iMessage in iOS 12 verstuurt berichtjes naar de verkeerde personen
Lees verder na de advertentie
Ben je ook wel eens bang dat je een berichtje per ongeluk naar de verkeerde persoon stuurt? Door een nieuwe functie in iOS 12 is die angst nu een stukje reëler geworden: diverse iPhone-gebruikers melden dat hun iMessage-berichten bij de verkeerde persoon terechtkomen. Wat is er aan de hand?
Je gesprekken gestroomlijnd
Apple heeft aan iOS 12 een nieuwe functie toegevoegd die in theorie ontzettend handig is, maar in de praktijk soms wat te wensen over laat. ‘Je gesprekken gestroomlijnd’, zo noemt Apple het. Het idee is dat berichten samen in één gesprek blijven als een contactpersoon verschillende telefoonnummers en mail-adressen gebruikt. Voorheen ontstonden er dan soms meerdere gesprekken met één persoon in iMessage – dit is stukken overzichtelijker. Maar al snel werden er problemen gemeld met de gestroomlijnde berichten. iOS 12 voegt niet alleen gesprekken afkomstig van één enkele persoon samen, maar gooit soms de berichten afkomstig van verschillende personen op een hoop.
Er wordt volop over geklaagd op het discussie-forum van Apple. Een vader meldt bijvoorbeeld het volgende: ‘Is er een manier m het stroomlijnen van iMessage-berichten in iOS 12 uit te zetten? Mijn ex-vrouw en twee tienerdochters delen een Apple ID. Met het nieuwe ‘voordeel’ van stroomlijnen in iOS 12, worden al onze berichten onderling samengevoegd. Ik kan alleen een bericht sturen naar de persoon die mij als laatst een bericht heeft gestuurd. Dat is geen voordeel, niet veilig en maakt de communicatie er niet gemakkelijker op.’ Ook op Twitter zijn de klachten niet van de lucht:
@AppleSupport iOS 12 sucks. Our text messages are all screwed up. My sons are coming through as my husband and vice versa. My mom texts me and it goes to my husband or sons phone. Also we see each other’s phone call history. WTH is going on?!
— sabrina98ucf (@sabrina98ucf) September 30, 2018
iOS 12 imessage bug
Wat opvalt, is dat de personen die last hebben van het probleem, vaak nauw aan elkaar verwant zijn. Het gaat in de meeste gevallen om vaders, moeders, kinderen, echtgenoten, broertjes en zusjes. Wat ook opvalt is dat er in een groot deel van de gevallen sprake is van een gedeeld Apple ID.
Eigenlijk is er in dit geval geen sprake van een bug: mensen gebruiken hun Apple ID op een andere manier dan Apple het bedoeld heeft. Een Apple ID zou strikt persoonsgebonden moeten zijn en moet nooit gedeeld worden. ‘Zorg ervoor dat elk gezinslid een eigen Apple ID heeft zodat berichten en oproepen die voor u bedoeld zijn, niet worden weergegeven op het apparaat van een gezinslid’, zo is te lezen op de site van Apple. Apple gebruikt het Apple ID als basis voor het stroomlijnen van de berichten en dan gaat het mis als meerdere personen op dezelfde manier zijn ingelogd.
Delen met gezin
Gezinsleden delen hun Apple ID vaak om aankopen in de App Store, Boeken en iTunes met elkaar te delen. Dat is helemaal niet nodig: via de functie Delen met Gezin kun je de verschillende Apple ID’s binnen één gezin koppelen en je aankopen, iCloud-opslag en nog veel meer alsnog delen. Je stelt Delen met gezin in via ‘Instellingen>Apple ID>Delen met gezin’.
Praat mee
0