Herken oplichterij met app-abonnementen

Lees verder onder de advertentie
In de App Store vind je steeds meer apps waarop je je moet abonneren. En sommige ontwikkelaars gaan daar nogal creatief mee om. Bijvoorbeeld door proefperiodes van slechts een paar dagen aan te bieden. Of exorbitante abo-kosten te rekenen. Apple gooit deze apps vaak zelf uit de Store, maar het kan soms even duren totdat ze ontdekt worden. Daarom geven we hier tips hoe je de oplichterij zelf ontdekt én voorkomt.
Dit artikel stond in iets andere vorm in iCreate 109.
1. Lees recensies
kooptip

De nieuwe iPhone 16e! Nu bij Vodafone
Met € 7,50 korting p.m. op Red Unlimited als je ook Ziggo Internet hebt!
Lees de recensies van apps die je wilt aanschaffen. Scrol op de App Store-pagina naar beneden en tik op ‘Beoordelingen en recensies>Toon alle’. Kies hier de sortering: ‘Meest kritisch’.
2. Check mails van Apple
Controleer je postvak op de officiële App Store-facturen van Apple. Dit is de snelste manier om te herkennen of app-abo’s veel te vaak een bedrag van je rekening afboeken. In deze mails heb je ook altijd de mogelijkheid om een probleem te melden.
3. Let op het aankoop-paneel
Sommige apps laten ongevraagd het in-app aankoop-paneel zien, zodat je per ongeluk een abo afsluit. Als je het scherm hierboven ziet, blijf je rustig en tik je op ‘Annuleer’.
4. Abo-trucjes
Sommige apps gebruiken vieze trucjes om je een abonnement aan te praten. De app Colorfy geeft je bijvoorbeeld alleen een gratis proefperiode bij het allerduurste weekabonnement.
5. Blokkeer in-app aankopen
Zonder in-app aankopen geen app-abo’s! Activeer hiervoor ‘Instellingen>Schermtijd>Materiaal en privacy>Beperkingen.’ Via ‘iTunes en App Store’ weiger je ‘In-app aankopen’. Is wat rigoureus!
6. Betaal met App Store-tegoed
Gebruik App Store-tegoed als betaalmethode! Mocht het toch misgaan bij het herkennen van oplichtende app-abo’s, ben je hooguit je tegoed kwijt. Is dat op, gaat de abo niet door. Dit werkt helaas niet wanneer je Delen met gezin gebruikt. In dat geval is namelijk een betaalmethode vereist die wordt gebruikt als het tegoed op is.
7. App abonnement opzeggen
Gelukkig kun je app-abo’s altijd opzeggen. Open de App Store, tik op je account rechtsboven en kies ‘Beheer abonnementen’. Selecteer hier de abo’s die je wilt opzeggen.
8. Vraag je geld terug
Ben je in een app-abo getrapt, dan kun je nog je geld terugvragen. Ga naar reportaproblem.apple.com en log in met je Apple ID. Tik op ‘Meld’ en beschrijf je probleem.
Praat mee
0