Grip op je socialmedia-feed: zo herstel je het algoritme


Direct aan de slag?
Waarom social media zo verslavend zijn
We kennen het allemaal: je opent een socialmedia-app en voordat je het weet, is er een uur verstreken. Dat komt door slimme algoritmes die ontworpen zijn om je zo lang mogelijk te boeien. Heb je een paar keer gezocht naar interieurinspiratie? Dan staat je feed in een mum van tijd vol met prachtige interieurs die perfect aansluiten bij jouw smaak. Handig, toch?
Deze personalisatie is mogelijk omdat socialmedia-platformen jouw online gedrag nauwlettend volgen. Ze analyseren niet alleen wat je leuk vindt, maar ook hoelang je op een post blijft hangen en welke woorden je gebruikt in zoekopdrachten. Al deze gegevens worden ingezet om een gedetailleerd profiel van jou te creëren. Zo kunnen ze je feed zo goed mogelijk afstemmen op jouw interesses.
Socialmedia-platformen willen namelijk dat je zoveel mogelijk tijd erop doorbrengt. Hoe meer tijd je eraan besteedt, hoe beter ze jou begrijpen en hoe waardevoller je wordt voor adverteerders. Datzelfde algoritme kan echter ook in je nadeel werken. Misschien heb je ooit geklikt op iets waar je nu niets meer mee hebt – een bepaalde influencer, onderwerp of type content.
Zo beïnvloed je zelf wat je te zien krijgt
Het algoritme blijft denken dat je het interessant vindt en blijft je vergelijkbare berichten voorschotelen, ook als je daar eigenlijk van af wilt. Gelukkig zijn er manieren om het algoritme te beïnvloeden en aan te passen aan jouw wensen. Door actief te kiezen welke content je wel en niet leuk vindt, kun je het algoritme een signaal geven over wat het moet weergeven. In deze Genius leggen we je uit hoe je per platform grip krijgt op het socialmedia-algoritme en hoe je ervoor kunt zorgen dat je feed weer een passende en inspirerende plek wordt.
Facebook heeft zijn algoritme de afgelopen jaren flink veranderd. Waar je vroeger vooral berichten van vrienden voorbij zag komen, wordt je feed nu gedomineerd door berichten van accounts waarvan Facebook denkt dat ze bij jouw interesses passen. Hoewel je deze suggesties niet volledig kunt uitschakelen, kun je je tijdlijn wel aanpassen om meer te zien van wat jij belangrijk vindt.
-
1
Ongewenste content verminderen
Het algoritme kun je sturen door berichten op je tijdlijn te verbergen. Tik op de drie puntjes rechtsboven en op ‘Bericht verbergen’. Of klik op ‘niet meer volgen’ om dat soort berichten helemaal niet meer te zien. Dit werkt ook voor advertenties.
-
2
Prioriteer mensen en groepen
Je kunt instellen welke mensen en groepen je niet of juist vaker wilt zien op je tijdlijn. Tik op het menu rechtsonder en op ‘Instellingen en privacy>Instellingen>Voorkeuren voor content’. Voortaan zal dit het eerste zijn wat Facebook toont.
-
3
Alleen updates van vrienden bekijken
Er is een specifieke Facebookweergave waarbij je alleen berichten van vrienden ziet, zonder suggesties voor andere pagina’s. Tik op het menu en ga naar ‘Overzichten’. Klik op het tabje ‘Vrienden’ voor alleen hun updates.
Instagram weet je direct te boeien met zijn vele foto’s en video’s, en is daardoor een platform waar je gemakkelijk urenlang op kunt doorbrengen. Toch verschijnen er op de Verkennen-pagina ook algoritmische suggesties die niet altijd relevant zijn. Onlangs kondigde Instagram aan dat er binnenkort een Reset-functie wordt geïntroduceerd. Tot die tijd kun je het algoritme al wel beïnvloeden.
-
1
Stel je contentvoorkeuren in
Herstel je Instagram-algoritme door in een voorgesteld bericht op de drie puntjes te tikken en ‘Niet geïnteresseerd’ te kiezen. Of ga naar je profielpictogram en tik op de drie streepjes rechtsboven. Scrol naar ‘Voorgestelde inhoud’ en wijzig je contentvoorkeuren.
-
2
Pas de zichtbaarheid van accounts aan
Wil je minder zien van accounts die je volgt? Ga naar het account en tik op ‘Volgend’. Kies ‘Uitschakelen’ om Berichten of Verhalen te verbergen, en ‘Niet meer volgen’ wanneer je helemaal geen content meer wilt zien.
-
3
Beheer je advertentievoorkeuren
Je kunt ook de advertenties op Instagram aanpassen via je profielpictogram en de drie streepjes. Tik op ‘Accountcentrum>Advertentie-voorkeuren’. Hier kun je wijzigingen doorvoeren voor personalisatie, categorieën en doelgroepen.
Youtube
Net zoals andere socialmediaplatformen geeft YouTube content weer op basis van wat je bekijkt, zoekt en je abonnementen. Daarnaast houdt het platform rekening met je interacties, zoals likes, reacties, en de tijd die je aan video’s besteedt. Maar ook op YouTube kun je het algoritme weer de juiste kant op sturen.
