De Nederlandse binnensteden sterven uit omdat iedereen massaal online zijn spullen bestelt. De bezorgdiensten hebben het daardoor niet alleen drukker, ze kampen ook met het probleem dat mensen vaak niet thuis zijn bij bezorging. Bij bestellingen krijg je daarom tegenwoordig vaak een track & trace-code. Die voer je in op de site van de bezorgdienst en dan kun je zien wanneer het pakketje arriveert, zodat je kunt proberen dan thuis te zijn. Deze track & trade-codes heeft Apple direct in macOS en iOS geïntegreerd.
Pakketjes traceren in Mail in iOS
De app Mail herkent namelijk codes van een aantal postdiensten (waaronder UPS, maar helaas geen PostNL). De codes worden dan net als een link of telefoonnummer blauw onderstreept – hierdoor herken je ze meteen. Daarna doe je het volgende:
- Tik je op de code.
- Kies ‘Traceer zending’.
- Je wordt eerst naar een site van Apple gestuurd, die je dan meteen doorstuurt naar de site van de bezorgdienst.
De iPhone 14 Pro nu tot €10 korting per maand!
Heb je al internet van KPN thuis? Profiteer dan van extra voordelen
Pakketjes traceren in Mail in macOS
Dit kan overigens ook in Mail op de Mac, alleen werkt het hiet een klein beetje anders:
- Markeer de track & trace-code.
- Ctrl-klik erop en kies ‘Traceer zending’.Safari wordt geopend en je gaat weer naar de site van de bezorgdienst, zonder dat je een code hoeft te kopiëren en te plakken.
Deze bezorgdiensten worden ondersteund
Helaas ondersteunt Apple slechts drie bezorgdiensten, te weten UPS, Fedex en United States Postal Service. Hopelijk breidt Apple de ondersteunde diensten binnenkort uit. Een mooi alternatief is overigens ‘Deliveries’ – dat krijg je als app voor iOS en als Dashboard-widget (ja, die bestaan nog!) en app op de Mac.
Praat mee!