Apple weigert om iMac Pro te repareren
Het is zo gebeurd. Een keer niet opgelet en je peperdure iMac Pro heeft een barst in het scherm. Dat overkwam ook de YouTubers van Linus Tech Tips. Ze hadden de iMac Pro uit elkaar gehaald voor een filmpje, maar bij het in elkaar zetten liet de technicus het scherm vallen. Het resultaat? Onder aan het scherm zat een barst. Geen groot probleem, toch? Je gaat naar de Apple Store, levert je iMac Pro in en na een paar dagen haal je hem weer op en betaal je een fors bedrag. Alleen was dat niet het einde van het verhaal.
Apple weigerde de reparatie
Eerst leek nog alles goed te gaan. De medewerkers van de Apple Store zeiden dat ze het nieuwe onderdeel wilden bestellen en dat ze dan de reparatie zouden uitvoeren. Na een paar dagen kwam dan ook het verwachte mailtje van Apple. Alleen werd daarin niet gezegd dat de iMac Pro opgehaald kon worden, maar dat Apple weigert om de reparatie uit te voeren.
Je leest het goed. Dan koop je een iMac Pro en de fabrikant weigert om reparaties uit te voeren. Zoals Linus Tech Tips in onderstaand filmpje uitlegt – het is alsof je een nieuwe auto koopt, daarmee tegen een lantaarnpaal rijdt en de dealer vervolgens weigert om je auto te repareren … ook al wil je daarvoor betalen!
https://youtu.be/9-NU7yOSElE
Bij een derde partij
De medewerkers van de Apple Store hadden wel nog een idee. Bij Apple zelf is het niet mogelijk om de onderdelen te bestellen, maar bij een ‘Apple Authorized Service Provider’ (AASP) wel. Dus namen de mensen van Linus Tech Tips contact op met zo’n AASP. Deze bleek in principe wel de mogelijkheid te hebben om de onderdelen te bestellen, ware het niet dat-ie daarvoor een speciaal Apple Pro-certificaat nodig heeft. En dat certificaat is op het moment nog aan geen enkel AASP verstrekt.
Het echte einde van het verhaal is dus een kapotte iMac Pro met barst in het scherm, en niemand die hem wil (of mag) repareren. Een beetje triest. Eerder bleek overigens ook al dat je een tweede Mac nodig hebt om een iMac Pro te herstellen.
TE bizar voor woorden. De toenemende arrogantie die Apple richting haar klanten tentoonspreidt is werkelijk ziekmakend.
Lol toenemende? Altijd al zo geweest.