Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 157Widgets: de kortste weg naar je favoriete functies
Cover van

Chatten met 112: 112NL

Auteur: Maurice Snijders
0 reacties
chatten met de meldkamer


Lees verder na de advertentie

Mensen die niet of moeilijk spreken, of zich slecht kunnen uitdrukken in het Nederlands (of Engels), lopen doorgaans tegen problemen aan wanneer ze 112 bellen. De gratis app 112NL maakt dankzij de mogelijkheid om te chatten met de meldkamer een eind aan deze problemen.

Chatten met 112

Mensen die stotteren of een andere hoor- of spraakstoornis hebben, kunnen dankzij de 112NL-app voortaan rechtstreeks chatten met de meldkamer. Die kan live meelezen terwijl het bericht wordt getikt. Op Verzenden tikken hoeft dus niet. De chatfunctie vertaalt 109 verschillende talen direct naar het Nederlands, zodat praktisch iedereen in zijn eigen taal kan chatten. De app is dus ook handig wanneer je je in een situatie bevindt waarin bellen niet mogelijk is. Bovendien worden de locatiegegevens direct meegestuurd.

Zo werkt 112NL

Wanneer je de app op je iPhone hebt geïnstalleerd en voor het eerst opent, moet je toestaan dat de app toegang heeft tot je locatiegegevens en wordt je telefoonnummer geverifieerd. Hierdoor kan de meldkamer tijdens het chatten op enkele meters nauwkeurig zien waar je bent. Je vult je naam en voorkeurstaal in en geeft aan of je moeite hebt met horen en/of spreken. In de app zijn vier knoppen te zien: ‘bel 112’, ‘bel 112 Politie’, ‘bel 112 Ambulance’ en ‘bel 112 Brandweer’. Je hoeft dus alleen op de juiste knop te tikken, terug te keren naar de app en te wachten tot de chat wordt gestart. Er zijn plannen om de app uit te breiden met de mogelijkheid om beeld- en videomateriaal door te sturen.

Ontwikkeling van de app

Dini Zeggelaar van Stichting Support Stotteren in Nijmegen was betrokken bij de ontwikkeling van de app. Omdat ze stottert, weet ze uit eigen ervaring hoe lastig bellen naar een noodnummer kan zijn. Jaren geleden, toen ze nog studeerde, moest ze voor haar hospita de huisarts bellen. Om zich zo verstaanbaar mogelijk te maken, paste ze een stottertherapie toe waarmee ze haar klanken kunstmatig verlengde. De huisarts kwam echter niet, omdat die dacht dat ze dronken was en het om een grap ging. Wanneer elke seconde telt, is er natuurlijk geen ruimte voor dergelijke misverstanden.

Alternatief Tolkcontact

Tot nog toe was er als alternatief overigens alleen de app Tolkcontact, waarmee je tijdens kantooruren een tolk kon inschakelen om gesprekken met de meldkamer af te handelen. Daar was echter een duur abonnement voor nodig, dat alleen werd vergoed als je gehoorproblemen hebt. Voor horende mensen die moeilijk spreken, was dit dus geen oplossing. 112NL doet dat dus veel beter. Installeer hem dus snel, het is een app die levens kan redden. Letterlijk.


kooptip