Nederlandse claim tegen Apple om trage iPhones: zo doe je mee
Er is een Nederlandse claim ingediend tegen Apple wegens het vertragen van iPhones via software-updates – en er is een flinke kans dat Apple zijn portemonnee trekt voor een schikking. Zo doe je mee.
Lees verder na de advertentie
Claim tegen Apple
Het is weer zover: Apple heeft weer eens een claim aan zijn broek hangen. Maar opvallend genoeg gaat het deze keer om een Nederlandse instantie die het bedrijf aansprakelijk stelt, naar het voorbeeld van een Amerikaanse zaak die Apple al honderden miljoenen heeft gekost. Maar wat heeft Apple precies verkeerd gedaan?
Blijf op de hoogte van het laatste Apple-nieuws:
kooptip
• Maximaal voordeel als je thuis Ziggo hebt
Het heeft te maken met de iPhone 6 (Plus), 6s (Plus), 7 (Plus) en eerste generatie iPhone SE. Deze iPhone-modellen kampten met een probleem: een piek van de processor kon ervoor zorgen dat er meer power van de accu werd gevraagd dan er geleverd kon worden, waardoor de iPhone uitviel. Om dit tegen te gaan, werd de processor bij deze iPhones via updates vertraagd rond 2017 en 2018. Geen verkeerde zet, ware het niet dat Apple zijn gebruikers hier niet goed over informeerde.
Grote kans op succes
Door het gebrek aan communicatie, waardoor gebruikers accu’s of zelfs hele iPhones lieten vervangen, wordt Apple nu aangepakt. ConsumentenClaim en Stichting Aequitas Belangenbehartiging stellen Apple aansprakelijk, en willen de schade (zo nodig) verhalen door middel van een collectieve procedure.
De kans dat dit ‘iPhoneclaim’-plan slaagt, is groot. In de VS speelde een soortgelijke zaak, waar Apple uiteindelijk voor meer dan 600 miljoen dollar heeft geschikt, en in Frankrijk en Italië zijn er forse miljoenenboetes opgelegd door de vertraagde iPhones.
Zo doe je mee
Heb jij een iPhone 6 (Plus), 6s (Plus), 7 (Plus) of eerste generatie iPhone SE, of heb je er een gehad? Dan kun je gratis meedoen aan de collectieve procedure tegen Apple. Wordt er resultaat geboekt, dan krijg je dit uitbetaald. Je leest meer over de zaak en het inschrijfproces op de website van ConsumentenClaim:
Praat mee
0