? Het klinkt als een nachtmerrie, en helaas is het vanaf vandaag werkelijkheid. WhatsApp is namelijk begonnen met het uitrollen van een update waardoor je voortaan advertenties te zien krijgt in de app zelf, aldus het officiële WhatsApp-blog. Het goede nieuws: voorlopig is het beperkt tot een functie die je toch niet gebruikt. Het slechte nieuws: waarschijnlijk blijft dat niet voor altijd zo.
De advertenties worden voor nu alleen getoond in de statusupdates, die vallen onder het tabblad ‘Updates’. Dat is de functie van WhatsApp die doet denken aan stories in Instagram. Juist door het bestaan van Instagram, wordt WhatsApp Updates door de meeste mensen nooit gebruikt. De kans dat je in aanraking komt met advertenties in WhatsApp, is daardoor voorlopig heel klein.
kooptip

Maximale korting en dubbele data als je thuis internet van KPN hebt
Kleine stap naar meer reclame in WhatsApp
De stap van Meta, het moederbedrijf van WhatsApp, om advertenties aan het Updates-tabblad toe te voegen baart toch enige zorgen. Want vanaf hier is de stap zo gemaakt naar meer reclame op plekken waar je het wél merkt. Banners in het overzicht met je chats? Een reclamefilmpje voordat je een ontvangen filmpje of foto kunt kijken? Een WhatsApp Pro-abonnement om die advertenties weer weg te krijgen? Het is nu zeker niet ondenkbaar.
Helaas is dat het grote nadeel van een gratis dienst als WhatsApp: uiteindelijk moet het ergens van betaald worden. Toch zal dat voor klanten lastig te slikken zijn, omdat ze inmiddels al zo’n 15 jaar gratis kunnen chatten. WhatsApp loopt dus het risico van weglopers – al helemaal doordat er de laatste tijd ook al zorgen zijn over privacy in WhatsApp. Zo worden de back-ups van je chats standaard niet versleuteld opgeslagen, wat voor de nodige risico’s zorgt. Bovendien wordt veel metadata rondom je chats verzameld, zoals met wie je praat en wanneer.
Nu hét moment om over te stappen?
Voor veel gebruikers zullen (merkbare) advertenties in WhatsApp uiteindelijk de druppel zijn die de emmer doet overlopen. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven om op over te stappen. De meest populaire optie is Signal, een chatapp die op donaties runt en geen commercieel belang heeft. Signal is end-to-end versleuteld, verzamelt geen privacygevoelige metadata en heeft een interface die erg lijkt op WhatsApp. Lees er meer over in onze vergelijking van WhatsApp vs. Signal, en in onze gids voor overstappen van WhatsApp naar Signal.

Een andere optie is de Berichten-app van Apple, mits je vriendengroep en/of familie een beetje iPhone-minded is. Ook hiermee verstuur je veilig berichten heen en weer, zonder dat je data verzameld wordt. Bovendien verstuur je met Berichten foto’s in hogere kwaliteit dan bij de meeste andere chatapps. En voor als je je afvraagt waar dat van betaald moet worden: dat heb je al gedaan bij de aankoop van je iPhone.
Praat mee
0