Apple erkent Nederlands consumentenrecht
Het heeft even moeten duren, maar nu staat op de website van Apple welke garantiebepalingen voor ons gelden volgens het Nederlands recht. Hiermee is het eindelijk voorbij met de onduidelijkheid waarvoor het bedrijf eerder in een Europese rechtszaak werd beboet.
Uitgebreidere garantie
De garantie waar we in Nederland recht op hebben, is uitgebreider dan de garantie die Apple standaard biedt. In Nederland heb je recht op garantie als het product niet aan de verkoopovereenkomst voldoet. Daarnaast heeft een Nederlandse consument recht op garantie als een gebrek niet meteen na levering wordt ontdekt, maar in de eerste zes maanden na de levering. De consument moet wel binnen twee maanden na de ontdekking van het probleem de verkoper op de hoogte stellen.
Langere garantie
Daarnaast biedt Apple standaard één jaar garantie, terwijl dit in Europa twee jaar is (je hebt dus recht op 2 jaar). In Nederland is dit echter niet per se beperkt tot twee jaar, de garantieperiode kan ook langer zijn. Apple zet dit uiteen op zijn website in een overzicht van de garantiebepalingen.
Er is niet zoiets als een standaardtermijn van 2 jaar voor garanties. Dat is een populair misverstand.
Dat Apple met de mond belijdt zich te houden aan Europese regelgeving is niet zo boeiend. Of ze willen of niet, ze moeten wel.
Er is niet zoiets als een standaardtermijn van 2 jaar voor garanties. Dat is een populair misverstand.
Dat Apple met de mond belijdt zich te houden aan Europese regelgeving is niet zo boeiend. Of ze willen of niet, ze moeten wel.