Terug naar Een nieuwe koers voor Apple: hoe ziet de toekomst eruit?
Geen resultaten gevonden.
Toon meer resultaten
PremiumNieuws

Een nieuwe koers voor Apple: hoe ziet de toekomst eruit?

Door Ward Edema28 februari 2022 09:007 min. leestijd0

Sinds 2021 vaart Apple een nieuwe koers. Dit is hoe de techgigant het roer omgooide, en wat dit betekent voor de toekomst.

iread_136


Premium

Verder lezen?

Al vanaf slechts €5,99 per maand heb je als abonnee toegang tot al onze premium-artikelen. Zo haal je gegarandeerd nog meer uit je Apple-producten!

Kies je abonnement >Al abonnee? Log hier in
Ons favoriete bedrijf uit Californië heeft de afgelopen jaren flinke kritiek gekregen – en dat was meestal meer dan terecht. De drang om producten zo gestroomlijnd mogelijk te maken, maakte bepaalde apparaten er niet bepaald beter op.

Zo kregen we MacBooks met enkel usb-c-aansluitingen, iPhones met steeds kleinere accu’s en werd alles over het algemeen steeds lastiger te repareren. Het minimalisme van designer Jony Ive sloeg door. En de filosofie van Steve Jobs dat de klant vooral niet zelf aan het product mag knutselen was met zijn overlijden niet verdwenen.

2021 leek simpelweg een vervolg te worden van dit beleid, maar tijdens de eerste keynote van het jaar werd duidelijk dat er iets aan het veranderen was. De nieuw aangekondigde AirTags hadden iets opmerkelijks wat we al jaren niet meer hadden gezien bij Apple: een batterij die je zelf gemakkelijk vervangt. En dan ook geen speciale batterij die je met ‘Apple-tax’ bij Apple moet bestellen, maar gewoon een knoopcelbatterij die je bij iedere elektronicawinkel kunt kopen.

Na zo’n gebeurtenis kwam bij menig techredacteur al de gedachte: wie zijn jullie, en wat hebben jullie met Apple gedaan? Maar het zou de maanden daarop alleen maar onwerkelijker worden.

Dikker en zwaarder

In september kondigde Apple de iPhone 13 aan: een dikkere en zwaardere iPhone met een grotere accu. En met groter bedoelen we ook echt flink groter, met een accucapaciteit die tot bij het Max-model met maar liefst 18 procent was toegenomen. Dit leverde een telefoon op die je met gemak twee dagen vrij intensief kunt gebruiken voordat hij aan de lader moet.

Door de ‘dunner, dunner, dunner’-mentaliteit eventjes opzij te zetten, heeft Apple een van de grootste frustraties van de iPhone opgelost. Was er dan echt structureel iets aan het veranderen? Het antwoord op die vraag kregen we al in oktober met de nieuwe MacBook Pro. De vorige generatie MacBook Pro, die in 2016 aangekondigd werd, kreeg door de jaren heen de nodige kritiek. Het gebrek aan aansluitingen die professionals vaak gebruiken, zoals een sd-kaartlezer voor camerabeelden of HDMI voor schermuitbreiding, leverde enige frustratie op.

Daarnaast was de MacBook Pro zo ontzettend dun, dat de prestaties eronder moesten lijden: de ventilatoren vlogen bij zware programma’s snel in de opstijgmodus en de aluminium body werd behoorlijk heet. Met dit soort gebreken verloor de ‘Pro’-naam eigenlijk een beetje zijn betekenis.

Gelukkig gooide Apple met de nieuwe MacBook Pro het roer volledig om. De sd-kaartlezer? Terug van weggeweest. De HDMI-poort? Aanwezig. Een significant dikkere body met betere koeling? Jazeker. Functie boven vorm is de nieuwe norm voor de MacBook Pro. En gezien het met name van belang is dat deze Mac geschikt is voor zwaar werk, is dit eigenlijk de enige juiste norm – ­alhoewel oud-designer Jony Ive het daar waarschijnlijk niet mee eens zou zijn.

Right to repair

In november kwam er nóg een opmerkelijke zet van Apple. Er werd namelijk aangekondigd dat er begin 2022 een Apple Self Service-programma komt, die het mogelijk maakt om via Apple onderdelen voor je Apple-apparaten te bestellen. Bovendien gaat Apple zelf instructies leveren zodat je de reparatie kunt uitvoeren.

Vanuit de zogenaamde ‘Right to Repair’-beweging werd hier al jaren naar gevraagd. Toch rijst de vraag is of de betreffende leden helemaal tevreden zullen zijn. Het is bijvoorbeeld nog onbekend hoe duur de onderdelen worden, en of Apple je wel álles laat repareren. Desondanks is het een grote stap in de goede richting, die niet op zichzelf staat.

Open je de nieuwe MacBook Pro namelijk, zoals de mensen van reparatiebedrijf iFixit hebben gedaan, dan wordt duidelijk dat Apple flink zijn best heeft gedaan om onderdelen toegankelijker te maken. De accu is gemakkelijk los te trekken door nieuwe plakstrips, er zijn veel minder schroefjes en veren die je los moet maken om het scherm te repareren, en de meeste aansluitingen zijn gemakkelijk te vervangen. Een reparatie is nog steeds niet echt gemakkelijk – iFixit geeft een 4 (van de 10) als reparatiescore – maar het begin is er.

