Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 15931 AI-tips voor je iPhone, iPad en Mac 🤖
Cover van

Apple weigerde iPhones met onofficieel scherm te repareren en krijgt megaboete

Auteur: Koen van Ekeren
0 reacties
iPhone scherm van derde partij


Lees verder na de advertentie

Bij veel iPhone-gebruikers die het scherm hadden laten vervangen door een derde partij, werd het toestel na het installeren van iOS 11.3 onbruikbaar. Dat is al vervelend, maar Apple weigerde deze mensen vervolgens ook te helpen, want met het onofficiële scherm vervalt immers de garantie op je toestel. Deze handelswijze bestraft een Australische rechter nu met een boete van 9 miljoen Australische dollar (5,7 miljoen euro).

iPhone scherm van derde partij

De rechtszaak werd aangespannen door de Australian Competitor and Consumer Commission (ACCC). De Australische toezichthouder beschuldigde Apple van het bewust onbruikbaar maken van iPhone-toestellen met een scherm van een derde partij. Bij een groot aantal iPhone 8-gebruikers met een onofficieel scherm werkte het aanraakscherm niet meer.

Klanten die met dit probleem bij Apple aanklopten, kregen nul op rekest. Apple meldde ze dat ze niet in aanmerking kwamen voor een reparatie, aangezien het scherm door een derde partij was gerepareerd. Daarmee overtrad Apple de Australische consumentenwetgeving, vond de ACCC.

De rechter stelt de marktwaakhond in het gelijk en beboet Apple met een bedrag van 9 miljoen Australische dollar. Een woordvoerder van Apple reageert niet op de uitspraak van de rechtbank, maar vertelt wel dat het bedrijf ‘zeer productieve gesprekken’ had met de ACCC. Klanten die getroffen werden door het probleem (ook wel error 53 genoemd), worden volgens de ACCC door Apple gecompenseerd. Apple zou inmiddels in contact zijn met zo’n vijfduizend klanten.

Soepeler


kooptip


De iPhone 15 nu tot €7,50 korting per maand op je bundel!


De iPhone 15 nu tot €7,50 korting per maand op je bundel!

Maximale korting en dubbele data als je thuis internet van Ziggo hebt

Apple staat al langer bekend om het ontmoedigen van klanten om een iPhone-reparatie door een derde partij te laten uitvoeren. Toch is de handelwijze opvallend, want Apple leek een andere weg te zijn ingeslagen. Een gelekte memo wees uit dat Apple steeds soepeler wil omgaan met iPhone-gebruikers die het scherm door een externe partij hebben laten repareren. Iets wat niet bepaald uit deze zaak blijkt …