Terug naar iPhone verzekeren tegen schade: dit zijn je opties
Geen resultaten gevonden.
Toon meer resultaten
Nieuws

iPhone verzekeren tegen schade: dit zijn je opties

Door Laura Grootaarts19 maart 2020 16:533 min. leestijd0

Natuurlijk doe je voorzichtig met je fonkelnieuwe iPhone. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje, en in een onbedacht moment raakt je iPhone beschadigd. Een kras op de verder nog zo glanzende behuizing. Of erger nog, het scherm aan gruzelementen. Een reparatie kan flink in de papieren lopen, om over het vervangen van je toestel nog maar niet te spreken. Voor onhandige gebruikers is een verzekering geen overbodige luxe. Wat zijn je opties bij een iPhone?

iPhone scherm barst

AppleCare

AppleCare+ is een verzekering voor je iPhone die je bij Apple kunt afsluiten tot 60 dagen na aankoop van je telefoon. De dekking is twee jaar. De kosten van hardware-reparaties zijn hierin gedekt en je mag twee keer een ‘ongelukje’ hebben. Afhankelijk van de schade betaal je daarbij wel eigen risico. Ook fijn: je krijgt voorrang als je technische ondersteuning van Apple nodig hebt.

Via een verzekeringsmaatschappij

Er zijn heel veel verschillende verzekeraars die een telefoonverzekering in hun portefeuille hebben. Wat er precies vergoed wordt, is afhankelijk van de verzekeraar. Wil je een telefoonverzekering afsluiten, dan is het dus belangrijk om verschillende verzekeraars met elkaar te vergelijken. Let op de premie, het bedrag dat gedekt wordt, wat er gedekt wordt, het eigen risico, hoelang de wachttijd is, of je een leentoestel krijgt. Voorkom onprettige verrassingen: bijvoorbeeld dat een verzekeraar je iPhone vervangt door een in hun ogen gelijkwaardig Android-toestel.

In de winkel

Een verkoper in een telefonie-winkel zal zijn uiterste best doen om je een verzekering aan te praten. Let daarbij goed op de prijs en de voorwaarden, want vaak ben je duurder uit. Probleem: in de winkel heb je eigenlijk niet goed de mogelijkheid om eens rustig je alternatieven te bekijken … Zo word je voor het blok gezet! Wij zouden zeggen: doe dit maar niet.

Via je provider

Is je toestel inbegrepen bij je telefoon-abonnement, dan kun je vaak ook je toestel verzekeren via je provider; je ziet de verzekeringspremie terug op de factuur van je mobiele abonnement.  Veel providers regelen de verzekeringen aan via een partner die gespecialiseerd is op het gebied van schadeverzekeringen. Maar ook hier geldt: laat je niet onder druk zetten. Gelukkig geven veel providers je even bedenktijd en kun je tot enkele weken na aanschaf nog een verzekering afsluiten.

Ten slotte: kijk of je niet al verzekerd bent

Nederlanders zijn kampioen oververzekeren. Het zou zomaar kunnen dat je al een verzekering hebt die schade aan je telefoon dekt.

Heb je een inboedelverzekering? Kijk dan eens in de polis wat er vergoed wordt. De schade moet dan natuurlijk wel binnenshuis ontstaan zijn. Veel inboedelverzekeraars bieden tegenwoordig ook buitenshuisdekking aan, omdat mensen steeds vaker op pad zijn met waardevolle spullen: je iPhone, je Apple Watch, je MacBook.

Bij een inboedelverzekering is de dekking beperkt tot binnenshuis en kan het bedrag dat wordt uitgekeerd aan de lage kant zijn. Mogelijk heb je daarom een kostbaarhedenverzekering. Die heeft een uitgebreidere dekking, ook buitenshuis, en de kans bestaat dat je iPhone daar ook onder valt. Checken dus!

Gebeurt er tijdens je vakantie iets met je iPhone? Dan wordt dit mogelijk gedekt via je reisverzekering. Je moet wel een bewijs hebben dat je echt op reis was.

iCreate 122
iCreate 122
Aan de slag met iOS 14 & macOS Big Sur
Wekelijks Apple nieuws in je mail
Wekelijks Apple nieuws in je mail
  • Handige Apple-tips
  • Altijd up-to-date
  • Leuke acties
Aanmelden

Praat mee!

avatar