-
1
Verwijder je zoekgeschiedenis
Tik op je profiel en het tandwielpictogram bovenaan. Ga naar ‘Alle geschiedenis beheren’. Stel een kortere periode in voor het automatisch verwijderen van je zoekgeschiedenis. Onder ‘Verwijderen’ kun je alle activiteit direct verwijderen.
-
2
Wijzig wat wordt opgeslagen
Tik ook op ‘Je YouTube-geschiedenis wordt opgeslagen’. Je kunt dat helemaal uitzetten of de instellingen wijzigen, zoals je zoekopdrachten of bekeken video’s. Hoe minder informatie YouTube heeft, hoe minder gericht de aanbevelingen zijn.
-
3
Geef aan wat je niet interesseert
Tikken op ‘Niet geïnteresseerd’ of ‘Kanaal niet aanbevelen’ bij video’s is ook van invloed op het algoritme. Ook bij video’s van abonnementen kun je tikken op ‘Afmelden’ of ‘Verbergen’ om het niet meer te zien. Dit doe je via de drie verticale puntjes.
Tiktok
TikTok staat bekend om zijn ongelooflijk verslavende algoritme. Het platform analyseert constant welke video’s je bekijkt en waarop je reageert. Op basis daarvan past het algoritme zich razendsnel aan jouw voorkeuren aan. Gelukkig heb je ook de optie om het helemaal opnieuw in te stellen.
-
1
Geef het algortme feedback
Help TikTok begrijpen wat je wel en niet interessant vindt. Houd een video die je liever niet wilt zien lang ingedrukt en selecteer ‘Niet geïnteresseerd’. Voor content die je leuk vindt, klik op het hartje of laat je een reactie achter.
-
2
Eerdere likes aanpassen
Je feed wordt grotendeels beïnvloed door video’s die je eerder hebt geliktet. Bewerk handmatig je likegeschiedenis door naar je profielpagina te gaan, op het hart-pictogram te tikken en de hartjes te verwijderen om minder soortgelijke video’s te zien.
-
3
Reset je feed
TikTok geeft de mogelijkheid om je complete algoritme te resetten. Ga naar je profiel en de drie streepjes rechtsboven. Tik op ‘Instellingen en privacy>Contentvoorkeuren>Je ‘Voor jou’-feed vernieuwen’. Klik op ‘Doorgaan’ en bevestig met ‘Vernieuwen’.
LinkedIn is een sociaal netwerk gericht op professionals en werkzoekenden, waar voornamelijk content wordt getoond van mensen die je volgt. Ook zie je waarop zij reageren. Dit kan een rommelige feed veroorzaken. Hoewel je deze indeling niet kunt wijzigen, kun je net zoals bij andere socialmedia-platformen het algoritme sturen. Dit doe je door in een bericht dat je niet wilt zien op de drie puntjes te tikken en vervolgens ‘Geen interesse’ of ‘Niet meer volgen’ te selecteren, en juist te reageren of te liken wanneer iets je wel interesseert. LinkedIn toont ook advertenties die zijn afgestemd op jouw interesses. Wil je deze personalisatie aanpassen? Tik bovenin op je profiel en op ‘Instellingen>Advertentiegegevens>Interesses en gedrag’. Hier geef je aan welke interesses je niet relevant vindt, of vink je alles uit. Houd er echter rekening mee dat de advertenties minder relevant worden als je alles uitschakelt.
X (voorheen Twitter)
X staat erom bekend dat je feed snel een radicale wending kan nemen, vooral sinds het minder strikt is geworden in de regulering van bepaalde content. Motiveer het algoritme om content weer te geven die je bevalt, door er likes aan te geven. Via ‘Instellingen en privacy>Privacy en veiligheid>Content die je bekijkt’ kun je aangeven welke onderwerpen en interesses je wel of niet wilt zien. Onder het kopje ‘Advertentievoorkeuren’ kun je instellen welke advertenties worden weergegeven. Daarnaast blokkeer je advertenties door op de drie puntjes naast een advertentie te klikken. Het ontvolgen van bepaalde accounts kan ook helpen om je feed beter af te stemmen op jouw voorkeuren.
- Laat het socialmedia-platform jouw voorkeuren beter begrijpen: reageer op berichten met ‘Like’, of juist op ‘Niet geïnteresseerd’. Hiermee laat je het algoritme zien welke content je waardeert en welke niet. Ruim je volglijst op: ontvolg accounts die niet langer relevant voor je zijn. Tegelijkertijd kun je nieuwe accounts volgen die aansluiten bij huidige interesses, hobby’s of doelen. Dit zorgt direct voor een frisse wind door je feed.
- Wis je zoekgeschiedenis: regelmatig je zoekgeschiedenis wissen voorkomt dat oude interacties blijven doorwerken in je feed. Zoek daarnaast eens op nieuwe hashtags of trefwoorden om vernieuwing in je content te brengen.
- Pas de instellingen aan: veel platforms bieden handige tools om eerdere interacties, zoals likes of reacties, te beheren of te verwijderen. Controleer in de instellingen of er opties zijn om onderwerpen te specificeren die je wel of juist niet wilt zien.
- Wil je nog een stap verder gaan? Overweeg dan om je account tijdelijk te deactiveren of zelfs een nieuw account aan te maken. Zo begin je met een schone lei en kun je je feed helemaal opnieuw opbouwen.