iPhone 13-scherm vervangen? Doe het niet zomaar (update)

Lees verder na de advertentie
Update 18 november: De bèta van iOS 15.2 maakt schermreparaties met behoud van Face ID weer mogelijk. Dit is te zien in een video van reparatiewinkel iCorrect. Wanneer deze update officieel uit is, hoef je bij het repareren van je iPhone 13-scherm dus géén microcontroller meer te verhuizen.
iFixit heeft toegelicht hoe Apple een gemeen nieuw trucje heeft toegepast om het vervangen van een iPhone 13-scherm véél moeilijker te maken.
Klein chipje, grote consequenties
In een nieuw artikel van iFixit wordt uitgelegd hoe het scherm van de iPhone 13 een miniscule nieuwe microcontroller bevat. Deze koppelt het scherm aan die specifieke iPhone. Wil je het iPhone 13-scherm vervangen, zonder dit via speciale software bij Apple te registreren? Dan wordt de gezichtsherkenning van Face ID volledig uitgeschakeld, omdat de nieuwe microchip en de iPhone niet bij elkaar horen en Apple dit kan herkennen.
Voorheen was het nog mogelijk om de Face ID-module van het originele scherm los te koppelen en te bevestigen aan het nieuwe scherm zonder functionaliteit te verliezen. Nu gooit de nieuwe microcontroller dus roet in het eten.
Microcontroller verhuizen bij vervangen iPhone 13-scherm
kooptip

Black Friday! De iPhone 15: nu extra scherp geprijsd!
• Extra voordeel als je KPN thuis hebt
Je kunt de microcontroller van het originele scherm in een nieuw scherm plaatsen, maar dat is door de grootte erg moeilijk. Je hebt hiervoor allerlei extra tools nodig en je bent er volgens iFixit zo’n 30 minuten voor aan het solderen op microniveau. Dit is voor de meeste reparatiewinkels geen optie. Bovendien is de kans groot dat het scherm wordt beschadigd tijdens dit proces.
Hierdoor is het eigenlijk alleen nog mogelijk om bij erkende serviceproviders je iPhone 13-scherm te laten repareren zonder de Face ID-functionaliteit te verliezen. Want alleen daar kunnen ze via Apple het scherm en de iPhone aan elkaar koppelen, en is er geen gesoldeer nodig.
Right to repair-beweging
iFixit vindt dat deze stap van Apple de druppel is die de emmer doet overlopen, en dat het tijd wordt voor ‘right to repair’-regels die de consument beschermen. Dit houdt in dat de overheid regels opstelt voor de mogelijkheid om apparaten te repareren en de verkoop van goedgekeurde reparatie-onderdelen. Dit zou praktijken zoals de microcontroller van Apple onmogelijk maken.
Anderszijds heeft het opstellen van zulke regels ook potentiele nadelen. Zo zouden fabrikanten hun apparaten minder dun, compact en waterproof moeten maken om reparaties te vergemakkelijken. Ook zijn de reparateurs bij erkende serviceproviders goed getraind om reparaties uit te voeren, terwijl je bij andere serviceproviders die garantie niet hebt en dit dus voor de consument uiteindelijk minder goed is.
Wekelijks Apple-nieuws in je mail
Bron: iFixit
Beetje botte kant van Apple die repair policy; Van de drie keer dat ik een beroep moest doen op Apple voor een herstelling (eventueel) na garantie kreeg ik dire maal te hoeren dat het beter was om het toestel op te sturen en en refurbished te nemen aan iets minder dan de nieuwprijs van het dan huidige model. De eerste keer een iPhone 7 met kapot scherm, na 2,5 jaar. De tweede keer een iMac met flikkerend beeld, (die dan achteraf bij een repair shop voor 40€ “hersteld was door de stekker terug vast te zetten) en de derde keer… Lees meer »