Externe druk

Overigens is het wel belangrijk om te vermelden dat deze zetten van Apple niet volledig uit eigen initiatief komen. Right to Repair staat al een tijdje op de agenda van de Amerikaanse politiek, en er zijn al plannen om bedrijven te verplichten onderdelen beschikbaar te stellen of apparaten repareerbaar te maken. Wat dat betreft bereidt Apple zich vooral voor op de toekomst, en is het ‘ahead of the curve’ door nu zelf de voorwaarden van hun Self Service-programma vast te stellen.

Dezelfde externe druk om veranderingen door te voeren heeft langzamerhand ook effect op de App Store. In de rechtszaak Epic Games vs. Apple bepaalde de rechter dat Apple externe betaalsystemen toe moet laten in apps. Momenteel mogen in-app aankopen alleen via Apple gaan, waardoor zo’n 30 procent van de opbrengsten altijd bij Apple zelf terechtkomt. Door de uitspraak van de rechter moet het nu mogelijk worden om die betalingen ook via andere betaalsystemen te laten verlopen.

Apple heeft voor het implementeren van deze verandering uitstel aangevraagd en gekregen, dus de vraag is nog wanneer de regels werkelijk worden veranderd. Maar dát ze aangepast moeten worden, staat zo goed als vast, met hopelijk lagere prijzen door concurrentie tot gevolg. Ook in Nederland is een soortgelijke ontwikkeling gaande, begonnen door de Autoriteit Consument & Markt. Wat de concrete uitkomsten hiervan zijn, moet echter nog blijken.

Het vervolg

Nieuwe koers Apple

Naast de veranderingen in de App Store hebben Apple’s (al dan niet vrijwillige) koerswijzigingen meer voor ons in petto. Zo verwachten we tijdens het eerste Apple-event van het jaar een nieuwe MacBook, die het speelse karakter van de iBook weer terug moet brengen naar Apple’s laptops. En ja: MacBook, want de kans bestaat dat de ‘Air’-naam los gaat laten.

Net als bij de nieuwe iMac wordt er een reeks felle kleuren verwacht. Lang hield Apple vast aan zilver, spacegrijs en goudkleurig aluminium, met als gevolg dat zowat alle concurrenten laptops uitbrachten met bijna exact hetzelfde ontwerp. De overstap naar kleur zal de MacBook weer een uniek en herkenbaar uiterlijk geven, net als de vroege ontwerpen van Jony Ive – en de keuze uit (waarschijnlijk) zeven kleuren maakt ‘m ook een stuk persoonlijker.

De komst van de MacBook betekent niet direct het einde van de Air. Dankzij de M1-chip is dit een geweldige ­instaplaptop geworden, die Apple waarschijnlijk nog wel even in het assortiment wil houden tegen een gereduceerde prijs. En wie weet: misschien past Apple voor het eerst de ‘SE-tactiek’ toe op de Mac, en wordt hij omgetoverd tot een MacBook SE. Zo krijg je eindelijk een écht betaalbare MacBook, met een chip die eens in de zoveel tijd vernieuwd wordt zodat hij bij de tijd blijft. Wij zien het in ieder geval wel zitten, met name voor het onderwijs en bedrijven.

VR en vaarwel

We verwachten in 2022 ook voor het eerst sinds de AirTag weer een écht nieuw product van Apple. Het gaat om Apple’s eerste virtual reality-headset, die zich met een speciale schermtechniek moet onderscheiden van de concurrentie. Hierdoor krijgt hij namelijk een veel breder blikveld dan bij andere headsets, waardoor de ervaring een stuk realistischer is. Bovendien zou hij ondersteuning krijgen voor de App Store, wat het ontwikkelaars gemakkelijk maakt om er apps en games voor uit te geven.

En met de komst van een totaal nieuw product, lijkt ook het einde van Tim Cook als Apple-CEO in zicht. Althans, volgens Apple-analist Mark Gurman wil Cook aanblijven om nog één nieuwe productcategorie te introduceren, en dit zou wel eens de VR-headset kunnen zijn. Maar laten we eerlijk zijn: dit zou erg snel zijn.

De kans is daarom groter dat Cook aanblijft tot de zogenaamde ‘Apple Glass’ uitkomt. Dit is een bril waar al veel over gespeculeerd wordt, waarbij digitale objecten in de echte wereld worden geplaatst via speciale schermen in de bril. Dit zou wel eens voor de iPhone kunnen betekenen, wat de iPhone voor de iPod was: het einde. Apple Glass is echter nog een paar jaar van ons verwijderd, en het ontslag van Cook dus waarschijnlijk ook. En dat is maar goed ook, want op dit moment stuurt hij Apple wat ons betreft in de juiste richting.

De iPhone 13 nu met 3 maanden Apple TV+

De iPhone 13 nu met 3 maanden Apple TV+

• Extra voordeel met KPN Hussel korting

Wekelijks Apple nieuws in je mail
Wekelijks Apple nieuws in je mail
  • Handige Apple-tips
  • Altijd up-to-date
  • Leuke acties
Aanmelden

Praat mee!

avatar