Terug naar Herken oplichterij met app-abonnementen
Geen resultaten gevonden.
Toon meer resultaten
Workshops

Herken oplichterij met app-abonnementen

Door Sven Lamers13 juni 2019 11:432 min. leestijd0

In de App Store vind je steeds meer apps waarop je je moet abonneren. En sommige ontwikkelaars gaan daar nogal creatief mee om. Bijvoorbeeld door proefperiodes van slechts een paar dagen aan te bieden. Of exorbitante abo-kosten te rekenen. Apple gooit deze apps vaak zelf uit de Store, maar het kan soms even duren totdat ze ontdekt worden. Daarom geven we hier tips hoe je de oplichterij zelf ontdekt én voorkomt.

Dit artikel stond in iets andere vorm in iCreate 109.

iCreate 109
iCreate 109
iOS 13, macOS Catalina & iPadOS

1. Lees recensies

App Store recensies

Lees de recensies van apps die je wilt aanschaffen. Scrol op de App Store-pagina naar beneden en tik op ‘Beoordelingen en recensies>Toon alle’. Kies hier de sortering: ‘Meest kritisch’.

2. Check mails van Apple

Mails van Apple

Controleer je postvak op de officiële App Store-facturen van Apple. Dit is de snelste manier om te herkennen of app-abo’s veel te vaak een bedrag van je rekening afboeken. In deze mails heb je ook altijd de mogelijkheid om een probleem te melden.

3. Let op het aankoop-paneel

Aankooppaneel

Sommige apps laten ongevraagd het in-app aankoop-paneel zien, zodat je per ongeluk een abo afsluit. Als je het scherm hierboven ziet, blijf je rustig en tik je op ‘Annuleer’.

4. Abo-trucjes

app abonnement oplichting

Sommige apps gebruiken vieze trucjes om je een abonnement aan te praten. De app Colorfy geeft je bijvoorbeeld alleen een gratis proefperiode bij het allerduurste weekabonnement.

5. Blokkeer in-app aankopen

Blokkeer in-app aankopen

Zonder in-app aankopen geen app-abo’s! Activeer hiervoor ‘Instellingen>Schermtijd>Materiaal en privacy>Beperkingen.’ Via ‘iTunes en App Store’ weiger je ‘In-app aankopen’. Is wat rigoureus!

6. Betaal met App Store-tegoed

App Store tegoed

Gebruik App Store-tegoed als betaalmethode! Mocht het toch misgaan bij het herkennen van oplichtende app-abo’s, ben je hooguit je tegoed kwijt. Is dat op, gaat de abo niet door. Dit werkt helaas niet wanneer je Delen met gezin gebruikt. In dat geval is namelijk een betaalmethode vereist die wordt gebruikt als het tegoed op is.

7. App abonnement opzeggen

App abonnement opzeggen

Gelukkig kun je app-abo’s altijd opzeggen. Open de App Store, tik op je account rechtsboven en kies ‘Beheer abonnementen’. Selecteer hier de abo’s die je wilt opzeggen.

8. Vraag je geld terug

Geld terugvragen

Ben je in een app-abo getrapt, dan kun je nog je geld terugvragen. Ga naar reportaproblem.apple.com en log in met je Apple ID. Tik op ‘Meld’ en beschrijf je probleem.

Wekelijks Apple nieuws in je mail
Wekelijks Apple nieuws in je mail
  • Handige Apple-tips
  • Altijd up-to-date
  • Leuke acties
Aanmelden

Praat mee!

avatar