Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 157Widgets: de kortste weg naar je favoriete functies
Cover van

Mensen houden van hun iPhone X (maar ze haten Siri)

Auteur: Laura Grootaarts
0 reacties
iPhone X accessoires


Lees verder na de advertentie

iPhone X-gebruikers blijken bijzonder tevreden over hun aankoop: maar liefst 97 procent is blij met de iPhone X, zo blijkt uit een enquête. En dat is een indrukwekkend percentage. Maar er blijft natuurlijk altijd wat te klagen, in dit geval over Siri …

iPhone X liggend

Tevredenheidsonderzoek: iPhone X behaalt monsterscore

Het Amerikaanse onderzoeksbureau Creative Strategies ondervroeg 1746 early adopters van de iPhone X. 85 procent van de respondenten geeft aan ‘zeer tevreden’ te zijn met de iPhone X. Nog eens 12 procent zegt gewoon ’tevreden’ te zijn. De overige 3 procent is ontevreden.

Daarmee scoort de iPhone X zeer goed. Volgens analist Ben Bajarin van Creative Strategies behoort dit tot de toppers onder alle klanttevredenheidsonderzoeken betreffende technologische producenten die het bureau ooit uitvoerde. Ter vergelijking: de Apple Watch behaalde onder de vroege gebruikers ook een tevredenheidsscore van in totaal 97 procent, maar toen was slechts 66 procent zeer tevreden.

Functies van de iPhone X


kooptip

Aan de deelnemers van het onderzoek werd ook nog gevraagd hoe ze dachten over specifieke functies van de iPhone X. Ook daaruit komt een zeer positief beeld naar voren – en dat terwijl je mag aannemen dat early adopters over het algemeen kritische consumenten zijn. Het design van de iPhone X, de snelheid, de kwaliteit van foto’s, het oled-scherm, Face ID en batterijduur scoren allemaal boven de 90 procent. Hoe de iPhone in de hand ligt zonder hoesje en de portretmodus doen het ook nog goed met ruim 8o procent. De selfiefunctie scoort ook nog een ruime voldoende, met bijna 70 procent.

tevredenheidsonderzoek iPhone X

Siri scoort mager

En dan helemaal rechts in de grafiek bungelt Siri ergens ver onderaan. Met een tevredenheidsscore van 20 procent kunnen we hier gerust spreken van een dikke onvoldoende. In een ander rapport klonken onlangs ook kritische geluiden over Siri: het noemde Siri ‘beperkt vergeleken met de concurrentie’, waaronder Alexa van Amazon en de Google Assistant. Apple reageerde daar zowaar op:

‘We hebben duidelijke vooruitgang geboekt als het gaat om prestaties, schaalbaarheid en betrouwbaarheid van Siri. We passen de nieuwste machine learning-technieken toe om een natuurlijkere stem en proactiviteit te creëren. We blijven investeren in machine learning en kunstmatige intelligentie om de kwaliteit van Siri’s antwoorden te verbeteren. En om het aantal vragen die Siri kan beantwoorden te verbreden.’

Apple lijkt ook echt werk te maken van Siri. Begin deze maand werd duidelijk dat Apple enorm veel personeel zoekt voor het verbeteren van Siri. Laten we hopen dat dit wat zoden aan de dijk zet. Want wie wil er anders straks nog die HomePod?