Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 157Widgets: de kortste weg naar je favoriete functies
Cover van

Apple-topman: ‘We willen geen bedrijf voor de elite zijn’

Auteur: Laura Grootaarts
0 reacties


Lees verder na de advertentie

Apple-producten zijn bepaald niet goedkoop, en dat is nog zacht uitgedrukt. In een speech heeft Jeff Williams (COO, oftewel operationaal directeur bij Apple) aangegeven dat ze zich bij Apple terdege bewust zijn van de alsmaar aanhoudende kritiek op het prijslevel. Maar is de kritiek terecht?

Grote marges op Apple-producten

Williams, die al ruim twintig jaar bij Apple werkt, gaf vrijdag 22 februari een speech aan Elon Universiteit. Een van de aanwezige studenten vroeg hem of Apple van plan is de prijzen te verlagen, gezien de grote marges op Apple-producten – het produceren van de duurste iPhone zou naar verluidt nog geen 500 dollar kosten.

Williams gaf aan dat de genoemde marges een fabeltje zijn, in de wereld geholpen door analisten. Hij zegt dat die de werkelijke kosten die gemoeid zijn bij het maken van een product vaak te laag inschatten. ‘De verhalen die naar buiten komen over de kosten van onze producten zijn me al sinds dat ik bij Apple werk een doorn in het oog. Analisten begrijpen niet echt hoe duur de dingen die we doen zijn, en zien niet hoeveel aandacht er in het maken van de producten zit.’


kooptip


De iPhone 15 nu tot €7,50 korting per maand


De iPhone 15 nu tot €7,50 korting per maand

• Maximaal voordeel als je thuis Ziggo hebt

Een voorbeeld is de Apple Watch. Om de belangrijkste functies hiervan te ontwikkelen, bouwde Apple zijn eigen laboratorium. Hier werkten onder meer veertig gediplomeerde verpleegkundigen. Tienduizend testpersonen werden onderzocht – allemaal kosten die door de analisten te laag worden ingeschat en dus niet worden doorgerekend.

Te elitair?

Williams zegt dat ze zich bij Apple bewust zijn van de hoge prijzen en dat ze het graag anders zien: ‘Het is iets waarvan we ons zeer bewust zijn. We willen geen bedrijf voor de elite zijn maar een egalitair bedrijf, en we hebben veel werk te verrichten in de opkomende markten.’

Voor Apple is het vraagstuk rondom de prijzen op dit moment zeker een belangrijk onderwerp. Onlangs werden de kwartaalcijfers bekendgemaakt en die waren niet helemaal rooskleurig. Zo viel de iPhone-verkoop behoorlijk tegen – met name door tegenvallende resultaten in China en omdat mensen langer doen met één iPhone. Apple is voornemens om de prijs van de iPhone in bepaalde landen te verlagen.

In de onderstaande animatie zie je hoe de waarde van Apple in de loop der jaren is gegroeid. Voorlopig hoeven we ons nog niet echt zorgen te maken om het bedrijf. Ondanks de tegenvallende iPhone-verkopen was het nog altijd het nog altijd het een na beste kwartaal ooit.

https://twitter.com/ndimichino/status/1098621012990664705