Menu
Sub menu
Haal meer uit je Mac, iPad, iPhone en Watch
iCreate 157Widgets: de kortste weg naar je favoriete functies
Cover van

iCloud werkt niet? Zo los je de irritantste iCloud problemen op

Auteur: Sven Lamers
0 reacties
iCloud werkt niet

Als iCloud werkt, heb je er geen omkijken naar. Maar zodra er problemen opduiken, wordt het lastig om de exacte oorzaak te vinden. Daarom hebben we in deze workshop de meest voorkomende problemen in iCloud geanalyseerd, en geven we je tips om ze op te lossen. Wel even beginnen bij het begin!

Lees verder na de advertentie

1 Check je internetverbinding

ws_iCloud_137

Het ligt voor de hand: zonder internet, geen iCloud. Voordat je iets anders doet, moet je sowieso eerst checken of je internet hebt. Ga hiervoor in Safari naar een site die altijd bereikbaar is. Google.com bijvoorbeeld.

kooptip

De iPhone 15 nu tot €7,50 korting per maand
De iPhone 15 nu tot €7,50 korting per maand

• Maximaal voordeel als je thuis Ziggo hebt

2 Check de servers van Apple

ws_iCloud_137

Ligt het niet aan jouw internet? Dan misschien wel aan dat van Apple! Het gebeurt vaker dan je denkt: er is geen verbinding mogelijk met de servers van Apple. Meestal ligt dit echter niet aan jou, maar aan een storing bij iCloud. Op apple.com/support/systemstatus controleer je dat. Heeft een onderdeel van iCloud een geel of rood bolletje? Dan zijn er problemen.

3 Herstart je apparaat

ws_iCloud_137

Het is de meest gehoorde oplossing op elke IT-afdeling ter wereld: ‘Heb je al geprobeerd te herstarten?’ Gek genoeg is het ook de meest effectieve oplossing. Werkt iets niet? Herstart je apparaat gewoon.

4 Controleer de tijd op je apparaat

ws_iCloud_137

iCloud geeft problemen als de tijd op je apparaten niet goed staat. Ga op je iPhone naar ‘Instellingen>Algemeen>Datum en tijd’ en activeer ‘Stel automatisch in’. Op de Mac zit die optie bij ‘Systeemvoorkeuren>Datum en tijd’.

5 Log opnieuw in bij iCloud

ws_iCloud_137

Een internetdienst kun je moeilijk opnieuw opstarten. Maar wat wel kan, is uitloggen en opnieuw inloggen. In iOS doe je dat bij ‘Instellingen>[je naam]>Log uit’. Op de Mac: ‘Systeemvoorkeuren>Apple ID>Overzicht>Log uit’.

6 Maak opslagruimte vrij

ws_iCloud_137

Als iCloud wel werkt, maar je wijzigingen niet naar je verschillende apparaten worden gesynchroniseerd, dan heb je mogelijk te weinig vrije opslag. Verwijder dan foto’s uit iCloud Foto’s en bestanden uit iCloud Drive.

7 Koop meer opslag

ws_iCloud_137

Verwijderen is geen optie? Dan kun je extra opslag kopen voor je iCloud. Bij de iCloud-instellingen vind je altijd de knop ‘Koop meer opslag’. Zo breid je de standaard 5 GB uit naar 50, 200 of zelfs 2000 GB.

8 Wijzig je wachtwoord bij iCloud

ws_iCloud_137

Nog een gek trucje: verander eens het wachtwoord van je iCloud-account, via de Apple-website appleid.apple.com. Hierdoor worden wat zaken in je account gereset, en dat verhelpt problemen.

9 Neem contact op met Apple Support

ws_iCloud_137

Blijven je problemen maar terugkomen? Neem dan contact op met Apple-support. De servicemedewerkers kunnen zaken controleren waar jij als gebruiker niet bij kunt.