Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 156iOS 17-geheimen onthuld
Cover van

AirDrop werkt niet op je iPhone? Zo los je het op

Auteur: Koen van Ekeren
0 reacties
AirDrop werkt niet

Voor het snel uitwisselen van bestanden is AirDrop geweldig, maar het komt nogal eens voor dat je iPhone of iPad niet in de lijst met apparaten verschijnt. Dit is wat je kunt doen als AirDrop problemen geeft.

Lees verder na de advertentie

AirDrop werkt niet

Met AirDrop wissel je draadloos bestanden uit tussen je iPhone, iPad of Mac. Dit werkt erg eenvoudig en de gecodeerde overdracht maakt het superveilig. Toch levert AirDrop ook veel ergernissen op, omdat het soms op onverklaarbare wijze niet werkt. Je kunt dan het volgende proberen:

1. Stel in dat iedereen je mag zien

kooptip

Als je bij iemand niet in de lijst met apparaten verschijnt, dan kan het zijn dat je diegene niet in Contacten hebt staan. Standaard is jouw iPhone of iPad immers alleen zichtbaar voor de mensen die je in de Contacten-app hebt toegevoegd. Voeg diegene dus toe aan je contacten, of stel in dat iedereen je iPhone of iPad mag zien. Dit laatste stel je in via de Instellingen-app: tik daar op ‘Algemeen>AirDrop’, en vink daar de optie ‘Iedereen gedurende 10 minuten’ aan.

Na tien minuten zal je AirDrop weer terugspringen op ‘Alleen contacten’. Heb je iOS 16.1.2 of ouder? Dan moet je handmatig je AirDrop-instelling weer terugzetten. Anders blijft hij staan op ‘Iedereen’, en dit kan nog wel eens vervelende situaties opleveren in het openbaar vervoer of andere drukke plekken waar mensen je ongevraagd dingen kunnen sturen.

2. Schakel bluetooth en wifi uit en in

Heb je nog steeds problemen met AirDrop? Dan kan het zin hebben om wifi en bluetooth even uit te schakelen en daarna weer te activeren. Doe dit wel via de Instellingen-app en niet via het Bedieningspaneel, want in het laatste geval verbreekt je iOS-toestel alleen de verbinding met het huidige netwerk.

3. Nieuwste iOS-versie

Nieuwe iOS-versies lossen problemen op – ook met bluetooth. Controleer dus of de nieuwste versie op je iPhone staat. Dit check je via ‘Instellingen>Algemeen>Software-update’. Als er een nieuwe versie beschikbaar is, tik je op ‘Download en installeer’. Let op: soms verschijnt de nieuwste update onderaan de pagina, bijvoorbeeld in het geval van iOS 16.

4. iPhone resetten

Als de voorgaande stappen niet werken kun je het nog proberen met een reset. Bij de iPhone 8 en nieuwer werkt de iPhone reset als volgt:

  1. Druk kort op de bovenste volumeknop.
  2. Laat los en druk kort op de onderste volumeknop.
  3. Laat weer los en druk de zijknop van je iPhone in, totdat je iPhone opnieuw opstart en het Apple-logo in beeld verschijnt.

Heb je een iPhone 7? Dan gaat het resetten op een andere manier.

5. Herstel netwerkinstellingen

Is je iOS-toestel na alle stappen nog steeds niet te vinden met AirDrop? Misschien gaat het er dan iets mis met de manier waarop je iPhone of iPad verbinding maakt met bepaalde apparaten.

In dat geval kun je een uiterste poging wagen door de netwerkinstellingen te herstellen. Dit is niet leuk, want je iOS-toestel moet hierna opnieuw verbinding maken met elk wifi-netwerk en bluetooth-apparaat dat je hebt gebruikt. Maar misschien helpt het:

  1. Open de instellingen-app en tik op ‘Algemeen’.
  2. Scrol helemaal naar beneden, tik op ‘Stel over of stel iPhone opnieuw in’.
  3. Kies ‘Stel opnieuw in’ en tik op ‘Herstel netwerkingstellingen’.
  4. Voer je toegangscode in en tik opnieuw op ‘Herstel netwerkinstellingen’ om te bevestigen.

Wil je regelmatig iPhone-tips ontvangen, zodat je alles uit je toestel haalt? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief:

Ontvang wekelijks het opvallendste Apple-nieuws, aanbiedingen en de handigste tips voor je iPhone, iPad en Mac!